AndroidHealthClinic

Het terrorisme heeft gewonnen

Ik ken het score systeem niet tot in detail, maar als dat zo zou zijn dan zou ik er natuurlijk ook tegen zijn. Niemand weet of het zal slagen, maar ik vind het toch geen slechte zaak om het te proberen, veiligheid blijft belangrijk.

Degenen die aanslagen plegen gaan voorbij aan het systeem. Die filter je niet zomaar uit met een score. Het is gewoon een goed excuus om de burger weer verder te beknotten in zijn vrijheid.

Idd. Om een Amerikaans rechter te citeren:
It would be indeed be ironic if, in the name of defense, we would sanction the subversion of... those liberties... which makes the defense of the nation worthwile.....

Dit citaat werd gebruikt in een affaire over het "wiretap" programma. (ieder telefoontje, mailtje, faxje wat in of uit de states gaat, wordt gechecked.

En daar gaat het om. Niet alleen een tracking programma, nee ook nog een wiretap-programma. En nog biometrische databases en nog intelligente camera's, en nog DNA-databankenken, rfid in de toekomst etc. etc.

Iedere keer wordt per deelgebiedje beslist of het wel of niet kan, maar bijna nooit wordt naar het cumulatief gekeken. En juist daarin zit het probleem denk ik.

Vroeg of laat hoeft er maar een slecht/ondemocratisch bewind te komen en de infrastructuur is reeds gelegd. Er is geen ontkomen meer aan....

Ik ken het score systeem niet tot in detail, maar als dat zo zou zijn dan zou ik er natuurlijk ook tegen zijn. Niemand weet of het zal slagen, maar ik vind het toch geen slechte zaak om het te proberen, veiligheid blijft belangrijk.

Tja ze hebben die Patriotact niet voor niets natuurlijk. Met dit scoresysteem hebben ze weer een mooi middel er bij om die Patriotact te misbruiken.

Ik wantrouw een regering die mensen zonder aanklacht vastzet. Straks zit je er zelf omdat je koffer toevallig niet aan de eisen voldoet. Of omdat je net een niet bevriende natie hebt bezocht. Overdreven gesteld, maar denk niet dat je transparantie hoeft te verwachten over dit systeem.

Wat die rechter aangaat: het is toch niet omdat je beter gecontroleerd wordt, dat je daarom vrijheid verliest? Of mis ik nu iets? Ja als je opgesloten wordt, maar dan ga ik er vanuit dat je wel erg verdacht bent.

Als dit beroven van vrijheid is, wat moet Nederland dan zeggen met tig flits- en bewakingscamera's, rijd je te snel dan sta je er met je hele gezicht op, wat een privacy.

het is toch niet omdat je beter gecontroleerd wordt, dat je daarom vrijheid verliest? Of mis ik nu iets?

Er worden zaken vastgelegd op een plek waar ze niet dienen te worden vastgelegd. Ik vraag me ten zeerste af wat de USA moet weten over mijn vorige reisgedrag of de koffer die ik heb gekocht. Zoals Bigtony zegt, er wordt al zoveel vastgelegd. Waar houdt dit op?

Vind jij je afkomst, je aantal koffers, de plaats waar je je ticket kocht dan privacy? Al die zaken kan iedereen zo zien op het vliegveld, dus ik zie niet in waarom dat privacy is. Een systeem dat dit op lange termijn vastlegt kan je zien als een video camera met tape op het vliegveld of publieke plaatsen, iets wat al jaren de normaalste zaak van de wereld is en al veel mensenlevens gered heeft, of verdachten herkenbaar heeft gemaakt.

Ik heb het trouwens niet alleen over deze maatregel.

Vrijheden worden steeds verder ingeperkt, dat heb IK er niet voor over.

En trouwens, een echte terrorist weet toch wel raad met dit soort maatregelen.

Er worden zaken vastgelegd op een plek waar ze niet dienen te worden vastgelegd. Ik vraag me ten zeerste af wat de USA moet weten over mijn vorige reisgedrag of de koffer die ik heb gekocht. Zoals Bigtony zegt, er wordt al zoveel vastgelegd. Waar houdt dit op?
Ik heb zoiets van: openbare plaatsen ja, eigen huis/mobieltjes etc: handen af.

