AndroidHealthClinic

Nieuws 'Gele kaart voor kleine overtreding'

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.656
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Wie in de toekomst kleine overtredingen begaat, zoals in het donker fietsen zonder licht of fietsen op de stoep, krijgt de eerste keer een gele kaart. Bij de tweede misstap volgt altijd een boete. Met dit plan willen PvdA en D66 een einde maken aan de willekeur in het bestraffen van kleine overtredingen, schrijft het AD vandaag.

De partijen dienen binnenkort een initiatiefvoorstel in. Er is volgens hen geen wetswijziging voor nodig.

Kleine overtredingen worden vaak afgedaan met een waarschuwing in plaats van een boete die agenten wel mogen uitdelen. PvdA en D66 willen af van die willekeur. 'Wij willen niet meteen de zwaarste sanctie opleggen, een boete. Maar mensen moeten wel beseffen dat het de volgende keer raak is', zegt D66-Kamerlid en voormalig politiechef Magda Berndsen.

Het plan maakt ook een einde aan 'pestboetes', stelt PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt. 'We voorkomen hiermee dat mensen meteen moeten betalen als ze per ongeluk een keer hun autopapieren zijn vergeten.'

PvdA en D66 willen dat de gele kaarten een jaar digitaal worden vastgelegd. Volgens Recourt levert de registratie geen extra papierwerk op. (Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenl...11/10/17/Gele-kaart-voor-klein-vergrijp.dhtml

Komen ze nu pas mee, dat doen we hier al jaren. Wel jammer dat ze geen permban kunnen uitdelen.

Das jouw grote hobby, he? Permbannen uitdelen ;)

Ot: Oppositie partijen kunnen dat wel willen, maar die kunnen toch niks besluiten zonder CDA en VVD?

• Topic Starter Topic Starter
Mijn grote hobby is fotografie, permban is zoals als een kers op de taart.

Heb nooit begrepen waarom dat systeem niet eerder gebruikt werd. Het is toch logisch om de eerste keer te waarschuwen (je gaat er vanuit dat het onwetendheid van de burger is) en de tweede keer pas te straffen (je gaat er vanuit dat de burger bewust de overtreding begaat). Inderdaad grappig dat wij dit al jaren geleden wisten hier.

Maar voor de beleving wil ik dan wel dat de agent op zijn fluitje blaast en zo die kaart omhoog houdt als een echte scheids.

Meteen sluiten dit topic... beleid van moderators wordt niet in het openbaar besproken ... ;)

Maar goed, nu zul je dus nog vaker fietsers zonder licht zien fietsen (of beter gezegd niet zien). Het is nu al een ****ing ramp met al die debielen die denken dat ik ze wel zal zien als ik in het donker in de regen in mijn auto rijd.. Laten we maar hopen dat de popo extra controles gaat doen :)

Strak plan:)

permban IRL = kaak op stoeprand en polisie stompt je kapot.....

true story:(

Zal er niet doorheen komen, gaat de staatskas teveel geld kosten (lees er kom te weinig geld binnen).
Leuk dat PVDA en D66 met zo'n voorstel komen, tis een manier om zieltjes te winnen, voor hun onkunde/tekortkomingen in de afgelopen jaren.

Onzin, we weten allemaal dat we niet door rood mogen lopen, niet op de stoep mogen fietsen en niet zonder licht mogen fietsen. Als je dat niet weet verdien je de boete voor je onwetendheid.

Heb nooit begrepen waarom dat systeem niet eerder gebruikt werd. Het is toch logisch om de eerste keer te waarschuwen (je gaat er vanuit dat het onwetendheid van de burger is) en de tweede keer pas te straffen (je gaat er vanuit dat de burger bewust de overtreding begaat). Inderdaad grappig dat wij dit al jaren geleden wisten hier.

Komop zeg, dingen als fietsen op de stoep onwetendheid... Er is ook zoiets als normen en waarden hoor, maarja die zijn toch al naar de klote hier.

