Fitness Seller

geloof jij in leven na de dood ?

Peiling Peiling geloof jij in leven na de dood

• ja

Stemmen: 21 36,2%
  • nee

Stemmen: 30 51,7%
  • anders, namelijk.....

Stemmen: 7 12,1%

• Totaal stemmers
    58
  • Peiling gesloten .
ik geloof er wel in, maar ik geloof ook in het reincarnisme ( how the **** spel je dat ) en dat je moet leven om het leven en niet om de dood, dus ik weet niet wat ik moet antwoorden :D

wat is de defenitie van leven überhaupt?
een leven na de dood zoals voorgesteld door christenen of moslims duidt naar mijn mening alleen maar op een gebrekkige verbeeldingskracht, dus ik geloof zeker niet in een hemel of 70 maagden.
Ik denk dat alles van mij onderdeel wordt van het grote geheel en dat sowieso mijn lichaam en alles wat mijn ego omvat dus zal verdwijnen. Voor mijn gevoel is dat een soort vorm van onsterfelijkheid. We zijn onlosmakkelijk met dit universum verbonden en als we dood zijn zullen we weer door dit universum worden opgenomen.

Damn, klink ik ff als een hippie. :(

@ BuilderB: is dat Russel als uw avatar? Meestal kijkt ie als een schooljongetje op foto's :) Als je echt een fan bent dan kan ik je zeker zijn boek geschiedenis van de westerse filosofie aanraden. Erg toegankelijk en af en toe zelfs grappig.

De Zaal der Gevallenen zal mij omarmen en de mede zal zoet zijn!
JaJaJa! Ik weet het!
Jij gaat naar Asgard!

Noorse en Griekse mythologie is cool. Die scheppingsverhalen zijn imho een stuk boeiender dan het joodse scheppingsverhaal. Goede tijden slechte tijden is kinderspel in vergelijking met wat de Griekse en Noorse Goden elkaar aandeden. :D

JaJaJa! Ik weet het!
Jij gaat naar Asgard!

Noorse en Griekse mythologie is cool. Die scheppingsverhalen zijn imho een stuk boeiender dan het joodse scheppingsverhaal. Goede tijden slechte tijden is kinderspel in vergelijking met wat de Griekse en Noorse Goden elkaar aandeden. :D
En zo is het! Moge Odin mij genadig zijn!

De vraag op zich is al belachelijk. Hoe kan er leven volgen, als dat leven net beëindigd is. Het beste waarop je kan hopen is voortbestaan van 'de ziel' , los van het fysieke leven. Maar omdat het al voldoende bewezen is dat onze geest compleet afspeelt in onze hersenen lijkt het me complete onzin om te geloven in een ziel. Lichaam dood, hersenen dood, geest dood, the end. Nee dus.

nee en gelukkig maar zeker

welke idioot wil er nu meer dan één keer leven

Het zou leuk zijn, maar nee, ik geloof daar niet in.

Mensen komen vaak met ja waar ben je dan als je dood bent, dan zeg ik altijd, van voor je geboorte weet je toch ook niks? Waar was je toen?

Simpel zat :D

hoe kan je nu geloven dat er niks is na de dood zonder gek te worden.
stel je sterft en dat was het. wat is het nut dan om bv te trainen, veel geld te hebben,... als er daarna toch niks meer is.

het is mss mogelijk dat we binnen 100 jaar perfect begrijpen hoe het in elkaar zit. als er iets niet is kan je het ook niet vatten. als je in de 18e eeuw zou zeggen dat het mogelijk is om met iemand te praten aan de andere kant van de wereld zouden ze ook zeggen dat bestaat niet.

iets wat nauw bij het onderwerp aansluit is buitenaards leven. het is ongeveer zeker dat er 100 miljarden sterren in ons sterrenstelsel zijn, daarnaast zijn er nog eens miljarden sterrenstelsels, dus is dat in afstand ongeveer ontelbaar tot de ontelbare macht kilometer en dat is nog maar wat we weten op circa 30 jaar, dus zal het wel mogelijk zijn dat er nog iets anders (leven) is, en hoe zit het daar dan mee.

dit is mijn eigen gedacht maar zolang er niemand uit de doden het komt vertellen zullen we het nooit weten

Nou dat lukt velen anders prima. Om eerlijk te zijn, er lopen meer gekken rond die religieus zijn dan atheïst.

stel je sterft en dat was het. wat is het nut dan om bv te trainen, veel geld te hebben,... als er daarna toch niks meer is.
Het nut daarvan? Wat dacht je van het leven zelf? Het leven is hier en NU. Niet ergens daarboven;)

Ik heb geen idee. Zie ik vanzelf wel :)

Juist relaxed! Lekker leven, genieten en wat je ook doet het maakt toch allemaal geen reet uit. :cool:

Ik denk dat je 'nut' en 'doel' door elkaar haalt. Maar is het niet een beetje apart om alles in dit leven een betekenis te geven die feitelijk ontstaat nadat het afgelopen is?

En stel de vraag eens anders: wat heeft het allemaal voor nut als je het NIET zou doen? m.a.w: stel dat je van inzicht veranderd en niet meer gelooft in een leven na de dood: dan zou alles dus zinloos zijn en kan je net zo goed dood zijn?
Alleen de dood zou dan volgens je huidige inzichten het leven 'nut' geven.

het is mss mogelijk dat we binnen 100 jaar perfect begrijpen hoe het in elkaar zit. als er iets niet is kan je het ook niet vatten. als je in de 18e eeuw zou zeggen dat het mogelijk is om met iemand te praten aan de andere kant van de wereld zouden ze ook zeggen dat bestaat niet.

gek genoeg was praten met iemand die je nooit zou kunnen zien in dit leven een onderdeel van veel van het dagelijkse leven; memento mori...

annyway; het vergelijken van het middeleeuwse denken met het huidige denken vind ik niet heel erg sterk; er is in de tussentijd sprake geweest van een immense paradigmaverschuiving als we op de ontwikkeling in het fysische denken terugkijken. En de kijk op de fysische wereld heeft er alleen maar toe geleid dat we meer reductionistisch/materialistisch naar 'het leven' zijn gaan kijken. Tenzij je dus een monsterlijk vette theorie hebt, of een testbare hypothese blijft het allemaal gewoon wishfull thinking.

iets wat nauw bij het onderwerp aansluit is buitenaards leven. het is ongeveer zeker dat er 100 miljarden sterren in ons sterrenstelsel zijn, daarnaast zijn er nog eens miljarden sterrenstelsels, dus is dat in afstand ongeveer ontelbaar tot de ontelbare macht kilometer en dat is nog maar wat we weten op circa 30 jaar, dus zal het wel mogelijk zijn dat er nog iets anders (leven) is, en hoe zit het daar dan mee.

dit is mijn eigen gedacht maar zolang er niemand uit de doden het komt vertellen zullen we het nooit weten

Dat lijkt me eigenlijk in het geheel niet met het onderwerp vandoen? Het begint al bij de observatie van het aantal sterrenstelsels, dit is een fysisch gegeven. Wat betreft leven na de dood ben ik heel benieuwd wat er aan fysische gegevens ten grondslag kan liggen aan een redenatie over leven na de dood.

wat is de defenitie van leven überhaupt?
een leven na de dood zoals voorgesteld door christenen of moslims duidt naar mijn mening alleen maar op een gebrekkige verbeeldingskracht, dus ik geloof zeker niet in een hemel of 70 maagden.
Ik denk dat alles van mij onderdeel wordt van het grote geheel en dat sowieso mijn lichaam en alles wat mijn ego omvat dus zal verdwijnen. Voor mijn gevoel is dat een soort vorm van onsterfelijkheid. We zijn onlosmakkelijk met dit universum verbonden en als we dood zijn zullen we weer door dit universum worden opgenomen.

Damn, klink ik ff als een hippie. :(

@ BuilderB: is dat Russel als uw avatar? Meestal kijkt ie als een schooljongetje op foto's :) Als je echt een fan bent dan kan ik je zeker zijn boek geschiedenis van de westerse filosofie aanraden. Erg toegankelijk en af en toe zelfs grappig.

Dat is 'em zeker :D
En het door u aangeraden werk staat al een tijdje in de boekenkast.

levenna de dood is bs !! her is trouwens al een topic over geweest

ik heb er eigenl nog nooit echt over nagedacht :o

Terug
Naar boven