Hier is het misschien wat simpel uitgelegd, maar zal vast een aardig systeem in zitten.

Als je gewoon normaal doet ervaar je hier heus geen nadeel aan, dus don't worry, kan alleen maar beter worden als je geen terrorist ben.

Dan begrijp je het echt niet Superknurft, jij vertrouwt dus gewoon dat een regering van goede wil is. Een regering die regelmatig betrapt kan worden op leugens en het met de mensenrechten ook regelmatig niet al te nauw neemt.

Als je niets misdaan hebt dan heb je ook niets te vrezen. .....Ik zie niet in waarom men de burger wilt beknotten in vrijheid hoor, wat zou daar dan het doel/voordeel van zijn?

Idd, de overheid heeft op dit moment geen reden om continu de vrijheid van burgers te beknotten. Maar de hele geschiedenis staat bol van de onderdrukking! Zelfs nu zijn er vele regimes waarin je maar beter geen kritiek kunt uiten op dat regime.

Zelf geloof ik ook niet meer in één almachtig persoon of groepje die de boel loopt te onderukken zoals vroeger een koning. Maar ik geloof wel dat er bepaalde stromingen zijn die andere stromingen eronder houden. Door een enigszins democratische controle een goede persvrijheid (die zowel in de States als ook in Nederland steeds meer onder druk komt te staan), en een vrijheid van meningsuiting kunnen deze krachten in balans blijven.

De vraag is echter of dit altijd zo zal blijven. de geschiedenis wijst immers totaal iets anders uit.

Kom op mensen: Als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen!

Eens. Ik heb nog nooit een valide argument gehoord om dit te ontkrachtigen.
Maarrr let wel, dit mag alleen gebruikt worden voor de doeleinden waar het voor in het leven is geroepen. Anders zou ik ook tegen zijn.

De rest van de posting van Bigtony ook goed gelezen, Yankeefive?

• Topic Starter Topic Starter
Eens. Ik heb nog nooit een valide argument gehoord om dit te ontkrachtigen.
Maarrr let wel, dit mag alleen gebruikt worden voor de doeleinden waar het voor in het leven is geroepen. Anders zou ik ook tegen zijn.
iedereen heeft wat te verbergen

nooit aan gedacht dat ze nu eender wie een hoge score kunnen geven en hem dan zonder officiele beschuldiging 4 jaar vastzetten. En na 4 jaar martelen hem vrijlaten zonder excuus?
(road to guantanamo, verschrikkelijk verhaal)

iedereen heeft wat te verbergen

Precies, iedereen heeft dat. Dat hoeft helemaal niet altijd met iets strafrechterlijks te maken te hebben. Vreemdgaan bijvoorbeeld. Dat houd je toch liever voor jezelf dacht ik zo.... En je gezondheidsgegevens bijvoorbeeld. Voor een (toekomstig) werkgever moeten die nooit beschikbaar worden vind ik.

Daarbij de stelling: "als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen" is in zichzelf al een drogreden en hoeft derhalve niet weerlegt te worden.

Als u toch geen bolletjes coke in uw aars hebt zitten, dan mogen we toch wel even met een handschoen naar binnen? Of heeft u wat te verbergen soms?

Heb je wel eens verkeerd in een systeem gestaan? Ik wel bij het Centraal Ziekenfonds.... Het is een ramp om dat allemaal weer goed te krijgen. Je moet er niet aan denken dat je verkeerd in één of ander anti-terreursysteem komt, op basis van een vergissing.....

Vind het prima, wat kan mij het schelen of ze wat zaken van me weten die ze toch alleen voor staatsveiligheid gebruiken. Als dit duizenden mensenlevens kan redden heb ik dat er 100% voor over. Jammer dat ze dit nu pas invoeren, had de aanslagen wellicht kunnen voorkomen, maar beter laat dan nooit. Heeft verder niets te maken met winnen van terrorisme, zij winnen pas als ze een aanslag kunnen voltooien en bijv. de economie in de war schoppen.

