MuscleMeat

'Hangjongeren verbannen uit buurt'

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
Uitgegeven: 16 november 2006 07:51
Laatst gewijzigd: 16 november 2006 10:06

AMSTERDAM - De overheid wil jongeren die voor overlast zorgen in een buurt, gaan weren. Burgemeesters krijgen de bevoegdheid deze jongeren een straat- of wijkverbod op te leggen voor drie maanden, met kans op verlenging.

Daarnaast kan iemand worden verplicht zich geregeld te melden bij de politie.

Deze voorstellen staan in een concept-wetsvoorstel van de ministers Johan Remkes van Binnenlandse Zaken en minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie, zo bevestigde een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken donderdag een bericht in de Telegraaf.

Overlast

Het gaat om jongeren die voor ernstige en langdurige overlast zorgen, zoals mensen lastigvallen, mensen naschreeuwen, graffiti spuiten, of bushokjes vernielen. Een burgemeester kan hen in de toekomst voor drie maanden uit een buurt bannen. Na die periode moet de maatregel opnieuw worden getoetst.

Ook willen de ministers officieren van justitie meer bevoegdheden geven om dit soort overlast tegen te gaan. De aanklagers van het Openbaar Ministerie kunnen jongeren die voor de rechter moeten verschijnen, niet vastzitten en in afwachting van hun rechtszaak doorgaan met hun gedrag, ook een straatverbod opleggen, of een contactverbod.

Behandeling

Ook kan iemand worden verplicht een bepaalde behandeling te volgen, bijvoorbeeld om agressie tegen te gaan. Bij deze maatregel kan ook een meldingsplicht bij de politie worden opgelegd en geldt ook toetsing na drie maanden.

Als een jongere zich niet houdt aan de voorwaarden die een burgemeester of het OM heeft gesteld, begaat hij een strafbaar feit. Het doel van al deze maatregelen is om de groepen jongeren die voor dit soort overlast zorgen, uit elkaar te trekken en de leidinggevenden uit de groep te halen.

Advies

Het conceptwetsvoorstel is woensdag voor advies gestuurd naar onder meer de Raad van Hoofdcommissarissen, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het college van procureurs-generaal.

Bron

in Arnhem hebben ze volgens mij al jaren samenscholingsverboden op straat in bepaalde buurten.
Daar hoef je echt niet met een paar man bij elkaar te gaan staan na een bepaalde tijd.

Ik vraag me af of die 3 maanden zoden aan de dijk gaan zetten. Gewoon permanent weren die handel. Of die lui slopen met een bushokje :D

goed voorstel lijkt me.

En wat nou als zo'n jongen in die buurt woont ? Verder ziet het er wel goed uit.

Ja lijkt me ook geen slecht idee; Binnen een jaartje evalueren en kijken wat er kan aan veranderen.

Ik wordt echt gek van die k*tjochies die bij mij in de buurt hangen, vooral bij de supermarkt.
Een beetje tof doen met zo'n capuchon op alsof ze gangsters zijn, en altijd roepen "wolla ik ga je slaan!".
En nog het allerergste is als ze een radio om hun nek hebben met van die arabische gorgelmuziek...

Ik wordt echt gek van die k*tjochies die bij mij in de buurt hangen, vooral bij de supermarkt.
Een beetje tof doen met zo'n capuchon op alsof ze gangsters zijn, en altijd roepen "wolla ik ga je slaan!".
En nog het allerergste is als ze een radio om hun nek hebben met van die arabische gorgelmuziek...

zeggen ze dat tegen jouw, toch niet ???

Perfect voorstel, mag in Brussel en Antwerpen ook!

Ja hoor, is weer een idee wat het proberen waard is.

Als ze hier niet mogen hangen, gaan ze wel ergens anders leunen...

Ja maar als het om een groepje gaat waar slechts enkelen niet meer op die plek mogen "rondhangen" kan het best zijn dat je de groepjes uit elkaar haalt, en mss wel permanent, waardoor d enegatieve invloed van de ene op de andere vermindert;
Het is een idee, een project, die men maar eens moet uittesten. Na een jaartje op de juiste manier evalueren en dan eventueel aanpassen of annuleren.

???

Waarom niet gelijk de bak in??

ik vind het ook een prima voorstel!

dan mogen ze een keer tegen mijn vuist leunen!
meestal zijn het buitenlanders die buiten hangen..
ik ben geen racist want ik weet dat er ook een paar goeie zijn maar van de jeugd zit er weinig goeds tussen. donderdag bij ons op school..
heel nederland danst..
2 scholen in 1 gebouw, cios(mijn school) en een buitenlanders only school
iedereen in de "aula" de buitenlanders zoeken ruzie en cios negeert ze maar toen ze fysiek contact zochten vonden ze het ook, ze zoeken het áltijd, ja altijd zelf op.
was wel heftig gevecht trouwens :D
stoelen vlogen over en weer, hoeken werden uitgedeeld.. mooi hoor.
1tje wou mij gaan slaan.. komt ie op me af.. oh k*t.. hij's best groot loopt ie weer weg haha

ik vind het ook een prima voorstel!

dan mogen ze een keer tegen mijn vuist leunen!
meestal zijn het buitenlanders die buiten hangen..
ik ben geen racist want ik weet dat er ook een paar goeie zijn maar van de jeugd zit er weinig goeds tussen. donderdag bij ons op school..
heel nederland danst..
2 scholen in 1 gebouw, cios(mijn school) en een buitenlanders only school
iedereen in de "aula" de buitenlanders zoeken ruzie en cios negeert ze maar toen ze fysiek contact zochten vonden ze het ook, ze zoeken het áltijd, ja altijd zelf op.
was wel heftig gevecht trouwens :D
stoelen vlogen over en weer, hoeken werden uitgedeeld.. mooi hoor.
1tje wou mij gaan slaan.. komt ie op me af.. oh k*t.. hij's best groot loopt ie weer weg haha

Wat heeft dit fantastisch boeiend verhaal te maken met hangjongeren en het project?

Wat heeft dit fantastisch boeiend verhaal te maken met hangjongeren en het project?

ik ben in ieder geval blij dat je het fantastisch boeiend vind.
dit heeft er mee te maken dat er na school 50 buitenlanders uit de buurt die daar altijd hangen in heel de wijk voor de school stonden wat mensen op te wachten van cios die hoeken hadden uitgedeeld.

ik ben in ieder geval blij dat je het fantastisch boeiend vind.
dit heeft er mee te maken dat er na school 50 buitenlanders uit de buurt die daar altijd hangen in heel de wijk voor de school stonden wat mensen op te wachten van cios die hoeken hadden uitgedeeld.

ja maar lees eens wat het project inhoudt; het verbied niet dat mensen niet meer in een bepaalde buurt mogen rondhangen he. dit verbod heeft voorwaarden.

Terug
Naar boven