Fitness Seller

Het EU verdrag

Jordees

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
12
Lengte
1m78
Massa
102kg
Vetpercentage
18%
Zoals bekend, heeft onze regering dus een akkoord gesloten met de rest van Europa betreffende het EU verdrag. Oftewel, de Europese Grondwet, maar dan zonder vlag en volkslied.

Ik voel me bedrogen als Nederlander en ben verschrikkelijk teleurgesteld in dit staaltje amateuristisch vertoon. We zijn als burger dus gewoon lekker beet genomen, daar waar we NEE hebben gestemd, wordt het hele riddeltje er nu gewoon alsnog onder een andere naam doorgedrukt.

En dan het triomfantelijke vertoon van Bos en Balkenende, dat ze tevreden zijn over de uitkomst en dat ze dus een akkoord hebben kunnen maken door naar de Nederlandse burger te luisteren.

??

Voor zover ik het kan bepalen is de Nederlandse burger en haar democratie een wassen neus, een aanfluiting. Ze hebben niet naar de burger geluisterd, maar gewoon gedaan waar ze zelf zin in hadden.

Nekschot voor Bos en Balkenende.

:mad::mad::mad::mad::mad:

en wie hebben bos en balkenende (weer) gekozen dit jaar?

Zoals bekend, heeft onze regering dus een akkoord gesloten met de rest van Europa betreffende het EU verdrag. Oftewel, de Europese Grondwet, maar dan zonder vlag en volkslied.

De wensen van Nederland
Uitgegeven: 23 juni 2007 07:56
Laatst gewijzigd: 23 juni 2007 07:57

BRUSSEL - Nederland heeft op de meeste punten zijn zin gekregen in de onderhandelingen voor een nieuw Europees verdrag.
Inertia Stock

Het in 2004 door premier Jan Peter Balkenende ondertekende, maar in 2005 door de Nederlandse bevolking afgewezen 'grondwettelijk verdrag' moest qua naam, omvang en inhoud wezenlijk anders worden. Niets mocht nog duiden op een Europese superstaat.

Wat moest er van Balkenende uit en wat erin? En hoe is dat afgelopen?

Eruit:

De naam 'Grondwet voor Europa' moest van de kaft, want die deed te veel denken aan een Europese superstaat. Het moest een 'gewoon' EU-verdrag worden. Resultaat: helemaal gelukt.

Vlag

Het Europese volkslied en de blauwe vlag met de twaalf sterren mochten wel blijven, maar mochten van Balkenende niet expliciet worden opgenomen in het nieuwe verdrag. Ook deze eis is gehonoreerd.

Grondrechten

Het Handvest van Grondrechten, twaalf pagina's integraal in de grondwet, moest eruit en vervangen worden door een verwijzing die het Handvest wel juridisch bindend maakt. Ook dit is gelukt. De Britten kregen hierin op eigen verzoek een uitzondering.

Naam minister

De naam van de toekomstige EU-minister van Buitenlandse Zaken moest anders. Geen 'minister', maar coördinator of hoge vertegenwoordiger. Het wordt het laatste, zoals het nu ook al is.

Erin:

De 'Kopenhagen-criteria', de eisen waaraan nieuwe landen moeten voldoen voor ze lid kunnen worden van de EU. Er komt inderdaad een verwijzing naar de reeds bestaande toetredingscriteria.

Er staat niet dat die altijd worden opgevolgd maar dat er rekening mee wordt gehouden. Veel EU-leiders wilden dit niet erin, omdat ze vinden dat de politieke vraag erna belangrijker is.

Angst

Ook bestaat de angst dat burgers of landen naar het EU-Hof stappen om toetreding van een land af te dwingen. Nederland wil ook dat het een politiek proces blijft maar wel dat toetreding van nieuwelingen duidelijk is. Dus: gedeeltelijk succes voor Balkenende.

Rode kaart

De rol van nationale parlementen moest groter. Nederland wilde een 'rode kaart' om EU-wetgeving uit Brussel te blokkeren. De rode kaart is een oranje kaart geworden, die naast een gele kaart komt.

Oranje kaart

De oranje kaart houdt in dat een meerderheid (51 procent) van de parlementen Brussel kan dwingen wetgeving te heroverwegen. Nederland wilde dat eenderde van de parlementen deze mogelijkheid al zou krijgen. Gedeeltelijk resultaat voor Balkenende.

Overdracht

Het kabinet wilde geen "sluipende" overdracht van bevoegdheden van de lidstaten naar Brussel. Op een aantal plekken in de tekst is de afbakening van de bevoegdheden duidelijker gemaakt. Succes voor kabinet.

