Fitness Seller

HIIT als cardio ?

EddyBB

Cool Novice
Waardering
15
Beste dbb leden,

Ik heb mij verdiept in HIIT en ik heb er hele goede gedachtes over.
Nu zit ik namelijk met een probleem, mijn quadriceps verzuren heel erg snel.
Ik wil doormiddel van touwtje springen mijn cardio doen.

Nu zeggen ze op dat forum dat een 2:1 verhouding goed werkt, en dat er 'rust' periodes zijn.

Zijn die rust periodes, periodes waarbij je daadwerkelijk stopt, of ga je in intensiteid lager zitten?

En, wat is een goed beginners programma als HIIT?

ik had in gedachten:
8 sets van
1 minuut touwtje springen - 30 seconde rust.

Wat denken jullie?
Wat zijn jullie ervaringen?

Ed

Bij HIIT ga je lager zitten, dus bijv. 30 sec helemaal los, en dan 90 sec rustig aan.
Intervals van 1 minuut en dan 30 sec niets doen is gewoon cardio voor luie mensen :P

• Topic Starter Topic Starter
oke, je geeft een beetje een onduidelijk antwoord. Dat was dus mijn vraag, moet ik 1 minuut keihard losgaan en dan 30 seconde rust of wat?

oke, je geeft een beetje een onduidelijk antwoord. Dat was dus mijn vraag, moet ik 1 minuut keihard losgaan en dan 30 seconde rust of wat?

Wat is er onduidelijk aan? 30 secs keihard, 90 secs rustig aan (dus geen rust!) voor een beginner.

Wat je zelf al aangeeft klopt inderdaad. Je geeft alles voor bijvoorbeeld 30 seconden, en laat dan in 60 seconden je hartslag weer wat zakken, maar blijft wel doorgaan, en je stopt dus niet. Je motor moet blijven draaien!

Dus die 2:1 verhouding is perfect. Maar niet langer doen dan een dik kwartier.
Dus 5 minuten opwarmen, kwartier flink huffen met dat touwtje, en dan nog even 3 minuten rustig aan doen.

Succes!

Laatst bewerkt:
Wat je zelf al aangeeft klopt inderdaad. Je geeft alles voor bijvoorbeeld 30 seconden, en laat dan in 60 seconden je hartslag weer wat zakken, maar blijft wel doorgaan, en je stopt dus niet. Je motor moet blijven draaien!

Dus die 2:1 verhouding is perfect. Maar niet langer doen dan een dik kwartier.
Dus 5 minuten opwarmen, kwartier flink huffen met dat touwtje, en dan nog even 3 minuten rustig aan doen.

Succes!

Dankjewel voor je tips, Ik heb het gister even uitgeprobeert. Best heftig. 30 seconde sprinten ( 15km ) en dan 5-6km uitlopen ( 1 min ) voor een paar setjes.

Ik denk dat ik burpee's er ook bij ga doen !

Ja, het is inderdaad super heftig. Het is ook een hele slag voor je lichaam. Je krijgt er een beste hartversnelling mee, en ik heb t zelfs zo gehad dat ik er bijna van over mijn nek ging een van de eerst keren. Als het nog een keer zou gebeuren zou ik er niet vreemd van opkijken. Het is misschien wel keihard, maar je krijgt er wel super snel conditie mee.. !

heerlijke cardio methode, maar bouw het langzaam op .

ik lees vaak dat deze manier van cardio meer catabool is dan gewone cardio. Hoe denken jullie hierover?

ik lees vaak dat deze manier van cardio meer catabool is dan gewone cardio. Hoe denken jullie hierover?

Je hebt een langere naverbranding om het zo even te zeggen, dus er zou best wel een kern van waarheid in kunnen zitten. Maar ik denk datals je goed blijft eten het effect wel heel erg meevalt!

ik denk dat het catabole juist zit in de fase van enorme inspanning en niet in de afterburn?

Ik heb iig niet het gevoel dat het erger catabool werkt als de normale cardio op 60-70% van je hartslag. En ben geen chemist of bioloog dus zou het je zo niet kunnen vertellen.
Het moment waarop je het doet zou ook nog wel van groot verschil kunnen zijn op je catabole gebeuren. 's ochtends is je lichaam ook meer catabool(op een lege maag).

ik lees juist vaak dat hiit een gunstig effect heeft op de hormoon spiegels(hgh). maar ja als je het overdrijft zal het zeker catabool zijn ja, vooral voor beginners die te hard van stapel lopen.

ik lees juist vaak dat hiit een gunstig effect heeft op de hormoon spiegels(hgh). maar ja als je het overdrijft zal het zeker catabool zijn ja, vooral voor beginners die te hard van stapel lopen.

Maar zo is het toch altijd met bijvoorbeeld joggen toch ook al geweest. Mensen die overdreven veel gaan hardlopen dus boven de 20 km, die hebben denk ik dat catabole effect. Mensen die het rustig aan doen, dus 5 km ofzo, die zullen dan wel een gustig effect hebben. Overdrijven is denk ik gewoon dan het punt hier.

Maar zo is het toch altijd met bijvoorbeeld joggen toch ook al geweest. Mensen die overdreven veel gaan hardlopen dus boven de 20 km, die hebben denk ik dat catabole effect. Mensen die het rustig aan doen, dus 5 km ofzo, die zullen dan wel een gustig effect hebben. Overdrijven is denk ik gewoon dan het punt hier.

En dan luister ik naar mijn allerlieste moesje die altijd zei: "Jongen, alles waar TE voor staat is niet goed" :p

Terug
Naar boven