MuscleMeat

Halfrack of Powercage

KarlJonck

Novice
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
78kg
Hey,

Geen idee of er mensen op dit forum zitten met gelijkaardige trainingsbehoeften als mij, maar hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik ben een goed jaar geleden overgestapt van semiprofessioneel mountainbiken/duathlon naar roeien omwille van kniegewrichtproblemen. Mijn training bestond voorlopig enkel uit cardio met af en toe wat dumbbell oefeningen erbij. Maar al enkele maanden heb ik het gevoel dat ik mijn plafond bereikt heb, dus zou ik mijn trainingsschema willen aanvullen met wat krachttraining.

Ondertussen al een bench (Barbarian multi bench 2) en extra losse gewichten gekocht (77kg met curlstang en halterstang), maar nu zou ik het aantal oefeningen die ik kan doen willen uitbreiden en de veiligheid willen verhogen. Dus dacht ik eraan om de Barbarian Halfrack + lat pulley of Barbarian powercage + lat pulley aan te schaffen, maar ik zou graag weten wat er de beste keuze is voor mij.

Mijn gewichtstraining zou gefocust zijn op kracht en uithouding, met zo weinig mogelijk volumetoename (meer volume = meer gewicht = tragere boot). De spieren die gebruikt worden bij roeien zijn verspreid over het hele lichaam (zie http://healthse.in/wp-content/uploads/2013/07/Advantage-of-rowing-machine.jpg), dus wat denken jullie dat de beste keuze voor mij zou zijn?

Alvast bedankt!

Karl

Laatst bewerkt:
Hey,

Geen idee of er mensen op dit forum zitten met gelijkaardige trainingsbehoeften als mij, maar hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik ben een goed jaar geleden overgestapt van semiprofessioneel mountbiken/duathlon naar roeien omwille van kniegewrichtproblemen. Mijn training bestond voorlopig enkel uit cardio met af en toe wat dumbbell oefeningen erbij. Maar al enkele maanden heb ik het gevoel dat ik mijn plafond bereikt heb, dus zou ik mijn trainingsschema willen aanvullen met wat krachttraining.

Ondertussen al een bench (Barbarian multi bench 2) en extra losse gewichten gekocht (77kg met curlstang en halterstang), maar nu zou ik het aantal oefeningen die ik kan doen willen uitbreiden en de veiligheid willen verhogen. Dus dacht ik eraan om de Barbarian Halfrack + lat pulley of Barbarian powercage + lat pulley aan te schaffen, maar ik zou graag weten wat er de beste keuze is voor mij.

Mijn gewichtstraining zou gefocust zijn op kracht en uithouding, met zo weinig mogelijk volumetoename (meer volume = meer gewicht = tragere boot). De spieren die gebruikt worden bij roeien zijn verspreid over het hele lichaam (zie http://healthse.in/wp-content/uploads/2013/07/Advantage-of-rowing-machine.jpg), dus wat denken jullie dat de beste keuze voor mij zou zijn?

Alvast bedankt!

Karl

ik snap niet precies wat je bedoeld met gelijkwaardige trainingsbehoefte. maar als je bedoel een goed rack hebben om in te squatten. dan uhh ja! bijna iedereen.

en het keuze van je rack maakt niet uit, temminste niet voor je training. want in allebei kan je gewoon al je basisoefeningen doen die je nodig hebt voor je roeien. je kan beter kijken naar de ruimte die je beschikbaar hebt en het geld

• Topic Starter Topic Starter
ik snap niet precies wat je bedoeld met gelijkwaardige trainingsbehoefte. maar als je bedoel een goed rack hebben om in te squatten. dan uhh ja! bijna iedereen.

en het keuze van je rack maakt niet uit, temminste niet voor je training. want in allebei kan je gewoon al je basisoefeningen doen die je nodig hebt voor je roeien. je kan beter kijken naar de ruimte die je beschikbaar hebt en het geld

Met gelijkaardige trainingsbehoeften bedoel ik krachttraining voor uithoudingssporten, dus niet voor explosiviteit, volume, pure kracht,... zoals voor gewichtheffen, bodybuilding,... Ik kan natuurlijk volledig verkeerd zijn met mijn veronderstelling! ;)

Qua ruimte is er zeker plaats voor één van deze twee, maar dan zouden er geen extra toestellen meer bij mogen komen. En financieel zijn beide ook geen probleem, maar het zou natuurlijk spijtig zijn als ik 200 € extra uitgeef aan een powercage als de halfrack ruim voldoende is voor mijn doel.

Met gelijkaardige trainingsbehoeften bedoel ik krachttraining voor uithoudingssporten, dus niet voor explosiviteit, volume, pure kracht,... zoals voor gewichtheffen, bodybuilding,... Ik kan natuurlijk volledig verkeerd zijn met mijn veronderstelling! ;)

Qua ruimte is er zeker plaats voor één van deze twee, maar dan zouden er geen extra toestellen meer bij mogen komen. En financieel zijn beide ook geen probleem, maar het zou natuurlijk spijtig zijn als ik 200 € extra uitgeef aan een powercage als de halfrack ruim voldoende is voor mijn doel.

die zullen er ook wel zijn. ik ben een vechtsporter dus heb van alles wel wat nodig.

ik denk dat je keuze voor je training niks uitmaakt gewoon kiezen die jou het fijnst lijkt trainen. want je kan echt alles in beide racks doen. sommige mensen geven een aan power rack veiliger te vinden omdat je dan langere spotters hebt dan bij een half rack. maar die mensen gaan voor zware 1rm squats. en zelfs dan ben ik van mening dat een stevig half rack voldoende is.

het verschil in trainen voor (uithoudingsgerelateerde) kracht en voor puur volume ligt volgens mij in het aantal reps en het volume dat je pakt (en eventueel de rust tussen setjes), niet in het type oefeningen zoals jij veronderstelt (squatten is een basisoefening voor quasi elke sport (turnen mss niet ...).

als je je het kunt permiteren zou ik voor de cage gaan, ik heb het mij in elk geval nog niet beklaagd. Btw, ik ben ook een roeier ...

• Topic Starter Topic Starter
het verschil in trainen voor (uithoudingsgerelateerde) kracht en voor puur volume ligt volgens mij in het aantal reps en het volume dat je pakt (en eventueel de rust tussen setjes), niet in het type oefeningen zoals jij veronderstelt (squatten is een basisoefening voor quasi elke sport (turnen mss niet ...).

Nooit veronderstelt dat het verschil in het type oefeningen ligt, ik doe nu ook al squats en deadlifts, maar dan zonder rack. Misschien moet ik gewoon mijn vraag wat herformuleren.

Welke meerwaarde geeft een powercage ten opzichte van een halfrack? Is het grotendeels extra veiligheid, zoals karatedude89 zegt, want dan lijkt een half rack inderdaad al voldoende veilig voor mijn doel. Zijn er veel meer oefeningen op mogelijk, die ik bij aankoop van een halfrack dan waarschijnlijk zou moeten aanvullen met extra toestellen?

Oh en Loky, waarschijnlijk pm ik je ooit wel eens met wat vraagjes, aangezien je ook roeit, als dat goed is! ;)

Een half rackis praktischer omdat je iets makkelijker je barbell kan verplaatsen.
Een powerrack is veiliger, of voelt iets veiliger aan omdat bij een halfrack volgens mij net iets te kort zijn om veilig te squatten.
Er zijn halfracks met langere spotters maar die kan je nergens in Europa kopen jammer genoeg.
Het meest praktische ontwerp blijft een multirack. henk van Powercage. nl kom me er een maken voor 410 euro/
Ik zal je een link geven van wat ik bedoel:
http://www.power-lift.com/multirack-powerlift.htm
Dit is mijn natte droom.
Fitness seller heeft iets gelijkaardigs maar is bijna dubbel zo duur als dat van Henk (wel mooier neem ik aan maar goed)

Een half rackis praktischer omdat je iets makkelijker je barbell kan verplaatsen.
Een powerrack is veiliger, of voelt iets veiliger aan omdat bij een halfrack volgens mij net iets te kort zijn om veilig te squatten.
Er zijn halfracks met langere spotters maar die kan je nergens in Europa kopen jammer genoeg.
Het meest praktische ontwerp blijft een multirack. henk van Powercage. nl kom me er een maken voor 410 euro/
Ik zal je een link geven van wat ik bedoel:
http://www.power-lift.com/multirack-powerlift.htm
Dit is mijn natte droom.
Fitness seller heeft iets gelijkaardigs maar is bijna dubbel zo duur als dat van Henk (wel mooier neem ik aan maar goed)

je kan bij henk ook squatstands kopen met spotters van 45cm. (lang zat dus)
http://www.powercage.nl/ als je een hoog genoeg plafon hebt zou ik voor de squatstand v2 gaan. voor mij lukte dat helaas niet omdat ik een schuin aflopend dak heb. dus ban voor de v1 gegaan. ook met spotters en plate holders. totaal 320 euro. inclusief verzenden.

verder zou je ook eens naar squatstands van rogeu europe kunnen kijken.
http://www.rogueeurope.eu/strength-equipment/squat-stands.php praktisch zelfde model als bij powercage. het enige verschil is dat er bij henk geen rubber laagje over de spotters en j-hooks zit. maar die kan je er later zelf wel opmaken.

bij strenthshop kan je ook nog een gelijk soortig rack bestellen:
https://www.strengthshop.de/special-offers/multi-station.html

Volgens mij blijft de beste deal het multirack van henk voor 410 euro.

is die 410 met of zonder verzendkosten?

Hier het ontwerp van Henk

j0hcb4.png

Ik herinner me niet of het met of zonder verzendingskosten was. Maar moest ik het ooit kopen zou ik er gewoon om rijden.

---------- Toegevoegd om 13:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:02 ----------

Je kan je optrekken, je kan je schijven er op kwijt wat het toestel nog stabieler maakt. Het is een open rack dus praktischer, en je hebt je lange catches zodat je even veilig kan squatten als in een gesloten power rack.

oke dit type model kan je idd niet in europa vinden. behalve deze zelf dan. of die van barbarian. maar die heeft geen pull up bar. ik vind het personlijk nogal een monster van een rack. niks mis mee. maar je moet wel de ruimte hebben. en ik denk dat hij gezien zijn trainingsdoelen ook zeker wel met iets minder kan doen

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven