MuscleMeat

geranamine

Volgens mij is geranamine zelf niet eens verboden. Maar het laat sporen achter van stoffen die wel in verboden middelen zitten waardoor het dus niet na te gaan is wat je hebt gebruikt. Naar mijn weten dan.

'False positive' voor andere verboden middelen (amfetamine, coke etc.) is onmogelijk.

Wel is geranamine zelf verboden door oa. de WADA.

'False positive' voor andere verboden middelen (amfetamine, coke etc.) is onmogelijk.

Niet mee eens, tests op basis van renale samples kunnen wel degelijk een false positive geven en dat geldt voor amphetamines als voor cocaine. (niet perse door medicijnen maar ook door gezondheidsproblemen, bijv. nier/lever infecties kunnen gewoon een false positive geven voor coke). Zo'n test is en blijft een kansgebeurtenis, en er is geen 100% garantie zoals je claimt.

Voor geranamine was er iets mee, ik dacht dat het een false positive gaf op een verboden renale stof die heptaminol heet (heb nu even geen zin en tijd om het op te zoeken :o)

Zoals ik al zei, ik weet het niet zeker maar blijkt dat ik toch wel ergens gelijk heb (linkje onderaan).

Niet mee eens, tests op basis van renale samples kunnen wel degelijk een false positive geven en dat geldt voor amphetamines als voor cocaine. (niet perse door medicijnen maar ook door gezondheidsproblemen, bijv. nier/lever infecties kunnen gewoon een false positive geven voor coke). Zo'n test is en blijft een kansgebeurtenis, en er is geen 100% garantie zoals je claimt.

Voor geranamine was er iets mee, ik dacht dat het een false positive gaf op een verboden renale stof die heptaminol heet (heb nu even geen zin en tijd om het op te zoeken :o)
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylhexanamine

Doping in sports
Methylhexanamine was implicated as a stimulant used by five Jamaican athletes in 2009. JADCO, the Jamaican anti-doping panel, was initially unable to determine whether it was prohibited by the rules,[9] but subsequently decided to impose sanctions on some of the affected athletes on the grounds that the drug was similar in structure to the banned substance [Link niet meer beschikbaar].[10]

Ik denk overigens dat Geranium Olie zelf niet erg is:
Methylhexaneamine is not FDA approved in its own right, although it is a component of geranium oil which is approved for use in foods, and so this has been used to justify claims that it should be classified as a dietary supplement rather than a pharmaceutical product. However while it may be technically correct to say that methylhexaneamine is a dietary supplement as it is a component of the oil from [Link niet meer beschikbaar] which is approved for use in foods, methylhexaneamine comprises only 0.66% of geranium oil,[5] and pure synthetic methylhexaneamine is thus quite different from geranium oil.

[Link niet meer beschikbaar]

@ deathstar

De bron die je aanhaalt zegt niks over een 'false positive' test van geranamine. WADA heeft geranamine verboden omdat de chemische structuur gelijkenissen vertoont met een al verboden stof.
Geranium olie is overigens ook gewoon verboden in sporten gecontroleerd door WADA. Stel je voor dat cafeine verboden was, dan zou je ook geen koffie mogen nuttigen omdat het die stof bevat.

@ Fyrefox

In normale standaard drugstesten zoals gebruikt door het leger en in bepaalde landen verplicht bij sollicitatie is het onmogelijk dat geranamine een 'false positive' geeft. Op Amerikaanse fora zijn er duizenden mensen al negatief gestest en geven chemisten aan dat dit gewoonweg niet kan voorkomen.
Er zijn wel een aantal personen met ghostaccounts die claimen dat dit wel is gebeurd maar vaak doen ze dit om een bepaalde supplementenfabrikant in een kwaad daglicht te stellen. Ze kunnen geen bewijs van de labtest overleggen of hebben er zelfs een gefotoshopped.

Als geranamine al een 'false positive' geeft voor heptaminol is dit eigenlijk een betwistbaar punt. Normale drugtesten controleren namelijk niet op heptaminol en bij specifieke drugtesten uitgevoerd door een dopingbond is geranamine sowieso al verboden.

Laatst bewerkt:
@ deathstar

De bron die je aanhaalt zegt niks over een 'false positive' test van geranamine. WADA heeft geranamine verboden omdat de chemische structuur gelijkenissen vertoont met een al verboden stof.
Geranium olie is overigens ook gewoon verboden in sporten gecontroleerd door WADA. Stel je voor dat cafeine verboden was, dan zou je ook geen koffie mogen nuttigen omdat het die stof bevat.
En wat precies heb ik net gequote/gezegd waar dat antwoord op zou slaan? Althans, het komt erop neer dat mijn eerste gedachte correct is, alleen dat het dus niet de sporen na laat maar zelf erop lijkt, big deal. Het is in ieder geval de reden waarom het verboden is ondanks z'n niet zo heftige werking.

Abbo, heb nog geen antwoord gezien en wil het zelf ook graag weten.

Geranamine (1,3-dimethylamylamine) zit in veel pre-workout producten en staat op de wada dopinglijst omdat is gebleken dat de stof wel degelijk gezondheidsproblemen heeft.

[Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven