AndroidHealthClinic

Gaat België barsten of niet

Peiling Peiling Gaat België barsten of niet?

• Nee, alles blijft bij het oude, misschien een piepkleine staatshervorming

Stemmen: 21 43,8%
  • Nee, de Walen gaan eindelijk toegeven aan een grotere staatshervorming

Stemmen: 6 12,5%
  • Ja, het zal nog een hele tijd duren, maar de splitsing komt er sowieso

Stemmen: 18 37,5%
  • Ja, het land splitst mogelijk dit jaar nog

Stemmen: 3 6,3%

• Totaal stemmers
    48

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Als ik de politiek zo bezig zie in ons apenlandje dan moet ik toch vaststellen dat het deze keer wel eens héél moeilijk zoniet onmogelijk zou kunnen zijn een stabiele regering op poten te krijgen en tegelijk op alle vlakken een goede toekomst te vrijwaren. De vraag is hoe gaat dit evolueren, aan de ene kant ben ik zeker dat men er alles aan gaat doen om België te redden, maar aan de andere kant lijkt mij dit op termijn gewoon een onhoudbare situatie. Wat verwachten jullie dat er zal gebeuren (zowel Nederlanders als Belgen)?

Hoor ook net weer vanalles waaien op de radio ... tsja ... opnieuw stemmen zit mss eraan te komen.

Het ziet er idd niet goed uit. Maar dat België gaat barsten, dat betwijfel ik eerlijk gezegd.
Daarvoor zitten teveel mensen met teveel geld in beide kampen. Er moet per slot van
rekening toch wel meer mee gemoeid zijn dan dat wij weten/zien, anders was Vlaanderen
toch al lang onafhankelijk.

Dat er een staatshervorming komt dat is zeker, maar hoelang het duurt voordat hij er is is een een andere zaak.
Ik zou kiezen voor 1 en 2 in de enquete, maar ik ga voor 2 stemmen.
Beetje goeie hoop erin houden.

Tijd geleden dacht ik dat het enige goeie ook maar een splitsing was, Ik ben erop teruggekomen waarom zouden we moeten splitsen als we een andere taal, meningen hebben?
Zo kunnen we juist van elkaar leren maar dat mag niet meer inhouden dat je slechte wetten krijgt. + dat elke deelregering verantwoordelijk is voor werk en het geld dat er binnenkomt en uitgegeven wordt. Beetje zoals de EU maar dan int klein.(niet zo drasties maar gewoon om een vb te geven)

Same same but different, oude Nepalese wijsheid. Er zal heus wel iets wijzigen maar in grote lijnen blijft Belgie hetzelfde.

• Topic Starter Topic Starter
Tijd geleden dacht ik dat het enige goeie ook maar een splitsing was, Ik ben erop teruggekomen waarom zouden we moeten splitsen als we een andere taal, meningen hebben?
Zo kunnen we juist van elkaar leren maar dat mag niet meer inhouden dat je slechte wetten krijgt. + dat elke deelregering verantwoordelijk is voor werk en het geld dat er binnenkomt en uitgegeven wordt. Beetje zoals de EU maar dan int klein.(niet zo drasties maar gewoon om een vb te geven)
Mijn mening (en geloof ik ooit een uitspraak van één vd politici?) : België als het kan, onafhankelijkheid als het moet. Denk dat daarmee alles gezegd is. Het grootste probleem is nog steeds de werkloosheid in Wallonië, als je dat in de komende jaren kan oplossen dan zit je al vrij goed. Blijft dat echter op hetzelfde niveau (of een escalatie) dan zal het gewoon onmogelijk zijn om de federale staat te blijven financiëren. De Waalse putten moeten gewoon op termijn door hun eigen economie gedicht worden. De begrotingstekorten, lage pensioenen, koopkracht etc... zouden bijvoorbeeld makkelijk opgelost kunnen worden als de Waalse werkloosheid met 5-10% zou dalen. Daarvoor moet je echter niet op de PS rekenen, en daar schuilt het grote probleem. Verder moet de ambtenarij dringend hervormd (lees: afgeslankt) worden (Afslanking ambtenarij kan 10 miljard opbrengen - Trends.be). Er gaat veel geld verloren aan gewoon slecht bestuur.

