MuscleMeat

Het grote (diy) Platform-topic

Bezoekers in dit topic

Ik ga mijn "platform" nu maken van een mooie plaat multiplex (40mm) met aan beide zijdes 2 ATX afwerpmatten. Als ik dan weleens buiten ga trainen kan ik van de matten buiten een platform maken zonder mijn tuin te slopen. :cool:
 
Vandaag op de FIBO het nieuwe SVR platform gezien van Eleiko.
Werkt echt verbazingwekkend goed. Mijn verwachtingen voor de prijs is 3-4K, we zullen zien of ik gelijk krijg.

 
Ik zie dat hier met name multiplex wordt gebruikt voor het 'houten' gedeelte van het platform.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het lakken van multiplex?

Op veel foto's zie je de platforms glimmen, volgnes mij van de lak of een andere houtsoort?

Qua duurzaamheid lijkt het lakken mij een goed idee, maar het lijkt mij dat het hout dan zeer glad wordt?

Iemand evaringen?
 
Ik ga er één van underlayment maken. Ik heb nog over van het bouwen van mijn homegym. Ik ga hem voornamelijk gebruiken als bescherming voor mijn vloer bij het deadliften, en om wat steviger te staan bij het squatten.
 
Heb mijn nieuw platform gelegd.
Opgebouwd als volgt: laag tapijt (gratis), 4 dik hout (gratis), 30 Sof Flooring Duratrain tegels (>60% korting). Totale kosten 300 euro.
Niks vastgeschroefd ofzo, alles ligt los.
IMG_3511.JPG IMG_3512.JPG IMG_3518.JPG IMG_3525.JPG


Testje van platform: bounce is immens veel gecontroleerder.
Enkel omdat er minder spul in het lokaal staat klinken alle geluiden zo fel door. Ik ga eens wat aan de muur moeten hangen denk ik (oude gordijnen ofzo).

IMG_3511.JPG


IMG_3512.JPG


IMG_3518.JPG


IMG_3525.JPG
 
Ik ben bezig mijn nieuwe trainingsruimte helemaal vol te leggen met massieve rubber tegels om daarin een platform te verwerken.
Wat ik lees over het kromtrekken van platen is dat het materiaal van de plaat hierin bepalend is.
Beuken multiplex bevat veel spanning. Berken is geschikter maar Okoumé is het meest geschikt daar deze platen nauwelijks spanning bevatten en ook na verloop van tijd minder snel zullen krom trekken. Dit multiplex wordt ook toegepast als deuren (40mm). Een plaat met B/BB kwaliteit van 40x1220x2500mm kost al gauw zo'n €200,-. Als je de plaat gaat aflakken dan is het verstandig dit aan beide zijden te doen. Anders kan de plaat ook krom trekken.

Bij het rubber zal een hoge dichtheid minder bounce geven maar veel van deze tegels zijn niet vol massief en hebben een drainage aan de onderzijde. Hierdoor blijft de tegel ook minder vormvast naar verloop van tijd.
 
Hallo heren ik zit met de ondergrond van mijn platform, moet hem nog maken maar ik twijfel over mijn ondergrond. Heb de ATX rubber matten van 110 eu per stuk maar dat helpt niks want ik heb een ondergrond in mn garage van 30x30 tegels resultaat allemaal dikke verzakkingen.... Dus als ik een deadlift platform met wat hout maak verwacht ik binnen de kortste keren het platform te slopen! Tips voor de ondergrond? Moet ik dan toch een betonvloer laten storten in mn garage?????
 
Het is belangrijk een goede stevige onderlaag van hout te maken, in 2 lagen in 2 richtingen. Zo wordt elke klap verdeelt over de volledige oppervlakte.
Beste/goedkoopste optie is denk ik niet te dunne spaanplaat.
Voor de toplaag wel een goed stuk hout kiezen.
PlatformConstructionAnimation.gif




Voor een Deadliftplatform van 1m x 2.20m kan je best 1 zo dik mogelijke onderlaag kiezen. Aan die onderlaag kan je dan ook band attachments maken.
Hier stappenplan van mijn DL platform:

Er is niets gelijmd, zodat als ik het ooit moest verhuizen/verkopen dat ik het gewoon uit elkaar moet schroeven.

