- Waardering
- 499
- Lengte
- 1m82
- Massa
- 117kg
- Vetpercentage
Iets dat me heel erg boeit: de huidige staat van de VS. Ik ben helaas niet goed ingelezen in geschiedenis, maar het lijkt me dat er duidelijke parallellen zijn met eindstadia van andere grote rijken.
Nu zijn mijn vragen: de kenmerken die de VS nu vertoont, zijn die per definitie symptomatisch voor de laatste stuiptrekking van een groot rijk? Zijn er ook voorbeelden van rijken die dergelijke kenmerken vertoonden, maar toch niet uiteindelijk daaraan tenonder gingen?
Met de kenmerken die ik nu met name voor de VS bedoel (maar bijvoorbeeld Noord Korea ook):
- buitenproportioneel deel van BNP besteden aan strijdkrachten
- sterk toenemende controle op de eigen burgers
- snel afkalven van de persoonlijke vrijheden
- toenemend misbruik van de media door de overheid
Nu zijn mijn vragen: de kenmerken die de VS nu vertoont, zijn die per definitie symptomatisch voor de laatste stuiptrekking van een groot rijk? Zijn er ook voorbeelden van rijken die dergelijke kenmerken vertoonden, maar toch niet uiteindelijk daaraan tenonder gingen?
Met de kenmerken die ik nu met name voor de VS bedoel (maar bijvoorbeeld Noord Korea ook):
- buitenproportioneel deel van BNP besteden aan strijdkrachten
- sterk toenemende controle op de eigen burgers
- snel afkalven van de persoonlijke vrijheden
- toenemend misbruik van de media door de overheid

Overigens bij Clinton nog iets lager als je 1994 niet meetelt, dat is een Bush jaar eigenlijk qua budget. Maar goed dan gaat Bush ook iets omlaag omdat 94 een vrij laag budget had.