AndroidHealthClinic

HIIT (verwarrende vraag)

ka2

Cool Novice
Waardering
0
Ik heb inmiddels al zo veel goede dingen over HIIT gevonden op internet dat ik er inmiddels zelf ook maar mee begonnen ben. Mijn voornaamste reden is om vet te verbranden.

Maar er is toch een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

Als ik met hitt begin hou ik het princiepe aan van 1 minuut op 60% van je maximale hartslag dan 1 minuut op 90 %. Maar het lullige is na 2 minuten krijg ik mijn hartslag niet meer op 60%. Hooguit 75%?

Ik vind dit nogal verwarrend. En vraag me af wat beter is. Of het schema aanhouden van 1m op 1m. (30seconden op 30seconden heb ik trouwens ook al geprobeerd.) Of gewoon 1 minuut op 90 % en dan net zo lang "zachtjes" door trainen tot je op 60% bent en dat 1 minuut volhouden, en dan weer naar die 1 minuut op 90% enz. enz.

Wie heeft hier een antwoord op? ???

Ik denk dat je hartslag na een aantal weken of maandjes wel in staat zal zijn om terug te vallen naar 60%.
Hangt af van je cardio vasculaire conditie, en die verbetert naarmate je meer cardio, zoals hiit, doet.

Je basisconditie is niet in orde en daarom zakt je hartslag niet goed meer.
Let op : HIIT is voor de gevorderde, ik weet natuurlijk niet wat jij bent ??? .

Inderdaad zoals suicide sid zegt zal je condite wel verbeteren naarmate je aan het trainen bent, maar probeer in het vervolg eens een paar weken met lage hartslag te trainen en dan zo opbouwen naar HIIT.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb inderdaad een slechte basisconditie. Ben pas 3 weken bezig met hiit. Maar vind het wel heel erg leuk om te doen. Een jaar geleden was ik ook al eens begonnen met cardio, maar dan in de vetburning zone (60%) en dat een uur lang per training. En dat was zo saai, en ik had ook niet het gevoel dat ik daar door een beter conditie kreeg?

Kan ik niet gewoon het princiepe van 1 min 90% en x min tot 60% aanhouden. Of is dat niet aan te raden?

En trouwens als HIIT alleen voor gevorderen is, waarom is het dan de beste manier om vet te verbranden? Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die een hele goede conditie hebben, en dan ook nog veel overgewicht hebben?

In ieder geval bedankt voor jullie antwoord.

Ik zou HIIT gewoon blijven doen en zien welke je resultaten zijn. Je hartslag zal toch gaan dalen.

Mensen met overgewicht zitten ook direct aan een hele hoge hartslag. Dus voor deze mensen is stappen op een kleine helling al 90% en dan zeer traag wandelen zonder helling halen zij terug die 60%. Ik kan moeilijk geloven dat jij niet aan je 60% hartslag komt, probeer eens traag te wandelen of te fietsen en echt heel rustig.

En volgende keer eerst aan de basisconditie werken, als deze goed is kan je alle kanten uit ! ;)

Ik kom ook wel aan die 60% hartslag. Dat is het probleem niet, het duurt alleen 5 minuten in plaats van 1 minuut (of 30 seconden wat je op internet leest.) Ik heb zelfs een hartslag van 58 in rust, en dan lees je weer op internet dat je een goede basis conditie moet hebben ???

ka2 zei:
Ik kom ook wel aan die 60% hartslag. Dat is het probleem niet, het duurt alleen 5 minuten in plaats van 1 minuut (of 30 seconden wat je op internet leest.) Ik heb zelfs een hartslag van 58 in rust, en dan lees je weer op internet dat je een goede basis conditie moet hebben ???
Als je het echt zo vele malen leuker vind dan slow cardio, zou ik inderdaad zo beginnen
gewoon een bepaalde tijd op 90/95% van je hartslag en nadien gewoon afwachten tot je terug in een normale hartslagomgeving komt, ook al duurt dat 5min. Alleen wordt de kans op spierverlies wel wat groter, aangezien je langer bezig bent en de intensiteit ook hoger ligt...

spierverlies vind ik op dit moment niet zo belangrijk, het gaat mij meer om de maximale vetverbranding. Ik dacht dat HIIT daarvoor het beste hulpmiddel was. (en natuurlijk een dieet. Ik zit op dit moment 300 kc onder mijn onderhouds aantal.) Verder ga ik nog 4 x per week naar de sportschool om maximaal een uur met de gewichten te werken.

ik ken mensen die erg geoefende lopers zijn en van wie hun aartslag ook altijd pijlsnel de lucht in schiet, maar goed.

persoonlijk trek ik me niet zo veel aan van die %-regektjesn ik doe iets van 90% in intensieve fase en "70%" in rustige fase, met eebn verdeling van rustig/intensief, 1min/30sec. is mss niet optimaal en al die shit, maar het is wel lastig en het zal wel dicht aanleunen bij het ideaal iig.

ik doe met hiit 15 seconden gewoon voluit,.....dan een minuutje (later wordt dat 1,5) rustig tempo......dan weer 15 seconden voluit enzovoort.....

en natuurlijk touwtje springen!

ik denk dat het dan maar inderdaad een soort combinatie training gaat worden. En dan maar afwachten wat de resultaten zijn over 2 maanden.

Dat zal ik zeker doen. :)

Terug
Naar boven