MuscleMeat

HIIT welke snelheden?

gmt

Advanced Bodybuilder
Waardering
63
Hoi ik zou graag weten van de mensen die ervaring hebben met HIIT trainingen op wat voor snelheden zij de intervals doen en de momenten waarin je weer bijkomt. Heb zelf vandaag voor het eerst HIIT gedaan en deed 45 seconden op 15.5km per uur en zo'n 2 minuten wandelen op 6km per uur om weer bij te komen. Heb dit een kleine 20 minuten vol gehouden.
Is het wel goed om te wandelen of zou ik toch meer richting de 9km per uur moeten en rustig joggen om bij te komen. Het duurt dan natuurlijk wel langer voor ik weer op adem ben.

Ik deed na de KT eerst 2 min opwarmen en tempo opvoeren tot 10,5km/u met helling van 2,5% dan 1 minuut sprinten op 16km/u, 1 min rust (op 10,5Km/u dus), weer sprinten. Tot 20 min voorbij zijn :)

Ik heb nooit het gevoel dat ik buiten adem ben eigenlijk. Je moet goed blijven ademhalen en niet zoals een hond. De sprints zijn anaeroob, het recuperen op lager tempo kan je terug wat extra zuurstof pakken.

Het is niet de bedoeling dat je volledig gerecupereerd bent fzo na het rustig tempo. Bij HIIT vliegt die minuut zo snel voorbij dat je hopeloos weer die snelheid moet opvoeren voordat je nog een deftige slok water hebt kunnen drinken =)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Haha ja die minuut vloog idd te snel voorbij, daarom werden het er al 2 :pMaarja was de eerste keer dus moet gewoon conditie opbouwen denk ik.

Ik houd mijn intervallen meestal wat korter.
Ik warm eerst 5-8 minuten op (10 km/u hardlopen). Dan begin ik met mijn HIIT training en doe steeds 20 seconden sprinten (ong. 20 km/u) en dan 30 seconden rust (9 km/u). Als ik bijna dood ben stop ik en ga ik hardlopend terug naar huis ( 5-8 min. 10 km/).

Ik houd mijn intervallen meestal wat korter.
Ik warm eerst 5-8 minuten op (10 km/u hardlopen). Dan begin ik met mijn HIIT training en doe steeds 20 seconden sprinten (ong. 20 km/u) en dan 30 seconden rust (9 km/u). Als ik bijna dood ben stop ik en ga ik hardlopend terug naar huis ( 5-8 min. 10 km/).

Op de loopband vind ik het toch te risicovol om helemaal echt voluit te gaan, want je moet nog op de knop met snelheid naar beneden kunnen blijven drukken voor 3 seconden fzo tot ie goed staat ^^

Op de loopband vind ik het toch te risicovol om helemaal echt voluit te gaan, want je moet nog op de knop met snelheid naar beneden kunnen blijven drukken voor 3 seconden fzo tot ie goed staat ^^

Ja daar zat ik dus ook al mee te kloten en dat gaat hartstikke traag omlaag. Maar je moet dat toch in kunnen stellen lijkt me, dat je het niet zelf hoeft te doen.

Ja daar zat ik dus ook al mee te kloten en dat gaat hartstikke traag omlaag. Maar je moet dat toch in kunnen stellen lijkt me, dat je het niet zelf hoeft te doen.

Je kan altijd wisselen van toestel hé. Eerst 6 keer bv. zwaar gaan op de loopband en dan 6 keer volledig kapot gaan op de fiets. Daarna ff cool down op de loopband. Heb ook zo gedaan ^^

Ben gelijk ook de enige die daar HIIT doet, iedereen zit gewoon rustig te trappen :rolleyes:

All-out, volledige rust, all-out, ...

Klopt dat is het ook, daarom doe ik het ook het liefst gewoon buiten. Al mijn cardio trouwens. Ik gebruik dan zo'n interval-timer waarbij je je intervallen en het aantal herhalingen gewoon in kunt stellen, is 'n aanrader als je regelmatig HIIT doet.

Ik denk dat shuttle-runs ook interessant zijn naast het HITT.
Is bijv. 20m sprinten, de grond aantikken en dan weer 20m terug en hh.:)
Dan na 3x rustpakken en weer opnieuw.

Klopt dat is het ook, daarom doe ik het ook het liefst gewoon buiten. Al mijn cardio trouwens. Ik gebruik dan zo'n interval-timer waarbij je je intervallen en het aantal herhalingen gewoon in kunt stellen, is 'n aanrader als je regelmatig HIIT doet.

Ik zou wel graag buiten willen rennen maar ik woon niet echt dichtbij een park ofzo. En ik ga niet sprints trekken over de stoep haha, dat ziet er een beetje raar uit ook:D

---------- Toegevoegd om 14:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:46 ----------

Interessant waarvoor, voor het opbouwen van conditie/stamina of het verbranden van vet?

Lijkt me inderdaad ook een goeie vorm van cardio.
Je beschrijving is wel niet hoe die shuttle run test gaat.
Je zal zeker een hoge na-verbranding hebben; maar je hebt wel een degelijke conditie nodig om het lang genoeg uit te kunnen houden, anders is het wat nutteloos om maar 8-10min die test te kunnen doen als je conditie bagger is.

---------- Toegevoegd om 15:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:16 ----------

Ik zou wel graag buiten willen rennen maar ik woon niet echt dichtbij een park ofzo. En ik ga niet sprints trekken over de stoep haha, dat ziet er een beetje raar uit ook:D

---------- Toegevoegd om 14:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:46 ----------

Zoek een voetbalveld (met een piste errond) :)

Terug
Naar boven