de ingrediënten:
Bekijk bijlage 246133

de basis:
Bekijk bijlage 246134

opstaande rand, vast gemaakt aan de basis. Als er band attachments komen kan dat aan deze rand.
Bekijk bijlage 246135
Bekijk bijlage 246136

8 rubber tegels in het totaal. (2 lagen van 2,5cm). Liggen los in de 'bak'
Bekijk bijlage 246137

Houten middenstuk. Ligt ook los in de 'bak'
Bekijk bijlage 246138
 
Het is belangrijk een goede stevige onderlaag van hout te maken, in 2 lagen in 2 richtingen. Zo wordt elke klap verdeelt over de volledige oppervlakte.
Beste/goedkoopste optie is denk ik niet te dunne spaanplaat.
Voor de toplaag wel een goed stuk hout kiezen.
PlatformConstructionAnimation.gif




Voor een Deadliftplatform van 1m x 2.20m kan je best 1 zo dik mogelijke onderlaag kiezen. Aan die onderlaag kan je dan ook band attachments maken.
Hier stappenplan van mijn DL platform:
Thanks. Dit platform kan op 30x30cm tegels liggen waar soon 300+ deadlifts op gaan gebeuren???
 
Het 'verdelen van de krachten over het volledige oppervlak' is in theorie enkel als de platen perfect stijf zijn.
Er gaat echt een verschil zijn in 8mm of 30mm dikke spaanplaat.
Daarbovenop is er ook een verschil of je een massieve 1cm rubber van rol gebruikt of een tegel van 5cm. Ik kan je wel zeggen dat van die dikke speelplaatstegels de gewichten ongecontroleerder bouncen, maar vangen wel (veel meer) van de klappen op. Al is bij deadlift dat gebounce minder relevant dan bij olympische lifts.
 
Ik heb niet specifiek een platform gebouwd maar heb de hele gym met 3cm dikke rubber matten (onderkant vlak) vol gelegd en daarin een vlakke plaat als lift platform geplaatst. De plaat is 25mm dik okoume (bevat weinig spanning) met een afmeting van 995x2450mm en net wat ruimer dan de tussenruimte tussen de matten waardoor deze er strak tussen zit geklemd. De plaat rondom afgelakt met een matte vloerlak zodat deze niet krom gaat trekken. Onder de plaat heb ik een 3mm dikke rubber mat gelegd welke oneffenheden goed kan uitvlakken.

Het platform ligt mooi vlak naast de rubber matten die een hoge dichtheid bevatten. De hele setup bevalt erg goed.
2505iy1.jpg

2wnd286.jpg

2j7ija.jpg

2wqzac6.jpg

in5sv7.jpg

2hnyz6a.jpg

2yxj790.jpg
 
Ik heb niet specifiek een platform gebouwd maar heb de hele gym met 3cm dikke rubber matten (onderkant vlak) vol gelegd en daarin een vlakke plaat als lift platform geplaatst. De plaat is 25mm dik okoume (bevat weinig spanning) met een afmeting van 995x2450mm en net wat ruimer dan de tussenruimte tussen de matten waardoor deze er strak tussen zit geklemd. De plaat rondom afgelakt met een matte vloerlak zodat deze niet krom gaat trekken. Onder de plaat heb ik een 3mm dikke rubber mat gelegd welke oneffenheden goed kan uitvlakken.

Het platform ligt mooi vlak naast de rubber matten die een hoge dichtheid bevatten. De hele setup bevalt erg goed.
2505iy1.jpg

2wnd286.jpg

2j7ija.jpg

2wqzac6.jpg

in5sv7.jpg

2hnyz6a.jpg

2yxj790.jpg

Dat zier er erg mooi uit! Welke lak heb je gebruikt en is het niet glad geworden?
 
Ik heb van die ATX drop matten en zo'n goedkopere om up te staan, en de kwaliteit daarvan is toch wel een verschil. Die matten zijn nu 14 maand oud, ik deadlift 5x op 3 dagen, werk sets vanaf 280. Soms verlies je grip. En die matten zijn in nieuwstaat. Nog geen krasje. En nu ik op een afzonderlijke betonplaat in de tuin train, horen de buren niets.

