MuscleMeat

grote rijken en hun kenmerken: historische vergelijking

De USA heeft al tig jaar een negatieve handelsbalans. Ze importeren dus meer dan ze exporteren. Dat is op zich geen extreem groot probleem daar redelijk wat landen met een negatieve handelsbalans toch economisch goed presteren.

Echter met een zwakke valuta wordt het steeds moeilijker om je import te kunnen betalen. Je importeert daarbij ook nog eens inflatie mee. Ook nog geen probleem aangezien de inflatie in de USA nog niet nijpend is. Maar als dan ook nog eens de olieprijs stijgt door productie cuts van de OPEC krijg je nog een grotere druk op de inflatie en eveneens op je GDP-groei.

Een toename van $10 van de olieprijs alleen zou ongeveer 0,4% GDP-groei afkalven.

Een instorting van de dollar zou voor de OPEC een signaal kunnen zijn dat ze meer de productie terugdraaien. Daarbij zou de USA dus en dure olie moeten kopen en een import hebben die onbetaalbaar wordt. Iets wat overigens al jaren wordt geroepen, maar momenteel staat de dollar wel bijna historisch laag. Er is dus niet duidelijk te zeggen wat gebeurt als de dollar zakt voorbij een bepaalde grens.

Die Amerikanen krijgen het lid nog wel op de neus. Het zou trouwens wel sneu zijn als het net tijdens een Democratisch presidentschap zou gebeuren, met alle negatieve associaties van dien.

Ach gewoon wijzen naar je voorgangers, doen ze hier toch ook :roflol:

De dollar staat op een breekpunt, daar zal overigens in Europa ook weinig profijt van worden getrokken. Nederland is voor de USA een belangrijk land om in te investeren (net zoals de rest van W-Europa). Als dat noodgedwongen minder wordt gaan we gewoon mede ten onder.

• Topic Starter Topic Starter
Wel een oud artikel, toen lag de dollar nog niet zo op zijn gat en had de USA nog een positief saldo op de begroting. Inmiddels hebben we een dollar die redelijk in elkaar is geklapt en een historisch groot gat op de begroting. Misschien dat ze bij het CATO-instituut dat ook nog kunnen rechtbreien?

• Topic Starter Topic Starter
Wel een oud artikel, toen lag de dollar nog niet zo op zijn gat en had de USA nog een positief saldo op de begroting. Inmiddels hebben we een dollar die redelijk in elkaar is geklapt en een historisch groot gat op de begroting. Misschien dat ze bij het CATO-instituut dat ook nog kunnen rechtbreien?

daarom verbond ik er voor mezelf ook geen oordeel aan. Het legde me alleen uit dat een deficit niet per definitie slecht is.

Maar heb je ergens een leuke site die hier dieper op in gaat?

daarom verbond ik er voor mezelf ook geen oordeel aan. Het legde me alleen uit dat een deficit niet per definitie slecht is.

Maar heb je ergens een leuke site die hier dieper op in gaat?

Nope, maar wil er wel naar zoeken. Ben zelf vrij actief trader geweest en heb daarom diverse bronnen gebruikt. Volg het nu ook minder actief dan enkele jaren geleden, maar de basisbeginselen zijn me nog wel bekend.

Probleem van sites als het Cato-instituut is dat ze meestal uit een bepaalde hoek komen. In dit geval de Libertarische hoek, op zich niets mis mee maar het geeft wel aan welke denktrant ze hebben.

Zaak is dan om uit zoveel mogelijk diverse bronnen je cijfers en feiten te halen. Zelf spitte ik o.a. overheidsbegrotingen van de USA door. Maar ik zal dat verder niemand aanraden. Er werd daaruit bijvoorbeeld wel duidelijk dat bepaalde investeringen in de USA al gelange tijd afnamen, iets wat je bijvoorbeeld bij een macro economische verkenning niet snel terugvind.

De USA economie heeft tig jaar gedraaid op tekorten, maar inmiddels zijn we aanbeland op historische dieptepunten qua tekorten. Eens moet natuurlijk de eerste keer zijn voor een bepaalde mijlpaal. Maar je kan niet ongestraft van mijlpaal naar mijlpaal gaan.

Met de kenmerken die ik nu met name voor de VS bedoel (maar bijvoorbeeld Noord Korea ook):
- buitenproportioneel deel van BNP besteden aan strijdkrachten
- sterk toenemende controle op de eigen burgers
- snel afkalven van de persoonlijke vrijheden
- toenemend misbruik van de media door de overheid
Dat zijn niet echt typerende kenmerken voor ten onder gaande rijken, eerder gewoon voor rijken.

Nope, maar wil er wel naar zoeken. Ben zelf vrij actief trader geweest en heb daarom diverse bronnen gebruikt. Volg het nu ook minder actief dan enkele jaren geleden, maar de basisbeginselen zijn me nog wel bekend.

Probleem van sites als het Cato-instituut is dat ze meestal uit een bepaalde hoek komen. In dit geval de Libertarische hoek, op zich niets mis mee maar het geeft wel aan welke denktrant ze hebben.

Zaak is dan om uit zoveel mogelijk diverse bronnen je cijfers en feiten te halen. Zelf spitte ik o.a. overheidsbegrotingen van de USA door. Maar ik zal dat verder niemand aanraden. Er werd daaruit bijvoorbeeld wel duidelijk dat bepaalde investeringen in de USA al gelange tijd afnamen, iets wat je bijvoorbeeld bij een macro economische verkenning niet snel terugvind.

