Ja dat zal allemaal waar zijn maar wat ze schrijft heeft dit keer niks te maken met politiek of iets dergelijks. Toch? Het is slechts een waarneming. En daarin heeft ze een punt, vind ik.
De samenleving lijkt daarin preutser te worden. En argwanender. Als een vader of opa van mijn part met (klein)kind op schoot de wip speelt nagelen sommigen zo iemand direct aan het kruis want zal wel een pedo zijn. Verzet ik mij in gedachten al langer tegen.
Enerzijds is het een tegenreactie op de doorgeschoten leugen alles moet kunnen en het vrije liefde experiment van hun ouders. Voor heel veel mensen blijkt het saaie burgermanbestaan eigenlijk prima te werken.
Anderzijds is die argwaan en angst ook wel wat zorgwekkend, door de "perfectie" van social media zijn niet perfecte mensen (iedereen eigenlijk) al snel vies.
Misschien ook omdat de boeken toen heel controversiël waren en de Nederlandse film altijd verplicht veel naakt had, we moesten immers laten zien dat het bij ons allemaal kon. Tegenwoordig schijn je allerlei vunzigheden op internet te kunnen vinden, waardoor je naakt in een film of boek, zeker als het met seks te maken heeft wellicht eerder daarmee associeert, ipv de bevrijding van allerlei beklemmende sociale regels.
Vonk neemt hier haar eigen ideeën en idealen als maatstaf, in plaats van zeggen dat het nu doorslaat de andere kant op of dat we wellicht dichter zitten bij een soort van zich gemiddeld ontwikkelend normaal.
Misschien is de nieuwe generatie juist wel vrijer in de zin dat ze niet die beklemmende sociale normen heeft gevoeld en juist een eigen keuze maakt, of men zet zich weer even hard af tegen een vorige generatie en slaat het bij een volgende generatie weer terug.
Vonk is vaut, zoals Waling al zegt, ook of juist met feiten.