Prima aankoop. Wel een merde om te verhuizen want jongen die wegen veel :D
 
Ik heb van die ATX drop matten en zo'n goedkopere om up te staan, en de kwaliteit daarvan is toch wel een verschil. Die matten zijn nu 14 maand oud, ik deadlift 5x op 3 dagen, werk sets vanaf 280. Soms verlies je grip. En die matten zijn in nieuwstaat. Nog geen krasje. En nu ik op een afzonderlijke betonplaat in de tuin train, horen de buren niets.

Prima aankoop. Wel een merde om te verhuizen want jongen die wegen veel :D
Welke ATX matten heb je gehaald? De ATX Afwerpmat 40 mm? Mooi om te horen dat ze ook na 14 maanden nog zo goed bevallen!
 
Dat zier er erg mooi uit! Welke lak heb je gebruikt en is het niet glad geworden?
Zie je vraag nu pas. Dit is een olie (van het merk osmo mat van kleur) die uithard en niet echt een lak. Deze trekt diep in het hout (okoume is vrij zacht) en hard dan uit. De vloer is dus zo glad als je deze geschuurd hebt omdat er geen dikke laklaag op komt te liggen.
 
Welke ATX matten heb je gehaald? De ATX Afwerpmat 40 mm? Mooi om te horen dat ze ook na 14 maanden nog zo goed bevallen!
Inderdaad dat zijn ze. En om op de staan die grotere basic mat.

Echt topkwaliteit. 0.0 slijtage en daar is al vaak +300kg opgevallen. Of bij maxen met chains : tegen de 300kg en als dat terug naar beneden komt, met een schakel tussen de mat en de plates. ZIe je dus absoluut niets van.

En die onderzijde maakt dat ze ook niet echt gaan slijten als je ze op een minder propere ondergrond legt (momenteel beton met egalise over)
 
Ik ben van plan om ook zelf een platform te bouwen, maar nu rest mij de vraag, welke dikte rubber tegels is aan te raden?
Het plan is nu 2 lagen OSB van 18mm, totaal 36mm en dan de rubber tegels, met een tussenstuk van okoume multiplex 122x250cm.
Mijn deadlift max is nu 200KG, mijn vriendin die er helaas ook op traint doet meer crossfit-geïnspireerde training, dus die gaat de barbell wel laten vallen van hoogtes.
 
Ik heb niet specifiek een platform gebouwd maar heb de hele gym met 3cm dikke rubber matten (onderkant vlak) vol gelegd en daarin een vlakke plaat als lift platform geplaatst. De plaat is 25mm dik okoume (bevat weinig spanning) met een afmeting van 995x2450mm en net wat ruimer dan de tussenruimte tussen de matten waardoor deze er strak tussen zit geklemd. De plaat rondom afgelakt met een matte vloerlak zodat deze niet krom gaat trekken. Onder de plaat heb ik een 3mm dikke rubber mat gelegd welke oneffenheden goed kan uitvlakken.

Het platform ligt mooi vlak naast de rubber matten die een hoge dichtheid bevatten. De hele setup bevalt erg goed.
Bekijk bijlage 444322
Bekijk bijlage 444323
Bekijk bijlage 444324
Bekijk bijlage 444325
Bekijk bijlage 444326
Bekijk bijlage 444327
Bekijk bijlage 444328
Erg mooi gedaan.
Ik ben aan het overwegen iets gelijkaardig te doen.
Dit zijn toch de volle 3cm dikke rubber matten (1m x 1m) van bij FS?
Zijn die precies 1m x 1m of zit er wat afwijking op?
Hoe bevallen ze bij het DLen? Ik ga PL competitie schijven gebruiken. Denk je dat deze matten voldoende dempen als ik ze rechtstreeks op een tegel vloer leg?
 
Klopt 3cm massief rubber met vlakke onderkant. Volgens mij zat er weinig afwijking is, paar mm maximaal.
Ik heb rubber schijven dus icm de matten dempen ze heel goed.
Ze hebben een dichte persing, kan altijd harder maar voor mijn doel perfect. Hoe ze het doen bij comp plates zou ik niet weten, die zijn een stuk dunner.
 
Back
Naar boven