XXL Nutrition

Goede raad nodig.

gus

Novice
Waardering
0
Ik ben 49, en train met gewichten van 10 tot 70 kilo. Ik weeg 64 kilo, voor 1 meter 72, 10 jaar geleden 55 kilo ( graatmager na enkele ongelukken ). Alhoewel ik bijna elke dag een halfuurtje oefen, met alle 3 à 4 dagen een dagje rust , ben ik dus weinig bijgekomen. Een kilo per jaar ongeveer, wel allemaal spieren dus, ik heb amper een gram vet bij wijze van spreken.
Ik probeer elke dag andere spieren te trainen, armen, borsten, rug, benen, soms eens een dagje allerlei oefeningen dooréén, want ik wil het aangenaam en ludiek houden. Mijn doel is trouwens niet veel zwaarder worden, een kilo of 5 , hoogstens 10, zou ik er wel graag bij zien willen komen, maar niet meer, want dat zou dan eerder een handicap worden voor de andere sport die ik beoefen, karate .
Mijn doel is dus meer kracht krijgen, momenteel krijg ik bvb 70 kilo omhoog op de drukbank, 10 reps, 10 oefeningen, gespreid over een uurtje, of anderhalf.
Wat zijn de beste oefingenen, beste methode voor meer kracht te verkrijgen ? En is een halfuur per dag wel genoeg ?

Ha Gus.

Hoe is je voeding?
En hoeveel setjes doe je per oefening?
En je doet dus als ik het goed heb 10 oefeningen in 30 minuten?
Zou je op deze vragen iets meer info kunnen geven?

• Topic Starter Topic Starter
Ha Gus.

Hoe is je voeding?
En hoeveel setjes doe je per oefening?
En je doet dus als ik het goed heb 10 oefeningen in 30 minuten?
Zou je op deze vragen iets meer info kunnen geven?
Hallo,
Ik eet goed ( vind ik ). Ontbijt 150 gram havermout, met bruine suiker en sojamelk. 800 gram in totaal. ( gewogen op een dag, m'n vrouw beweerde dat er minstens een kilo in mijn bord lag )
12 uur 4 dubbele boterhammen met vlees, salade, kaas, als ik op m'n werk eet. Of een warme maaltijd thuis, een stuk vlees, groenten en naargelang aardappelen, pasta, rijst...
s'Avonds nog een warme maaltijd terug vlees, groenten enz.
Rond middernacht heb ik opnieuw een beetje honger, dan eet ik dikwijls nog een yoghourt of 2 ( 2 x 125 gr), met suiker.
Fruit eet ik tussen de maaltijden, nooit als dessert. Nooit zuivelproducten als dessert, op een volle maag. Geen alcohol, geen tabak, of andere rookwaren, koffie enkel ver van de maaltijden weg , en niet meer dan 2 koppen per dag ( wel kopjes van 25 cl ).
Oefeningen hangt af welke spieren ik train. Biceps/triceps 5 oefeningen/ 10 reps/ 10 sets, op een halfuur, 45 minuten, met één halter van 30 kilo, of 2 van 16
Bankdrukken met gewicht van 60 kilo 10 sets, 10 reps, ofwel met 70 kilo , 10 sets, 5 reps, gespreid over een uurtje. Als ik ze niet meer omhoog krijg, wacht ik wat, en herbegin wat later opnieuw.
Rugspieren met gewicht van 50, of 60 kilo. Opheffen van de grond, tot aan het middel, met licht geplooide benen, 10 sets, 10 reps
Buikspieren doe ik zowat elke dag, één tot 3 oefeningen, 3 à 4 sets, 50 reps, tussen de andere oefeningen door.
Benen doe ik ook geregeld, gewicht van 20 kilo opheffen, 10 reps, 3 à 4 sets
Sommige dagen werk ik geen sets af, maar probeer met zwaardere gewichten , m'n maximum te verhogen. Ik probeer om elke dag een verschillende spiergroep te doen, buik en benen er tussendoor dus. Ik fiets ook geregeld , voor korte afstanden laat ik de auto staan, en verder beoefen ik 2 tot 3 maal per week anderhalf uur karate s'avonds.

Klinkt gezond allemaal.
Je zou je maaltijden kunnen verdelen in b.v. 5 a 6 maaltijden per dag.
Hierdoor heeft je lichaam continue de beschikbaarheid over voedings- en bouwstoffen (neem je voldoende eiwitten?).

