XXL Nutrition

Gaat België barsten of niet

Peiling Peiling Gaat België barsten of niet?

• Nee, alles blijft bij het oude, misschien een piepkleine staatshervorming

Stemmen: 21 43,8%
  • Nee, de Walen gaan eindelijk toegeven aan een grotere staatshervorming

Stemmen: 6 12,5%
  • Ja, het zal nog een hele tijd duren, maar de splitsing komt er sowieso

Stemmen: 18 37,5%
  • Ja, het land splitst mogelijk dit jaar nog

Stemmen: 3 6,3%

• Totaal stemmers
    48
  • Topic Starter Topic Starter
Ik zie het de eerste 50 jaar nog niet gebeuren.
Misschien als het Vlaamse parlement eindelijk eens ballen krijgt. Vanuit de federale overheid of die richting hoeven we totaal niets te verwachten. Die zouden de democratie liever verkrachten dan toegeven dat het federaal niet meer lukt. Een splitsing kan in België volgens mij alleen realiteit worden als:

1. ongeveer 50% van de bevolking dit aanhangt
2. het eenzijdig beslist wordt, al dan niet onder druk van politieke malaise/impasse en een volksstemming

Ik blijf zelf hopen dat het ooit zo ver komt, hoewel ik me niet teveel illusies maak. Men is hier meester in het beliegen en bedriegen van het Vlaamse 'stemvee' en toegeven aan de francofone politici.

wat er nu gebeurd is gewoon uitstel van executie.
in mijn ogen zal het geen 50 jaar meer duren :D, daarvoor draait alles nu al veel te vierkant.

de helft van belgie weer bij nederland en de helft bij frankrijk..

dag dag belgie:D

Vandaag gehoord wat dan met nationale archieven, leger, ambassades, luchthaven.

wat is het punt dan? dan zal het de noorderkant zijn die een taal spreekt die niemand begrijpt???

ik snap al nix van het Nederlandse noorden (friesland) en brabanders versta ik ook al voor geen meter.. dus maakt niet uit denk ik:P

Beter af met Wallonië :roflol: Als we onafhankelijk worden hebben we elk jaar een begrotingsoverschot van 10 miljard euro. Genoeg om van Vlaanderen de rijkste/beste/meest sociale staat in Europa te maken. Wallonië zal in begin dan wel de meest pauper staat van Europa worden, maar ze zullen dan noodgedwongen eindelijk eens hun hoge werkloosheid en slecht bestuur aanpakken. Op lange termijn het beste voor iedereen dus.

ik zei "voor een stuk", kun je niet lezen?
En voor de 1000ste keer HET IS GEEN 10 MILJARD. Hier is al over gediscusieerd geweest, ook niet gelezen?

ik zei "voor een stuk", kun je niet lezen?
Ik kan zeer goed lezen. Ook voor een stuk niet, duidelijk zo?

En voor de 1000ste keer HET IS GEEN 10 MILJARD. Hier is al over gediscusieerd geweest, ook niet gelezen?
Nee het is geen 10 maar MINSTENS 11 MILJARD euro. Verdiep je liever eens in de materie ipv te verwijzen naar discussies. Hier enkele links om je op weg te helpen:
Vlaamse Volksbeweging vzw - VVB Dossiers Transfers
Financiële transfers van Vlaanderen naar Franstalig België

Ik kan zeer goed lezen. Ook voor een stuk niet, duidelijk zo?

Nee het is geen 10 maar MINSTENS 11 MILJARD euro. Verdiep je liever eens in de materie ipv te verwijzen naar discussies. Hier enkele links om je op weg te helpen:
Vlaamse Volksbeweging vzw - VVB Dossiers Transfers
Financiële transfers van Vlaanderen naar Franstalig België

lees dit eens:
Geldtransfers komen uit Brusselse rand - Trends.be
Transfers Vlaanderen- Wallonië: mythen en waarheid
beetje solidair zijn mag.
maar ik stel vr dat we het hierbij laten want ik laat je tijd verliezen en jij laat me tijd verliezen.

Al gelezen. Vooral uit Vlaamse steden en Vlaamse rand zou een betere titel zijn. De studie toont duidelijk aan dat de grootste stroom in elk geval naar Franstalige regios gaat. Vergeet ook niet dat Brussel eigenlijk Vlaams grondgebied is. Verder stelt Wallonië 40% van zijn bevolking te werk in de staatsambtenarij, daar wordt geen rekening mee gehouden in deze studie. De belastingen die ambtenaren die in de rand wonen betalen, is eigenlijk al deels Vlaams geld (door de federale overheid betaalt) .

Transfers Vlaanderen- Wallonië: mythen en waarheid
beetje solidair zijn mag.
maar ik stel vr dat we het hierbij laten want ik laat je tijd verliezen en jij laat me tijd verliezen.
Dat de transfers over solidariteit gaan is al lang weerlegt door profs en politici. Natuurlijk heb je in een land gedeelten die op bepaalde momenten economisch minder goed presteren, echter wanneer dit jarenlang in stand wordt gehouden zonder enig uitzicht op verbetering in de armere regio's, met name door politieke partijen die het probleem liever verzwijgen dan er wat aan te doen dan spreek je over profitariaat en diefstal. De werkloosheid in Wallonië wordt onvoldoende aangepakt (die cijfers spreken voor zich) en de gezondheidszorg in Wallonië is vele malen duurder dan in Vlaanderen. Een ander voorbeeld van oneerlijke toestanden zijn de duizenden flitspalen in Vlaanderen terwijl er in Wallonië amper staan of gebruikt worden. Ze willen echter wel graag 50% van de totale inkomsten ontvangen in Wallonië. Zo zijn er tal van kromme situaties die een duidelijk probleem aanduiden tussen de regio's. Een ander voorbeeld zoals eerder gezegd is dat 40% van alle Walen voor de overheid werken, op kosten van de staat dus. In Vlaanderen ligt dat percentage op 25% , wat het Europese gemiddelde is. Tijd dat je uit de ontkenningsfase komt...

Als dit voor jou tijdverlies is dan moet je dit topic maar niet lezen, blijf dan maar geloven wat je graag gelooft. Je kan echter niet voorkomen dat anderen wel hun ogen openen.

Terug
Naar boven