De USA economie heeft tig jaar gedraaid op tekorten, maar inmiddels zijn we aanbeland op historische dieptepunten qua tekorten. Eens moet natuurlijk de eerste keer zijn voor een bepaalde mijlpaal. Maar je kan niet ongestraft van mijlpaal naar mijlpaal gaan.

In valuta heb ik zelf nog nooit gehandeld, enkel aandelen (ned alleen nog) maar je ziet idd vaak dat aex door de am. ec. lager wordt gezet, en op het moment ook verder achterblijft bij de overige europese graadmeters.

Een lang, maar verhelderend artikel dat ik zojuist heb gevonden:
Trade Policy Analysis no. 2. America's Maligned and Misunderstood Trade Deficit | Cato's Center for Trade Policy Studies

Gaat over het handelstekort van de VS. Volgens de auteur (CATO institute) is het juist een goed teken. Dus dan zou het doemdenken misplaatst zijn.

Onzettend goede aflevering van de Tegenlicht over de val van de dollar:
Tegenlicht -> Afleveringen -> De dag dat de dollar valt...

Grootste probleem is dat China ontzettend veel obligaties van de VS in handen heeft. Yuan werd circa een jaar geleden aan onder andere de dollar gekopeld, dus ff simpel gezegd: als de Chinezen de dollar 'laten vallen' is dat het begin van het einde.

p.s. Ericr de cijfers van de gemiddelde uitgave van Bush aan Irak werden daarbij niet opgeteld omdat China grootendeels die oorlog financieert.

De dollar staat op een breekpunt, daar zal overigens in Europa ook weinig profijt van worden getrokken. Nederland is voor de USA een belangrijk land om in te investeren (net zoals de rest van W-Europa). Als dat noodgedwongen minder wordt gaan we gewoon mede ten onder.
Dat kan allemaal nog wel meevallen. Met de opkomst van Aziatische economieën hoeft een terugval van de Amerikaanse economie geen even drastiche implicaties meer te hebben zoals vroeger het geval zou zijn geweest.
Het probleem is dat hier voorlopig enkel over valt te speculeren, maar er zijn serieuze redenen om te vermoeden dat de Europese economie verder getrokken zal worden door de Aziatische motor, niet alleen de Tijgers maar ook Rusland.

Onzettend goede aflevering van de Tegenlicht over de val van de dollar:
Tegenlicht -> Afleveringen -> De dag dat de dollar valt...

Grootste probleem is dat China ontzettend veel obligaties van de VS in handen heeft. Yuan werd circa een jaar geleden aan onder andere de dollar gekopeld, dus ff simpel gezegd: als de Chinezen de dollar 'laten vallen' is dat het begin van het einde.

p.s. Ericr de cijfers van de gemiddelde uitgave van Bush aan Irak werden daarbij niet opgeteld omdat China grootendeels die oorlog financieert.

Ernesto die fabel over financiering komt wel vaker voorbij maar wat zijn je bronnen dan? China zoekt juist olie producerende landen uit waar het Westen amper mee handelt. De USA heeft China eigenlijk buitenspel gezet in Irak. Een land waar ze eerder nog grote belangen hadden.

Dat kan allemaal nog wel meevallen. Met de opkomst van Aziatische economieën hoeft een terugval van de Amerikaanse economie geen even drastiche implicaties meer te hebben zoals vroeger het geval zou zijn geweest.
Het probleem is dat hier voorlopig enkel over valt te speculeren, maar er zijn serieuze redenen om te vermoeden dat de Europese economie verder getrokken zal worden door de Aziatische motor, niet alleen de Tijgers maar ook Rusland.

Met een Japan die voor dezelfde problemen staat als de USA zal de Aziatische motor niet echt op gang komen. China handelt vrij autonoom in Azie, dat is wel een aanjager maar die zijn in hun eentje al een economische grootmacht. Echter China zal onze economie niet behoeden voor een val. Net zomin als de inmiddels tandenloze Aziatische tijgers dat kunnen.

Rusland is een groot land, maar het BNP van Rusland is momenteel nog verre van een grootte waarmee ze echt een stempel kunnen zetten. Landen als Spanje, Italie, Frankrijk, Duitsland hebben bijvoorbeeld al een groter BNP. De EU is zelfs als geheel de grootste economische macht momenteel, het wordt aardig problematisch als onze grootste partner de USA omvalt. Ook al is omvallen waarschijnlijk wel erg extreem, maar een olieprijs die weer aantrekt en een dalende dollar maakt de situatie er niet beter op.

China handelt vrij autonoom in Azie, dat is wel een aanjager maar die zijn in hun eentje al een economische grootmacht. Echter China zal onze economie niet behoeden voor een val. Net zomin als de inmiddels tandenloze Aziatische tijgers dat kunnen.
Hoe weet jij dat zo zeker? Azië heeft de smaak van Westerse producten te pakken en er zit nog heel wat groeipotetieel in. Volgens mij moeten we deze keer niet te snel de alarmklok luiden.

Amerika is het zowat het meest liberale land (dus meeste vrijheid) van heel de wereld, het is niet omdat de overheid je propaganda voorschoteld of de controle op vliegvelden versterkt dat je vrijheid verliest. Dat heeft allemaal niets met vrijheid/liberalisme te maken. Het blijft een feit dat Amerika de beste plaats is voor kapitalisten of mensen met een idee en/of talent die (liefst snel) iets willen bereiken.

Ik denk dat de VS nu wel in een dip gaat zitten door het verschrikkelijk slechte beleid van Bush, dit samen met de opkomst van de Chinese economie zal zeker gevolgen hebben, maar het zal ook weer beteren.

Terug
Naar boven