Fitness Seller

Fraude Omega Diamonds: "Dit neigt naar klassejustitie"

Masterhit

Monstrous Giant
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
1.032
Hoogleraar fiscaal recht Michel Maus (VUB) reageert misnoegd over de dading van 160 miljoen euro die gesloten zou zijn na een diamantfraudeonderzoek bij Omega Diamonds. "Dit neigt naar klassejustitie, " stelt hij.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Diverse kranten schrijven dinsdag dat er een minnelijke schikking gesloten zou zijn tussen Omega Diamonds en haar verantwoordelijken enerzijds, en de fiscus en het parket anderzijds. Daarbij zou in totaal voor 160 miljoen euro betaald worden.

Hoogleraar fiscaal recht Michel Maus is ontevreden met die gang van zaken. "Ik ben niet tegen het systeem van de minnelijke schikking, maar er moet wel een correct en gelijk beleid zijn voor iedereen."

"Kleine fraudeurs die kleinere bedragen hebben ontdoken, moeten een boete betalen en worden daarbovenop correctioneel veroordeeld, met een strafblad tot gevolg waarop 'fiscaal fraudeur' staat", vervolgt Maus.

"Voor grotere bedrijven wordt er dan wel een deal gesloten en komt er geen correctionele behandeling, met een blanco strafblad voor de betrokkenen. Als de nieuwsberichten kloppen, dan zal er nu een boete van 6,66 procent betaald worden door Omega Diamonds, maar wie in de horeca sjoemelt of zijn kadastraal inkomen niet correct aangeeft, betaalt heel wat meer als hij betrapt wordt."

"Op deze manier geef je de boodschap dat wie fraudeert, dat beter ineens goed doet, want dan kom je er beter vanaf. Dat neigt naar klassejustitie en creëert wantrouwen tegenover de overheid", aldus Maus. (Antwerpen Stad)

'neigt' naar klassejustitie ? is gewoon klassejustitie. voor 2 miljard euro gefraudeerd maar op basis van artikel 126bis van het Wetboek van Strafvordering geraken ze van verdere vervolging af met een minnelijke schikking van 160 miljoen euro. krijgen geen celstraf ondanks hun aandeel in handelen met bloeddiamanten, behouden hun blanco strafblad en kunnen verder zaken doen en wat ze van de rest van het geld nog overhouden mogen ze houden... en het enige wat onze precies nooit echt wakkere "Staatssecretaris voor de Bestrijding van de sociale en de fiscale fraude" kan uitstamelen is : 'het gerecht weet heus wel waar het mee bezig is'

media_xl_5719014.jpg

"fraude met bloeddiamanten? geen proebleem, ies allemaal oekee, guys... ik pak liever de kmo's hard aan" :yawn:

• Topic Starter Topic Starter
een echte skande is het :mad:

Echte criminelen... Grote criminelen.. Of zoals ze in Belgie zeggen "bandieten"

Tja het gerecht in België is nooit rechtvaardig geweest. Maar goed, in België is belastingontduiking een nationale sport, en dat heeft natuurlijk ook een reden: de totale belastingen zijn belachelijk hoog en beroven bedrijven van hun winsten waardoor die zich in andere landen gaan vestigen. Hebben we het nog niet eens over de hoge loonkosten, vakbonden die bedrijven terroriseren...

Omega Diamonds heeft een enorme boete betaald, de hoogste ooit als ik het goed begrepen heb. Je kan dit moeilijk een slechte zaak noemen voor de staat.

Linkse partijen als Groen en SPA begrijpen niet dat als ze nu Omega Diamonds nog harder gaan aanpakken de hele diamantindustrie dit als de druppel zou kunnen zien om zich elders te gaan vestigen.

Ironisch genoeg is belastingontduiking in België één van de redenen dat bedrijven het hier nog interessant genoeg vinden om actief te blijven en de economie te ondersteunen. En dan heb ik het niet alleen over grote bedrijven, maar ook kmo's.

Het probleem hier is niet de fraude, het probleem is de staat die bedrijven beroofd en zo bedrijven geen andere uitweg laat om hun eigendom te beschermen. Natuurlijk zal geen enkele journalist of politicus daar wat over zeggen. De meerderheid ziet immers geen enkel probleem in die grootschalige roof.