Same same but different, oude Nepalese wijsheid. Er zal heus wel iets wijzigen maar in grote lijnen blijft Belgie hetzelfde.
Dan stevenen we af op een onhoudbare situatie. Er is namelijk een ernstig tekort om alles betaalt te krijgen op federaal niveau, in de toekomst zal dat door de vergrijzing alleen lastiger worden.

ik hou me er niet mee bezig waar van wat ik wel zie ne hoor zeg ik :nu scheiden van elkaar

Ja, het zal nog een hele tijd duren, maar de splitsing komt er sowieso

splitsing zou niet verkeerd zijn maar die zal er niet komen dat gaat tegengehouden worden ...

Ja, het zal nog een hele tijd duren, maar de splitsing komt er sowieso

Ik weet het zo niet, de Walen gaan hun poot stijf houden denk ik. En daaruit verwacht ik nog geen splitsing. Men gaat dit zoals Jacky al zei vermijden hoe dan ook.

Ik denk niet dat we veel moeten verwachten. En ik vrees voor de volgende verkiezingen voor cdv, die hebben niets kunnen waarmaken. Ik verwacht een grove stijging voor ldd en VB. Misschien dat nva en cdv elk hun eigen weg gaan en nva/ldd/vb een monstercoalitie vormen.

herverkiezingen zitten er al zeker aan te komen (ook weer goed om de buitenlandse investeerders nog wat meer af te schrikken btw) en daarna zal er wel weer regering van 'de oude slag' gevormd worden (zonder een NVA of Milquet, maar wel met een PS bijv.) die Vlaanderen voor de zoveelste keer weer zal verloochenen.
er zal wellicht wel iets veranderen ('kleine' staatshervorming), maar denk niet dat we op veel zullen moeten hopen. heb er dus eerder een somber zicht op.

dat het op langere termijn allemaal niet meer kan blijven duren qua financiering is een feit. ze kunnen niet blijven de schulden doorsturen naar een volgende regering.
als er van beide partijen geen water meer bij de wijn kan is een splitsing onafwendbaar.
als de Walen niet willen snappen dat meer aparte bijvoegdheden voor Vlaanderen hen ook ten goede kan komen moeten ze er maar de gevolgen van dragen.

Persoonlijk interesseert het mij niet echt wat er gebeurd. Vlaanderen moet voor mij niet persé onafhankelijk worden. Maar aub ... laat ze nu eens werk maken van efficiënt bestuur. Vlaanderen en wallonië zijn 2 verschillende regio's en die hebben bijgevolg ook verschillende noden. Het belgisch niveau is uitermate ongeschikt om te besturen aangezien dan er altijd een compromis moet komen. Als de walen hier niet aan willen meewerken ... tja dan maar zonder hun imo. Ik hoop dat vlaamse partijen weer niet door de knieën gaan en hun verkiezingsbeloftes eindelijk eens waar maken.

ik denk dat belgie niet gaat barsten omdat de walen gaan toegeven voor dit gebeurt maar ook omdat omdat ik van mening ben dat vlaanderen voor een stuk beter af is met wallonie.
Dit is echter allemaal korte termijn imo.
Op korte termijn bestaan noch vlaanderen, noch wallonie, noch belgie maar wordt het europa.
edit typo: Op lange termijn bestaan noch vlaanderen,....

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Beter af met Wallonië :roflol: Als we onafhankelijk worden hebben we elk jaar een begrotingsoverschot van 10 miljard euro. Genoeg om van Vlaanderen de rijkste/beste/meest sociale staat in Europa te maken. Wallonië zal in begin dan wel de meest pauper staat van Europa worden, maar ze zullen dan noodgedwongen eindelijk eens hun hoge werkloosheid en slecht bestuur aanpakken. Op lange termijn het beste voor iedereen dus.

Ik hoop dat we splitsen .. dan zijn we rijkste land :)

Ik zie het de eerste 50 jaar nog niet gebeuren.

Terug
Naar boven