Fitness Seller

Franse taal verboden in Belgische gemeente

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
50.000 berichten 10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
22.094
man man man waar gaat de wereld naar toe...

Gewoon de franse taal verplichten vanaf begin lagere school.

België heeft nu eenmaal een vlaams en waals gewest, imo moet iedereen gewoon de twee talen beheersen.

Vind het opvallend dat er in België zoveel mensen meer talen kunnen spreken.

Als je de andere landen bekijkt (weet niet hoe het zit in Nederland), dan spreken ze alleen maar hun eigen taal, redelijk triest.

Als je de andere landen bekijkt (weet niet hoe het zit in Nederland), dan spreken ze alleen maar hun eigen taal, redelijk triest.

Welke 'andere landen' en waar is die info op gebaseerd?
Fransen staan er om bekend, tevens engels sprekende landen.. en de spaanse, redelijk.
Maar resterende landen leren toch al minimaal 2 talen op scholen, als het al geen 3+ talen zijn.

Welke 'andere landen' en waar is die info op gebaseerd?
Fransen staan er om bekend, tevens engels sprekende landen.. en de spaanse, redelijk.
Maar resterende landen leren toch al minimaal 2 talen op scholen, als het al geen 3+ talen zijn.

Die info is nergens op gebaseerd en is puur uit ervaring.
Ik kom per maand in heel wat landen (Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland, Duitsland, Engeland), en moet zeggen dat ik nog niet veel mensen ben tegen gekomen die meer talen beheersen en zelfs niet de moeite doen om het te proberen. Ze verwachten gewoon dat je hun taal spreekt in hun land, maar komen ze in België of Nederland moet je wel hun taal weer spreken.

Zeg mij eens welke andere landen er twee talen beheersen, laat staan 3?

Als je in Frankrijk komt, dan moet je al niet met Nederlands afkomen wat logisch is en heel soms spreken ze een beetje Engels, maar kom je niet vaak tegen.

Duitsland, een land waar de mensen redelijk strikt zijn vind ik zelf, spreken ze alleen Duits en ook wat Engels met haar op.

Er zijn volgens mij niet veel landen waarvan je kan zeggen dat de mensen 2 talen echt goed beheersen, maar kan ook verkeerd zijn want ben nog niet over heel de wereld geweest.

Ik vind het persoonlijk heel triest dat als je in Wallonië komt (zelfs Brussel, wat ik niet echt waals gewest vind), dat je er amper iemand vindt die Nederlands spreekt.

Ik weet niet hoe het in NL is, maar als je in België tegenwoordig nog een bureaujob wil vinden dan spreek je twee talen of je kan niet eens beginnen.

Een antwoord op het vet gedrukte gedeelte: ze leren het misschien wel op school, maar na hun school zijn ze het weinige dat ze geleerd hebben alweer kwijt.

België heeft nu eenmaal een vlaams en waals gewest, imo moet iedereen gewoon de twee talen beheersen.

Ongelofelijk om een Belg zo geïndoctrineerd te zien door die gare stokbroodvreters.

waarom zouden sommige mensen? als je een baantje heb waar je nooit met vreemde talen in aanraking komt...

Wat een kinderachtigheden... :rolleyes:

waarom zouden sommige mensen? als je een baantje heb waar je nooit met vreemde talen in aanraking komt...

Omdat je in België een vlaams en waals gewest hebt waar ze nederlands en frans spreken, dus daarom vind ik dat het verplicht moet worden om beide talen te kunnen.

Misschien wist jij al op voorhand wat je wou doen later maar de meeste mensen niet, dus is het altijd wel handig om nl en frans te kunnen spreken.

---------- Post toegevoegd 5 September 2013 om 22:59 ----------

Ongelofelijk om een Belg zo geïndoctrineerd te zien door die gare stokbroodvreters.

Totaal niet, ben jij soms iemand die denkt, als je in mijn land komt dan moet je mijn taal maar spreken?
Als iedereen zo zou denken. :)

Moeten? Doe eens normaal met je autoritaire onzin.

Landen en grenzen zijn kunstmatig, maar als ze toch bestaan zie ik niet in waarom jouw geliefde België waarin je blijkbaar meer respect hebt voor het Frans dan het Nederlands belangrijker zou zijn dan de taalgrens en het Vlaams gewest waar Nederlands de voertaal is.

Als je in Vlaanderen komt moet je niet verwachten dat men Frans voor je gaat spreken, dat is gewoon arrogant (wat trouwens kenmerkend is aan Franstaligen). Bedrijven zullen dit natuurlijk wel doen omdat een klant een klant is, maar de overheid mag gerust Nederlands als voertaal kiezen aan de loketten.

Mijn ervaring is trouwens dat Franstaligen zelden een andere taal spreken. Vlamingen spreken meestal Engels en vaak ook Frans. Sommigen ook Duits en nog een andere taal. Nederlanders spreken ook meestal goed Engels en velen Duits, sommigen Frans. Franstaligen kennen Frans en dat is het. Ze zijn zo arrogant over hun taal en hun kennis van andere talen is zo beperkt dat ze zelfs hele films weigeren in de originele taal te beluisteren. Dat vind ik pas triest.

(Ik realiseer me dat er uitzonderingen zijn maar ik spreek nu even over een meerderheid.)

Misschien moet je niet alleen met bejaarden omgaan, die zijn doorgaans enkel bekend met hun moedertaal ja.
Mijn opa's en oma daarin tegen kunnen ook een redelijk woordje Duits om een of andere vage reden *hmmmm*

Is dit een voorbeeld van tolerant Vlaanderen waar Walen gretig gebruik van maken door steeds meer gebied te verFransen ?

Goede maatregel dan. Walen moeten maar veranderen.

goede zaak idd

triest dat sommige Vlamingen zo naar de ppen van de Franstaligen dansen, je afkomst zo verloochenen.
jammer dat Vlaams chauvinisme zo'n minderheid kent, zo komt er nooit een einde aan de historische fout "België"

Totaal niet, ben jij soms iemand die denkt, als je in mijn land komt dan moet je mijn taal maar spreken?
Als iedereen zo zou denken. :)

Nee, ik ben zo iemand die denkt dat Fransen eens moeten oprotten met die k*t taal. Engels is de wereldtaal.

Je vraag is wel grappig trouwens, want zo denken Fransen.

Probleem is net dat het Nederlands niet serieus wordt genomen door veel Walen.

En het "wij spreken veel talen" argument wordt meestal tegen Belgen gebruikt als gebrek aan nationalisme en nationale waarde.

---------- Post toegevoegd 6 September 2013 om 15:47 ----------

Moeten? Doe eens normaal met je autoritaire onzin.

29xxiiw.jpg

Praktisch gezien heeft zowel Nederlands leren voor Walen en Frans leren voor Vlamingen minder nut dan gewoon beiden Engels leren.

Laatst bewerkt:
Fransen over het algemeen hebben een overdreven sense of chauvinisme die nergens op slaat, hun taal is (imo) stom en mannen klinken als phaggots.

Franse taal is verplicht in Vlaanderen, maar de Nederlandse taal is niet verplicht in Wallonië ... (of toch niet op een vergelijkbaar niveau)

Terug
Naar boven