Alleen in een wereld waar roof door de staat als perfect normaal wordt gezien, kan je als individu of bedrijf als 'fraudeur' worden gezien wanneer je je eigendom tegen die roof probeert te beschermen.

De klassenjustitie is in België ook niet nieuw. Dat is natuurlijk onrechtvaardig, maar niet de kern van het probleem. In principe moet er natuurlijk gelijke behandeling zijn, maar de staat heeft dat simpelweg onmogelijk gemaakt. Deze zaak is daar gewoon één voorbeeld van.

• Topic Starter Topic Starter
hmm, net wat ik dacht, niet te hard aanpakken of ze zijn hier weg. achja, de wereld is nu éénmaal corrupt en daar zijn geen betere vooruitzichten op. afgehandeld op z'n Belgisch :)

We zijn veel te tam geworden.

ik denk dat zulke dingen echt niet alleen in Belgie gebeuren hoor.

Zijn ook geen Belgen, Omega Diamonds is (ultraorthodox) Joods en de baas is enorm paranoia en spreekt amper Nederlands.

Heb voor die baas gewerkt, moest bij "deals" met wapen voor de deur staan.

Ik vroeg me al af wanneer iemand de J-bom ging droppen.

nee want die zijn schijnbaar heilig.

Tja het gerecht in België is nooit rechtvaardig geweest. Maar goed, in België is belastingontduiking een nationale sport, en dat heeft natuurlijk ook een reden: de totale belastingen zijn belachelijk hoog en beroven bedrijven van hun winsten waardoor die zich in andere landen gaan vestigen. Hebben we het nog niet eens over de hoge loonkosten, vakbonden die bedrijven terroriseren...

Omega Diamonds heeft een enorme boete betaald, de hoogste ooit als ik het goed begrepen heb. Je kan dit moeilijk een slechte zaak noemen voor de staat.

Linkse partijen als Groen en SPA begrijpen niet dat als ze nu Omega Diamonds nog harder gaan aanpakken de hele diamantindustrie dit als de druppel zou kunnen zien om zich elders te gaan vestigen.

Ironisch genoeg is belastingontduiking in België één van de redenen dat bedrijven het hier nog interessant genoeg vinden om actief te blijven en de economie te ondersteunen. En dan heb ik het niet alleen over grote bedrijven, maar ook kmo's.

Het probleem hier is niet de fraude, het probleem is de staat die bedrijven beroofd en zo bedrijven geen andere uitweg laat om hun eigendom te beschermen. Natuurlijk zal geen enkele journalist of politicus daar wat over zeggen. De meerderheid ziet immers geen enkel probleem in die grootschalige roof.

Alleen in een wereld waar roof door de staat als perfect normaal wordt gezien, kan je als individu of bedrijf als 'fraudeur' worden gezien wanneer je je eigendom tegen die roof probeert te beschermen.

De klassenjustitie is in België ook niet nieuw. Dat is natuurlijk onrechtvaardig, maar niet de kern van het probleem. In principe moet er natuurlijk gelijke behandeling zijn, maar de staat heeft dat simpelweg onmogelijk gemaakt. Deze zaak is daar gewoon één voorbeeld van.

Slechts 160 miljoen terugbetalen van de 2 miljard? En dat is dan nog alleen het tipje van de ijsberg die uitkomt + die gasten krijgen geen celstraf en geen strafblad? Hier konden ze 2 miljard uithalen + boete + celstraf + strafblad.

Nu snap ik waarom het Europees parlement gevestigd is in België.

Slechts 160 miljoen terugbetalen van de 2 miljard? En dat is dan nog alleen het tipje van de ijsberg die uitkomt + die gasten krijgen geen celstraf en geen strafblad? Hier konden ze 2 miljard uithalen + boete + celstraf + strafblad.

Die 2 miljard zou de overheid nooit krijgen, vergeet het maar. En in het onwaarschijnlijke geval dat ze die toch zouden krijgen (na heel lang procederen wat ook handenvol geld kost) zouden er twee dingen kunnen gebeuren: OD gaat bankroet, met veel grotere verliezen voor de staat doordat belastinginkomsten en banen voorgoed verdwijnen, of OD verhuist naar een land waar de overheid wel te vinden is voor dergelijke deals.

Een minnelijke schikking houdt altijd in dat je niet meer vervolgt kan worden, dat is het hele idee ervan. De staat is meteen zeker van dat geld en dat het bedrijf blijft bestaan en in de toekomst inkomsten zal opleveren voor de staat en de Belgische economie blijft steunen.

Het is natuurlijk k*t dat zo'n groot bedrijf meer macht heeft dan een individu of KMO en er daardoor beter vanaf komt, ben ik het helemaal mee eens. Maar dit soort situaties zijn eigenlijk gecreëerd door de overheid zelf.

Voor OD is dit een mooie deal, maar de overheid is blijkbaar ook niet ontevreden, anders hadden ze het wel geweigerd. Dit soort nepotisme is gewoon eigen aan een grote overheid en de kleine belastingbetaler is altijd de verliezer. Het is dan ook ironisch dat de politieke partijen die een grote en machtige overheid willen net degene zijn die nu het hardst roepen.

is gewoon smeergeld in andere woorden niet meer en niet minder.

Die 2 miljard zou de overheid nooit krijgen, vergeet het maar. En in het onwaarschijnlijke geval dat ze die toch zouden krijgen (na heel lang procederen wat ook handenvol geld kost) zouden er twee dingen kunnen gebeuren: OD gaat bankroet, met veel grotere verliezen voor de staat doordat belastinginkomsten en banen voorgoed verdwijnen, of OD verhuist naar een land waar de overheid wel te vinden is voor dergelijke deals.

Een minnelijke schikking houdt altijd in dat je niet meer vervolgt kan worden, dat is het hele idee ervan. De staat is meteen zeker van dat geld en dat het bedrijf blijft bestaan en in de toekomst inkomsten zal opleveren voor de staat en de Belgische economie blijft steunen.

Het is natuurlijk k*t dat zo'n groot bedrijf meer macht heeft dan een individu of KMO en er daardoor beter vanaf komt, ben ik het helemaal mee eens. Maar dit soort situaties zijn eigenlijk gecreëerd door de overheid zelf.

Voor OD is dit een mooie deal, maar de overheid is blijkbaar ook niet ontevreden, anders hadden ze het wel geweigerd. Dit soort nepotisme is gewoon eigen aan een grote overheid en de kleine belastingbetaler is altijd de verliezer. Het is dan ook ironisch dat de politieke partijen die een grote en machtige overheid willen net degene zijn die nu het hardst roepen.

Het is nog een beetje ingewikkelder(ik heb ook voor FOD financien gewerkt en at regelmatig met iemand van de BBI)

Het merendeel van het geld is gewoon moeilijk aan te slagen omdat het op privé-rekeningen is gesluisd in belastingsparadijzen waar de BBI geen vat op heeft, en in een ingewikkelde constructies van schijnondernemingen in binnen en buitenland. Ze weten dus ongeveer wel hoeveel geld is verduisterd, maar als je niet bewijzen hebt van wie of naar waar maakt de rechter er gewoon gehakt van onder de noemen gebrek aan bewijs.

Het zijn letterlijk mafiapraktijken.

nee want die zijn schijnbaar heilig.

Tbeest is toch al weg?

Ik heb genoeg persoonlijke ervaringen met joden, om een degelijke mening te vormen.

De meeste Ultra-ortodoxe joden bezien je als minderwaardig. Vaak in je gezicht, vaak ook gewoon subtiel en maken het enkel duidelijk als het erop aankomt.

De meeste Joden zijn degelijke mensen, maar sommige Joden zijn enorme a**holes die het taboe op anti-semitisme misbruiken, heb je in elke groep die positief-gediscrimineerd wordt.

Ik mocht nergens buiten in no-law omgevingen(Nato-vergaderingen bv, waar het gebied tijdelijk van België wordt afgenomen) een wapen dragen, in de diamant wel. Wie dat voor mekaar gekregen heeft, mijn hoedje af naar hun prestatie, maar dit kan gewoon niet.

Kan hier in principe voor in de problemen komen(geheimhouding), maar laten we hopen dat niemand belangrijk meeleest(facebook wordt gevolgd door staatsveiligheid, dit forum door anti-dopingbrigade van België).

Laatst bewerkt:
agreed precies wat jij post.

Terug
Naar boven