Ik ken toevallig wat mensen die dicht bij de grens met Canada wonen. Wist je dat alleen de heel grote grensovergangen US-Canada controle hebben? Verder zijn er duizenden kilometers grens met Canada waar absoluut nooit bewaking is. Het is nog steeds kinderlijk makkelijk om de VS binnen te komen zonder visum. Het lukt elke dag nog honderden straatarme Mexicanen. Moet je nagaan hoe makkelijk het zal zijn voor een terrorist die een organisatie als Al Qaeda achter zich heeft...

Kortom: dit hele plan is te triest voor woorden. De mensen die gecontroleerd worden zijn bijna per definitie de mensen die toch al geen bedreiging vormen. De echte terroristen hebben nu echt niet minder kansen. Wel interessant om te zien dat het gros van de mensen nog steeds denkt dat een grote aanslag heel moeilijk is uit te voeren. Ik kan je vertellen: iedereen is er toe in staat. Met wat hersens en een paar honderd euro kan je enorme schade aanrichten.

Moet je daarom extra bang zijn? Juist niet! Een grote aanslag plegen is kinderlijk simpel. Toch gebeurt het wereldwijd maar heel zelden. Blijkbaar is de dreiging van terrorisme dus niet zo groot als de staat/media ons wil doen geloven. Dus slaap rustig vannacht: je loopt echt niet meer risico dan 5 jaar geleden.

Het creeeren van een nieuwe vijand na het verdwijnen van het Ijzeren Gordijn is de Amerikanen goed gelukt. Hetzelfde land dat zonder legitieme reden andere landen aanvalt, vraag me soms af wie nou de echte vijand is.

Het creeeren van een nieuwe vijand na het verdwijnen van het Ijzeren Gordijn is de Amerikanen goed gelukt. Hetzelfde land dat zonder legitieme reden andere landen aanvalt, vraag me soms af wie nou de echte vijand is.

Hahaha, inderdaad. Hoeveel mensen zijn er nou omgekomen de afgelopen 5 jaar in het westen door terrorisme, een kleine 4000? Er zijn er in die tijd miljoenen omgekomen door kanker, aids, verkeersongelukken, hartaanvallen...

Ze zouden met net zoveel recht mensen die autorijden of roken naar quantanamo bay kunnen sturen. (beetje kromme vergelijking maar ok :D)

• Topic Starter Topic Starter
Ik ken toevallig wat mensen die dicht bij de grens met Canada wonen. Wist je dat alleen de heel grote grensovergangen US-Canada controle hebben? Verder zijn er duizenden kilometers grens met Canada waar absoluut nooit bewaking is. Het is nog steeds kinderlijk makkelijk om de VS binnen te komen zonder visum. Het lukt elke dag nog honderden straatarme Mexicanen. Moet je nagaan hoe makkelijk het zal zijn voor een terrorist die een organisatie als Al Qaeda achter zich heeft...

Kortom: dit hele plan is te triest voor woorden. De mensen die gecontroleerd worden zijn bijna per definitie de mensen die toch al geen bedreiging vormen. De echte terroristen hebben nu echt niet minder kansen. Wel interessant om te zien dat het gros van de mensen nog steeds denkt dat een grote aanslag heel moeilijk is uit te voeren. Ik kan je vertellen: iedereen is er toe in staat. Met wat hersens en een paar honderd euro kan je enorme schade aanrichten.

Moet je daarom extra bang zijn? Juist niet! Een grote aanslag plegen is kinderlijk simpel. Toch gebeurt het wereldwijd maar heel zelden. Blijkbaar is de dreiging van terrorisme dus niet zo groot als de staat/media ons wil doen geloven. Dus slaap rustig vannacht: je loopt echt niet meer risico dan 5 jaar geleden.
je kunt al qaida niet echt zien als "organisatie" het is "maar" een naam, het is meer een virus met onafhankelijke cellen waardoor in tegenstelling tot de koude oorlog het supermoeilijk bijna onmogelijk is om het te stoppen

Terug
Naar boven