Voorzieningen

Typisch Nederlandse publieke voorzieningen als de woningcorporaties, pensioenstelsels en de gezondheidszorg moesten blijven. Brussel mag daar niets aan veranderen. Ook hier is bepaald dat de lidstaten in beginsel vrij zijn om deze diensten in te vullen. Dus binnengehaald door Nederland.

jongens...... kijk nou naar de afgelopen verkiezingen.... de uitslag van toen welke partijen waren dat? en welke partijen zitter er nu? ik heb nederland al jaren terug de rug toegekeerd ik schaam me diep omdat ik een nederlander ben...we leven gewoon in een ziek k*t land....de overheid doet alles om er maar bij te mogen horen dat is nu met dit ook weer....het schijnt zelfs zo te zijn dat amerika heeft vast laten leggen dat als nederland militairen van amerika vervolgt, amerika nederland mag binnenvallen!

beetje nuance is wel op zn plaats. we staan aangeschreven als een van de rijkste landen ter wereld zeg.

jongens...... kijk nou naar de afgelopen verkiezingen.... de uitslag van toen welke partijen waren dat? en welke partijen zitter er nu? ik heb nederland al jaren terug de rug toegekeerd ik schaam me diep omdat ik een nederlander ben...we leven gewoon in een ziek k*t land....de overheid doet alles om er maar bij te mogen horen dat is nu met dit ook weer....het schijnt zelfs zo te zijn dat amerika heeft vast laten leggen dat als nederland militairen van amerika vervolgt, amerika nederland mag binnenvallen!

Waar wil je wel wonen dan?

We hebben het goed.

:roflol: Wat een geklaag weer. Gelet op de eisen van andere landen komen we er goed vanaf. Natuurlijk kunnen we ook gezellig uit de EU stappen maar gelet op de kracht van de Euro en de opkomst van de EU als geheel lijkt me dat niet de slimste keuze. EU is op een aantal punten een grote verspiller maar ach waar wordt er niet op grove wijze geld over de balk gesmeten.

Wat een gelul dat politici naar burgers moeten luisteren zeg. Stemmen zonder ruggespraak noemen ze dat, politici moeten niet kijken naar alleen jou belang maar naar het algemeen belang.

En als jij denkt dat de eu zoals die nu is kan blijven functioneren zonder verdragaanpassingen dan moet je je eens beter in de materie verdiepen in plaats van de oppositiepartijen napraten.

Dat hele referendum hadden ze imo in de eerste plaats nooit moeten houden, had je nu geen gezeik gehad...

Ligt het aan mij of snap ik die ganse aanpassingen niet ? ik bedoel: grondwet wordt nu verdrag genoemd ? Omg, gaat de ganse heisa hierom ofzo ?

Nederland is slecht.
Politici zijn oplichters.
De EU is verwerpelijk.
Banken zijn oplichters.
Alles wat vroeger gulden was, is nu euro.
Balkenende is een lapzwans.
De burger wordt genaaid.
De economie draait slecht.
Verzekeraars naaien je.
De democratie is ten dode opgeschreven.

enz. enz. enz.
:yawn:

Nederland is slecht.
Politici zijn oplichters.
De EU is verwerpelijk.
Banken zijn oplichters.
Alles wat vroeger gulden was, is nu euro.
Balkenende is een lapzwans.
De burger wordt genaaid.
De economie draait slecht.
Verzekeraars naaien je.
De democratie is ten dode opgeschreven.

enz. enz. enz.
:yawn:

Nog wel maar de VS en Australië hebben het Kyoto verdrag niet getekend, want de economie is belangrijker dan de natuur! Het komt helemaal goed met de economie en de wereld wordt nog verotter..... :mad:

Aan de inhoud is dus idd niets veranderd, alleen de naam is anders, en hier en daar wat andere woorden gebruikt. Wat een volksbedrog, ongelooflijk.

Stelletje homofielen daar :mad:

Ik voel me bedrogen als Nederlander en ben verschrikkelijk teleurgesteld in dit staaltje amateuristisch vertoon. We zijn als burger dus gewoon lekker beet genomen, daar waar we NEE hebben gestemd, wordt het hele riddeltje er nu gewoon alsnog onder een andere naam doorgedrukt.

En dan het triomfantelijke vertoon van Bos en Balkenende, dat ze tevreden zijn over de uitkomst en dat ze dus een akkoord hebben kunnen maken door naar de Nederlandse burger te luisteren.

??

Voor zover ik het kan bepalen is de Nederlandse burger en haar democratie een wassen neus, een aanfluiting. Ze hebben niet naar de burger geluisterd, maar gewoon gedaan waar ze zelf zin in hadden.

Nekschot voor Bos en Balkenende.

:mad::mad::mad::mad::mad:

er kan weer een referendum gehouden worden hoor...en dan kunnen jullie weer allemaal neen zeggen.

Pff, al die mensen klagen hier maar. Percies of jullie het veel beter zouden doen :s Komaan zeg, de ministers willen alleen maar dat het beter draait.
Ik weet niet juist wat er veranderd is, maar ze zullen niet tot vroeg in de morgen hebben zitten babbelen over de voetbal...
Sta eens positief tegenover het gebeuren (al dan niet met negatieve kritiek).

Ach j3330 dat kan je nu wel zeggen maar er is in België nooit een referendum gehouden uit angst van de mening van de bevolking. Ik ben vrij zeker dat er ook in België een meerderheid tegen was. Ik hoor nu alweer geluiden dat er wel degelijk wat veranderd is aan de teksten, maar blijft een ver van mijn bed verhaal voor de burgers, ze doen toch waar ze zin in hebben.

in ons land zou er volgens toenmalige peilingen ook hier neen gezegd zijn geweest indd.
Ik vind dat we progressief moeten zijn en naar een groot en sterk europa moeten gaan. Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vond toch dat enige positiviteit hier ook op zijn plaats was.

Terug
Naar boven