Komop zeg, dingen als fietsen op de stoep onwetendheid... Er is ook zoiets als normen en waarden hoor, maarja die zijn toch al naar de klote hier.

Het is niet alleen onwetendheid, maar gewoon ff laten merken dat er controle is en het de volgende keer wél betalen is. Volgens mij een veel efficiënter systeem dan in het wilde weg pestboetes uitdelen.

Verhoog de pakkans, maar geef de burger ook eens de kans om zich aan te passen. Niets mis mee.

Daarom zijn het overtredingen en die behoeven geen innerlijk kenmerk te hebben van de dader volgens de wet, dus bewust of onbewust maakt niet uit.

Een foutje maken of iets vergeten ok, maar de kans dat je dan ook nog eens gepakt wordt is zo klein als je gewoon niet te veel onbewust vergeet.
Eigen stomme fout vind ik dan.

Als ze nou ook alleen díe fietsers bekeurden... De paar keer dat ik bekeurd werd was op een goed verlichte straat waar je 300 meter verder nog fietsers kon zien rijden, meestal gaan de boetes nergens over

Daarom zijn het overtredingen en die behoeven geen innerlijk kenmerk te hebben van de dader volgens de wet, dus bewust of onbewust maakt niet uit.
Niemand beweerde ook dat de wet zich er wat van aantrekt. We hebben het hier over wat de beste manier is om de wet in de praktijk te brengen. En dan kan je de keiharde politiestaat met pestboetes route kiezen, of je kan mensen aanzetten tot beter gedrag door ze duidelijk te maken wat hun rechten en plichten zijn. Blijft men volharden dan moet er een sanctie komen. Verhoog tegelijk de pakkans en waarschijnlijk ga je dan een burger krijgen die meer respect heeft voor de arm der wet en zich ook beter gaat gedragen.

Een foutje maken of iets vergeten ok, maar de kans dat je dan ook nog eens gepakt wordt is zo klein als je gewoon niet te veel onbewust vergeet.
Eigen stomme fout vind ik dan.
Een gele kaart heeft waarschijnlijk net hetzelfde effect en gaat de burger bewust maken van zijn fouten zodat hij die de volgende keer niet weer maakt. Meteen boetes geven wekt vooral frustraties op, en het gevoel dat men geen kans heeft gekregen om zich eerst bewust te worden van zijn fouten. Het wekt ook de indruk dat de politie vooral geld wil, i.p.v. mensen wat te leren over veiligheid.

Ik ben natuurlijk voor onmiddellijke repressie bij zware overtredingen, maar kleine dingen meteen zwaar gaan beboeten is gewoon geen goed idee. Het komt vooral over als pesten en je bereikt er volgens mij minder mee.

Op het forum zien we trouwens net hetzelfde.

Voor de meeste dingen zal niemand een gele kaart serieus nemen, mijzelf inbegrepen. Voor stomme eigen fouten als geen licht op de fiets vind ik een gele kaart te weinig gezien je het verkeer ook in gevaar brengt. Autopapieren vergeten vind ik dan wel weer iets twijfelachtigs wat niet direct een boete waard is, net als op een bepaald moment geen geldig legitimatiebewijs op zak hebben (ben bijv. zelf een keer aangehouden toen ik van de sportschool kwam en had geen ID bij me, toen was de sportschool op 3 minuten fietsen van m'n huis, hij wou me bijna bekeuren...)

Maar overtredingen waarbij je een ander (in)direct in gevaar brengt al dan niet onbewust moet gewoon een sanctie op staan waar je spijt door krijgt. Niet direct honderden euro's, maar een relatief kleine boete is wel op z'n plek vind ik.

Zou een goed idee zijn.. Als ik een waarschuwing zou krijgen dan zou ik er wat aan veranderen.

De keren dat ze me wilde aanhouden voor fietsen in de stad ben ik ook gewoon weggefietst, kom op zeg of ik nou opstap voor de kruidvat of 3 meter verderop :roflol:, waterhoofden.

Vind een goed idee, al zal je altijd figuren hebben die er gebruik van zullen maken.

Terug
Naar boven