En voor je trainingen doe je 1 oefening 10 sets, zo belast je je spieren maar op 1 manier waardoor er gewenning ontstaat, wat je groei niet ten goede komt.
In jou geval zou ik het volgende doen ivm je karate waardoor je explosief moet blijven.
Neem 3 verschillende oefeningen per spiergroep, deze doe je dan 3 setjes van 15-20 herhalingen op ongeveer 60% tot 70% van je max.
hou je uitvoering ook explosief, dus krachtig uitstoten waardoor je je snelheid niet verliest.

Je kan het eens proberen.
suc6

Klinkt gezond allemaal.
Je zou je maaltijden kunnen verdelen in b.v. 5 a 6 maaltijden per dag.
Hierdoor heeft je lichaam continue de beschikbaarheid over voedings- en bouwstoffen (neem je voldoende eiwitten?).

En voor je trainingen doe je 1 oefening 10 sets, zo belast je je spieren maar op 1 manier waardoor er gewenning ontstaat, wat je groei niet ten goede komt.
In jou geval zou ik het volgende doen ivm je karate waardoor je explosief moet blijven.
Neem 3 verschillende oefeningen per spiergroep, deze doe je dan 3 setjes van 15-20 herhalingen op ongeveer 60% tot 70% van je max.
hou je uitvoering ook explosief, dus krachtig uitstoten waardoor je je snelheid niet verliest.

Je kan het eens proberen.
suc6
5 à 6 maaltijden ? Heeft je lichaam dan tijd genoeg om te verteren ? Wat met koffie , ik heb gehoord dat dat spieropbouw tegenwerkt ? Wat eiwitten betreft, supplementen heb ik nog nooit genomen ( whey ), is dat een aanrader ?
De oefeningen moeten niet steeds dezelfde zijn, afwisseling gaat gewenning tegen, heb ik dat goed ? Want ik dacht eigenlijk dat als je gewend werd aan een oefening, dat is omdat je sterker geworden bent. Dan hang ik er een schijfje meer bij. Slechte strategie dus ?

5 A 6 maaltijden met voldoende eiwitten en koolhydraten is goed.
Je moet je natuurlijk niet volproppen, want als je lichaam verzadigd is, dan heb je niets aan het teveel aan voedsel.
En ja koffie is niet goed, Cafeïne verhoogt de insuline resistentie, dus minder toevoer naar de spieren toe.
Whey is idd goed, maar denk ook aan normale voeding als "kwark, tonijn, kip, melk" allemaal eiwitrijke producten.
En met oefeningen varieren voorkom je gewenning van het lichaam, omdat je het steeds anders belast, dmv hoekverandering of beweging.

5 A 6 maaltijden met voldoende eiwitten en koolhydraten is goed.
Je moet je natuurlijk niet volproppen, want als je lichaam verzadigd is, dan heb je niets aan het teveel aan voedsel.
En ja koffie is niet goed, Cafeïne verhoogt de insuline resistentie, dus minder toevoer naar de spieren toe.
Whey is idd goed, maar denk ook aan normale voeding als "kwark, tonijn, kip, melk" allemaal eiwitrijke producten.
En met oefeningen varieren voorkom je gewenning van het lichaam, omdat je het steeds anders belast, dmv hoekverandering of beweging.
Ja, koffie is m'n laatste " péché mignon " zoals ze hier in Frankrijk zeggen. Maar m'n 2 laatste tasjes koffie wil ik toch niet opgeven, ik drink ze wel ver van de maaltijden weg, om 10 uur, en rond 4 uur s'middags. Het ideale zou dus zijn die te vervangen door 2 extra maaltijden...
Ik zal al eens beginnen met whey in mijn ontbijt-havermout te doen, om de dag goed te beginnen.
In elk geval kun je dus beter 6 maal licht eten, dan 4 maal zwaar ? de maaltijden beter verspreidden over de dag...

Ja, koffie is m'n laatste " péché mignon " zoals ze hier in Frankrijk zeggen. Maar m'n 2 laatste tasjes koffie wil ik toch niet opgeven, ik drink ze wel ver van de maaltijden weg, om 10 uur, en rond 4 uur s'middags. Het ideale zou dus zijn die te vervangen door 2 extra maaltijden...
Ik zal al eens beginnen met whey in mijn ontbijt-havermout te doen, om de dag goed te beginnen.
In elk geval kun je dus beter 6 maal licht eten, dan 4 maal zwaar ? de maaltijden beter verspreidden over de dag...

You got it.
succes ermee.

en een kopje koffie moet kunnen hoor.

Terug
Naar boven