MuscleMeat

gewoon vetverliezen ...een poging tot.

danl

Novice
Waardering
0
Lengte
1m91
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
bij deze mijn eigen log gestart.
simpelweg ter motivatie.

het doel is niet om super gespierd te worden ( is hoogst waarschijnlijk al véél te laat eens je op tram 5 zit :rolleyes: ), gewoon een strak lijf zonder zwembandjes ;)

of toch een doel = beter (bergop) fietsen :)
nu ben ik misschien niet helemaal op mijn plaats tussen jullie bodybuilders en andere fitnessfanaten maar toch, ik weet dat ik van jullie kan leren en dat heb ik ondertussen ook al gedaan = veel gelezen !

we beginnen er mee:
meting, weging in de sportschool

week 1 >>> week 2
gewicht: 94.8kg > 95.2kg oesje en ik dacht te vermageren ???
vet% : 14.9% >> 14.3% hier gaat het wel goed
vocht%: 54.7% >> 55.2% mag geloof ik nog iets méér zijn.
spiermassa: 76.8kg >> 77.6kg hier zit ik dan ook goed.

het beetje gewicht dat ik ben bijgekomen , daar ga ik zeker niet voor panikeren. ik tracht mijn eetgewoonte beetje bij beetje aan te passen, niet dat ik zo slecht bezig was maar alles is vatbaar voor verbetering.

vet: hier zou ik dan zowat 0.5kg kwijt zijn ... en volgens wat ik hier heb kunnen lezen is 0.5kg vetverlies/week niet slecht.

vocht : zit ik iets beter naar ik heb verstaan, maar dit mag nog iets meer.

spiermassa = ok zeker.

groet
Daniel

als jullie graag reageren, zeker niet laten hé!:)

vetpercentage is gedaalt, spiermassa omhoog, perfect toch?

Verder geen zorgen maken dat je te gespierd word, dat gebeurd niet binnen een dag

Veel succes!

Hoe meet je je vet/vocht percentage? Toch niet met zo'n weegschaal? Die zijn erg onbetrouwbaar namelijk

• Topic Starter Topic Starter
Veel succes!

Hoe meet je je vet/vocht percentage? Toch niet met zo'n weegschaal? Die zijn erg onbetrouwbaar namelijk

dank U !

ja toch met ZO'N weegschaal :(

en ja, ik stel mij ook de vraag, maar goed waarom gebruiken ze die dan ? omdat het "makkelijk" is misschien, omdat het even vluggetjes gemeten kan worden.??? ??? omdat andere methodes méér tijd in beslag nemen en welke zijn dan aub de meest "betrouwbare" methodes ?

ik had hier trouwens een draadje gestart met "vet%, hoe te meten "
hier werd mij aangeraden om naar een sportschool te gaan ! heb ik ook gedaan !:)

nu is het toch wel zo dat je als je bij één methode blijft en hetzelfde instrument gebruikt, dat je dan misschien niet exact meet wat de % betreft, maar dat je wel de evolutie kan volgen.
dat is voor het moment misschien wel het belangrijkste ( voor mezelf ).

dus bij "gebrek" aan beter nog even met ZO'n weegschaal aan de slag:o

grt
Daniel

klopt , ik denk dat je ook we de evolutie kan zien op zo`n schaal.
Maar of het nauwkeurig is....

achja, heb je in ieder geval een indicatie.. niet dan? Zolang je kan aflezen of je progressie boekt of niet is het behulpzaam.

Jammer genoeg gaat ook dat niet op vrees ik. Die weegschaal hebben jammer genoeg niet een "constante afwijking". Zou hij er altijd 2,3 procent te hoog naast zitten, weet je weliswaar niet de je juiste percentages, maar zou hij prima bruikbaar zijn om progressie te meten. Maar helaas.

Meet maar eens voordat je gaat douchen en nadat je gedoucht hebt. Zit zo een paar procent verschil tussen en dat na een paar minuten...

Betere methodes zijn:
- door een ervaren hand met een knijper. Deze knijpers zijn voor weinig online te koop varienrend van minder dan een tientje, tot enkele tientjes. Deze zijn ook niet tot 4 cijfers achter de comma nauwkeurig, maar mits door dezelfde (ervaren) persoon gebruikt, wel constant. Er zijn soms instructeurs in je gym die dit (kunnen) doen.
- waterbad methode. Details hiervan moet je maar even via google opzoeken, maar gaat erom dat je exacte (vet)massa gemeten kan worden door onderdompeling in een bad.

Succes

okééééé,

dan toch maar een huidplooimeter aanschaffen.
deze zal dan zeker niet onderhevig zijn aan "omstandigheden", maar volgens mij geldt dan toch ook: door dezelfde persoon en op éénzelfde manier ( zelfde locaties op je lichaam ) laten uitvoeren om het meest juiste resultaat te bekomen.
volgens mij moet het toch mogelijk zijn om dat zelf te doen.

zijn er soms mensen die deze methode gebruiken en het bij zichzelf gaan meten?
of gaan jullie daarvoor telkens naar de "sportschool" of "ervaren hand".

grt
D

Ach dat vet % moet je je niet al te druk om maken nu denk ik, neem aan dat dat zorgen voor later zijn.
Je geeft aan dat je ongewenst zwembandjes om heb tijdens het zwemmen :P, als je eenmaal in de spiegel ziet dat dit minder word is het ook goed toch?

Ik ben ook aan het afslanken, en heb nog nooit naar mijn vet% gekeken, laten kijken, omdat ik gewoon weet dat die te hoog is en het mij het idee geeft dat dit alleen maar demotiverend werkt tegenover alle complimenten uit de omgeving en de waarde van mijn gewicht op de weegschaal.

