AndroidHealthClinic

foto's pic vergroten en verhelderen, kan dat?

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen maar probeer mijn best :)

als je bijv een pic hebt van 3 bij 3 cm (bijv je plaatje van msn of de avater van dit forum)

en die vergroot/inzoomt, dan word het plaatje wel groter, maar word het beeld steeds vager!

nou vroeg ik me af, of er een programma bestaat, die het plaatje weer helemaal helder/mooi kan maken zoals die was, zonder dat ie ingezoomd is.

ik wil dus een klein plaatje vergroten, maar wil hem ff helder en goed zichtbaar hebben dan dat die klein is.

In principe niet, je kunt na hem te hebben uitvergroot evt wat (sharpen)flilters eroverheen gooien , maar je kunt nu eenmaal ( althans ik niet ) het aantal pixels vergroten :o

Met andere woorden het kan dus een heel klein beetje , maar het verschil in grote moet dan niet te groot zijn !

• Topic Starter Topic Starter
In principe niet, je kunt na hem te hebben uitvergroot evt wat (sharpen)flilters eroverheen gooien , maar je kunt nu eenmaal ( althans ik niet ) het aantal pixels vergroten :o

Met andere woorden het kan dus een heel klein beetje , maar het verschil in grote moet dan niet te groot zijn !

sharpen? filters?

waar haal je die?

Gewoon omzetten naar vector. Je kunt ze overtrekken in Illustrator met de pen-tool, maar ook (live)tracen. Ligt er een beetje aan wat voor plaatje je hebt. Maar een MSN avatar, moet denk ik wel te tracen zijn. Beetje spelen met de instellingen.

En volgens mij heb je van Corel ook een programma wat jpg'jes om kan zetten naar vector. Als ze eenmaal vector zijn, kun je ze zo groot maken als je wilt, zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.

De filter sharpen in Photoshop is hier niet echt geschikt voor. Je krijgt alleen maar korrelig lelijk beeld en het helpt geen reet. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Het pure vergroten van een kleine afbeelding zonder verlies van kwaliteit kan niet.
Alleen als je met negatieven werkt.

Je zoomt namelijk in op pixels, je vermeerdert de hoeveelheid hiervan ookal zijn deze pixels niet aanwezig.

Precies.

Pixels zijn pixels. Dus resolutie afhankelijk.

Alleen vectoren kan je oneindig vergroten zonder kwaliteits verlies.

(en nee, fotos kunnen niet in vectoren)

Gewoon omzetten naar vector. Je kunt ze overtrekken in Illustrator met de pen-tool, maar ook (live)tracen. Ligt er een beetje aan wat voor plaatje je hebt. Maar een MSN avatar, moet denk ik wel te tracen zijn. Beetje spelen met de instellingen.

En volgens mij heb je van Corel ook een programma wat jpg'jes om kan zetten naar vector. Als ze eenmaal vector zijn, kun je ze zo groot maken als je wilt, zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.

De filter sharpen in Photoshop is hier niet echt geschikt voor. Je krijgt alleen maar korrelig lelijk beeld en het helpt geen reet. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

:klink: thx , niet eens aan gedacht ,... weet je zeker dat je ze zo kan omzetten ???:o doe het ook niet zo erg vaak dat vergroten :o werk meestal alleen met stocks als ik moet retouchen ;)

• Topic Starter Topic Starter

omzette naar vector?
wat is dat???

Grote foto's niet hoor. Die zijn veel te gedetailleerd. Je zou echt een baddass mother****er moeten zijn, wil je foto's gaan overtrekken met Illustrator. Maar dat is zo goed als onmogelijk.

Grote foto's niet hoor. Die zijn veel te gedetailleerd. Je zou echt een baddass mother****er moeten zijn, wil je foto's gaan overtrekken met Illustrator. Maar dat is zo goed als onmogelijk.

Maar als je zo'n kleine gaat vergroten als vector in illustrator ,... correct me if i'm wrong maar gaat ie dan niet te veel pixels met dezelfde kleur toevoegen waardoor je als het ware vlakken krijgt en het er niet erg meer uitziet ?

Denk dat de filters toch één vd weinige mogelijkheden blijven ,......... maar ik werk dan ook niet vaak met adobe illustrator :o

Maar als je zo'n kleine gaat vergroten als vector in illustrator ,... correct me if i'm wrong maar gaat ie dan niet te veel pixels met dezelfde kleur toevoegen waardoor je als het ware vlakken krijgt en het er niet erg meer uitziet ?

Denk dat de filters toch één vd weinige mogelijkheden blijven ,......... maar ik werk dan ook niet vaak met adobe illustrator :o

Alle verhoudingen blijven hetzelfde als in de kleine foto. Dat betekent dat het er niet raar uit zal zien. Maar omdat een foto zo gedetailleerd is, en er zoveel verschillende kleuren pixels inzitten, kun je het onmogelijk overtrekken. Al is er ongetwijfeld een manier om dit voor elkaar te krijgen. Maar zoals gezegd, dan zul je niet op DBB zitten.

Ik dacht dat het om een plaatje ging ofzo. Maar ik las net in de openingspost dat het om een "pic" ging. Een foto vergroten en scherp houden is gewoon bijna onmogelijk. Je zult altijd kwaliteit verliezen bij een foto.

Alle verhoudingen blijven hetzelfde als in de kleine foto. Dat betekent dat het er niet raar uit zal zien. Maar omdat een foto zo gedetailleerd is, en er zoveel verschillende kleuren pixels inzitten, kun je het onmogelijk overtrekken. Al is er ongetwijfeld een manier om dit voor elkaar te krijgen. Maar zoals gezegd, dan zul je niet op DBB zitten.

Ik dacht dat het om een plaatje ging ofzo. Maar ik las net in de openingspost dat het om een "pic" ging.

verhoudingen dat snap ik idd :D maar ik bedoelde idd de variatie aan pixels in een foto ,..... zodra je gaat uitrekken in ill dan plakt hij automatisch dezelfde kleur pixels erbij ,.... maar dat zal in een pic voor vlekken gaan zorgen ben ik bang

bagger pic = bagger pic.

Livetracen, is onbegonnen werk met een echte foto.

is heel wat anders dan lijnwerk

Terug
Naar boven