AndroidHealthClinic

Franse taal verboden in Belgische gemeente

Goed initiatief. Ik woon nu even in Moeskroen,net over de taalgrens en moet echt alles in het Frans doen. Al het papierwerk is hier in het Frans,zonder enige hulp. Bijna elke West Vlaming spreekt aan de andere kant wel perfect Frans en als je dat bordje met Hainaut voorbij gaat spreekt echt niemand Nederlands. Ik merk ook dat de meerderheid van de Walen en Fransen heel gemakzuchtig hierin zijn. Zelfs als ze in West Vlaanderen gaan werken verwachten ze dat iedereen Frans met hun spreekt. 'De Vlamingen kunnen Frans dus waarom zou ik Nederlands leren?"is de algemene mentaliteit hier. En dat zijn dan de grootste Belgischisten,give me a break. Het moet van 2 kanten komen,en dat is echt niet het geval.

Laatst bewerkt:
Wtf moment van de dag.

Walen hoeven voor mij trouwens geen Nederlands te kunnen spreken, beter leer je ze gewoon goed Engels spreken en schrijven in plaats van een taal die maar 20 miljoen(?) mensen in de wereld spreken.

Laatst bewerkt:
Opmerkelijk besluit in de Belgische taalstrijd. De burgemeester van het Vlaamse plaatsje Menen heeft haar ambtenaren verboden om nog Frans te spreken. Als Franstalige burgers aan het loket geen Nederlands kunnen spreken, moeten de ambtenaren het met gebarentaal proberen.

Filmpje
http://nos.nl/video/547789-franse-taal-verboden-in-belgische-gemeente.html

Wel goede zaak. Stop de verfransing!
Die man moet imo gelijk voor de nobelprijs genomineerd worden. :thumbup:

• Topic Starter Topic Starter
Wtf moment van de dag.

Walen hoeven voor mij trouwens geen Nederlands te kunnen spreken, beter leer je ze gewoon goed Engels spreken en schrijven in plaats van een taal die maar 20 miljoen(?) mensen in de wereld spreken.

Zal misschien wel goed zijn voor de sociale cohesie in België als de Walen Nederlands gaan leren op school. HEt geld in B. wordt verdient in Vlaanderen dus ze hebben er zelf ook wat aan.

Rot eens op met de Engels argument altijd. We zouden ons beter afvragen waarom Engels zo prominent aanwezig is in ons leven.

man man man waar gaat de wereld naar toe...

Gewoon de franse taal verplichten vanaf begin lagere school.

België heeft nu eenmaal een vlaams en waals gewest, imo moet iedereen gewoon de twee talen beheersen.

Vind het opvallend dat er in België zoveel mensen meer talen kunnen spreken.

Als je de andere landen bekijkt (weet niet hoe het zit in Nederland), dan spreken ze alleen maar hun eigen taal, redelijk triest.

klopt lijkt me toch ook niet zo'n probleem? de 1 wil alles nederlands de ander frans, is toch nooit goed... trek dan lekker een grens :P

Wtf moment van de dag.

Klopt. Ze wonen in België. Ze moet Belgisch spreken!!

Terug
Naar boven