Maar weet wel dat als je het wil meten, je het zeker niet op een weegschaal moet doen want dat is niet te vertrouwen..

Je zou ook de schattingsmethode kunnen gebruiken, heb je alleen een meetlint voor nodig. Staat hier: http://www.dietenlijst.nl/vetpercentage/
Ook niet heel nauwkeurig maar dan heb je in ieder geval geen last van de inconsistente afwijking van de weegschaal. Mits je steeds op hetzelfde moment van de dag meet.

Maar ook zoals als genoemd hierboven: als je resultaat ziet is het goed. Later als je een stuk bent afgeslankt wordt het minder goed zichtbaar, dan wordt het lastiger inderdaad.

Als je echt zwembandjes hebt sta je ook niet op 15%

Huh oja dat is wel raar... 15%. Had ik nog niet eens op gelet. En je lengte en gewicht is ook gewoon normaal...
Dus of je blik naar jezelf is niet helemaal gezond of je spiegel doet iets fout.

Jammer genoeg gaat ook dat niet op vrees ik. Die weegschaal hebben jammer genoeg niet een "constante afwijking". Zou hij er altijd 2,3 procent te hoog naast zitten, weet je weliswaar niet de je juiste percentages, maar zou hij prima bruikbaar zijn om progressie te meten. Maar helaas.

Meet maar eens voordat je gaat douchen en nadat je gedoucht hebt. Zit zo een paar procent verschil tussen en dat na een paar minuten...

Betere methodes zijn:
- door een ervaren hand met een knijper. Deze knijpers zijn voor weinig online te koop varienrend van minder dan een tientje, tot enkele tientjes. Deze zijn ook niet tot 4 cijfers achter de comma nauwkeurig, maar mits door dezelfde (ervaren) persoon gebruikt, wel constant. Er zijn soms instructeurs in je gym die dit (kunnen) doen.
- waterbad methode. Details hiervan moet je maar even via google opzoeken, maar gaat erom dat je exacte (vet)massa gemeten kan worden door onderdompeling in een bad.

Succes

ah that sucks, heb je dus helemaal niets aan..op het precies meten van je bw na dan

Waterbadmethode? Meet je dan niet gewoon je volume? En dan in combinatie met je gewicht kun je je soortelijke massa berekenen :rolleyes:. Wel even hoofd kaalscheren van tevoren anders klopt het niet..

Je zou ook de schattingsmethode kunnen gebruiken, heb je alleen een meetlint voor nodig. Staat hier: http://www.dietenlijst.nl/vetpercentage/
.

deze geeft mij 20.1%

hier staat dus duidelijk bij: schattingsmethode !

wat ik in de spiegel zie dan maar:

benen staan strak = weinig vet, duidelijke aftekening van de spieren.
bovenlichaam = om zeggens geen aftekening van spieren, wel duidelijk zichtbaar "vetkwabbels" op de heupen ( = mijn "zwembandjes" ), buik, borsten ....
armen = minder strak, maar ook niet echt "vet".

nog voor alle duidelijkheid: benen zijn goed "getraind" = ik ben fietser = duursport.
bovenlichaam en armen worden minder getraind en zijn bijgevolg minder "ontwikkeld"

dus en volgens mijn redenering, krijg ik met de schattingsmethode van hierboven, een vertekend beeld omdat er slecht één meting gebeurd ( 2 als je de nekomtrek meerekent, maar daar zit volgens mijn weinig of geen vet??? ) .
het "vet" zit bij mij dus méér rond de buik gesitueerd en daar heb ik dus ook gemeten, wat dan weer een hoger % geeft.
( en ik wil hiermee mijn eigen niet sussen hé ! )

maar goed, ik heb nog minsten 2 weken om op dinsdag telkens DE weegschaal te gebruiken, ik zal daarnaast ook de lintmeter gebruiken en de resultaten hier neerzetten.

grt
D

week 3
en gemeten/gewogen met zo'n :( weegschaal

>>week 1 >> week 2 >> week 3
gewicht: 94.8kg >> 95.2kg >> 93.8kg
vet% : 14.9% >> 14.3% >> 14.1%
vocht%: 54.7% >> 55.2% >> 55.1%
spiermas:76.8kg >> 77.6kg >> 76.6kg

vetpercentage gemeten met de "schattingsmethode" = vetpercentage 19.4% tegenover 20.1% vorige week.
buikomtrek vorige week 94cm, deze week 93cm

groet
Daniel

week 3
en gemeten/gewogen met zo'n :( weegschaal

>>week 1 >> week 2 >> week 3
gewicht: 94.8kg >> 95.2kg >> 93.8kg
vet% : 14.9% >> 14.3% >> 14.1%
vocht%: 54.7% >> 55.2% >> 55.1%
spiermas:76.8kg >> 77.6kg >> 76.6kg

vetpercentage gemeten met de "schattingsmethode" = vetpercentage 19.4% tegenover 20.1% vorige week.
buikomtrek vorige week 94cm, deze week 93cm

groet
Daniel

Klopt dit ?

je hebt ook nog botten toch ?

76.6 kg spieren en met 14.1 % vet blijft er niet veel over voor je botten ;)

76.6kg vetvrijemassa of VVM zal beter uitgedrukt zijn :D

en ja soms voel ik mij een "slappe" pop
maar 's morgens kraakt het heftig als ik de trap afstrompel = dus toch botten in mijn lijf :rolleyes:

Terug
Naar boven