Fitness Seller

het fenomeen breed worden

matthijsbroer

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
70kg
hallo,

Ik vraag me nu eigenlijk wel af?
Je hebt natuurlijk 2 manieren om kracht te krijgen.

Explosief kracht: weinig herhalingen, veel sets en juist onwijs zwaar gewichten, vaak ook samengestelde oefeningen zodat je 2x achterelkaar een oefening doet zonder pauze's ( bankdrukken > push ups )

uithoudingsvermogen kracht: veel herhalingen, niet onwijs zwaar gewicht, geen samengestelde oefeningen maar juist veel dezelfde sets.

maar? van welke van deze 2 zie je nou sneller resultaat? eerlijk gezegd raak ik er een beetje in de war van want ik hoor veel mensen andere dingen zeggen? dus bij deze mijn vraag!
Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Je kan in principe nog veel meer krachtsvormen differentieren. Maar om antwoord op je vraag te geven, hypertrofie is what your looking for.

Meestal echter wordt een combo van meerdere rep ranges gebruikt.

Lage reps, veel gewicht.

Meerdere rep ranges is in het begin nog zeker niet nodig.

IMO:

Als je een beginner bent, low volume, high frequency (5x5 achtige schema's.)
Als je intermediate bent, low/medium volume, medium frequency (Wendler, Cube, Westside, Abbreviated Training)
Als je advanced bent, medium volume, low frequency (Abbreviated Training, Wendler, Splitjes)

Dit is als kracht je doel is. En als je een mix van kracht en massa wil ook. Ben je echt puur in bodybuilding geinteresserd dan gelden er misschien andere dingen. Echter mijn visie is altijd, niemand met een 500lb deadlift is klein. Dus bij mij is kracht altijd > alles.

hallo,

Ik vraag me nu eigenlijk wel af?
Je hebt natuurlijk 2 manieren om kracht te krijgen.

Explosief kracht: weinig herhalingen, veel sets en juist onwijs zwaar gewichten, vaak ook samengestelde oefeningen zodat je 2x achterelkaar een oefening doet zonder pauze's ( bankdrukken > push ups )

uithoudingsvermogen kracht: veel herhalingen, niet onwijs zwaar gewicht, geen samengestelde oefeningen maar juist veel dezelfde sets.

maar? van welke van deze 2 zie je nou sneller resultaat? eerlijk gezegd raak ik er een beetje in de war van want ik hoor veel mensen andere dingen zeggen? dus bij deze mijn vraag!
Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Uiteraard bij een toepassing van beide, mits goed gedoseerd en geperiodiseerd......

Simpel gezegd, train voldoende lang en vaak binnen de 'bandbreedte' 60-90% 1RM, heb geduld en het gaat vanzelf (nou ja bijna dan ;))

Rep-ranges en hoeveelheden sets regelen zichzelf doorgaans, daar leer je gevoel voor te ontwikkelen.
Verder kun je de tips hierboven van anderen ook gewoon plaatsen binnen mijn advies.

• Topic Starter Topic Starter
Ik waardeer jullie reactie's

Heel eerlijk gezegd lees ik dit en denk ik: Hey ik ken sommige woorden. Haha
Oftewel kan iemand het makkelijker vertalen voor mij? Ben net nieuw hier dus neem me niet kwalijk:)

Ik heb ook gehoord dat je een beetje massa gaat kweken op het moment dat je gaat bulken?
Is dit nodig voor mij? Want ik zou geen idee hebben hoe ik moet beginnen

Lees hier alle sticky's even door, en ga dan even een paar concrete vragen stellen nadat je zelf ook even aan het puzzelen bent geweest.

Als je fout zit dan zijn er hier genoeg wijsneuzen die het voor je oplossen, maar je moet wel zelf eerst iets doen :)

Terug
Naar boven