MuscleMeat

Hoe diep gaan is het best bij optrekken?

scrained

Advanced Bodybuilder
Waardering
33
Vroeger ging ik niet zo heel diep tot ongeveer 2/3e van de volledige beweging maar ik ben nu even bezig met gewoon te laten zakken tot je 'dood' hangt. Je kan hierdoor wel minder gewicht gebruiken dus das wel k*t maar ik heb het gevoel dat het beter is? Het voelt veel beter bij mn rug + veel meer spierpijn in onderarmen en abs hierdoor.

Is het dus beter om te gaan tot je helemaal hangt of...?

Je doet de oefening voor je rug dus als je door je extra uit te strekken meer je onderarmen en buik gaat voelen mag je jezelf ook iets minder uitstrekken.

Wat het allerbeste is weet ik niet precies.

Zelf strek ik me nooit compleet uit en ben niet ontevreden over mijn lats.

Laatst bewerkt:
Gewoon volle ROM?

spanning op je lats houden??? Dus dan net niet helemaal gestrekt?

Full rom uiteraard, eventueel met deadhang.

ik doe altijd partials, heb ook niet te klagen over m'n lats.

Doe altijd full-rom met deadhang.

Ik doe ook steeds full rom met deadhang, voel mijn lats veel beter.

Ik doe zowel partials als full rom met alle mogelijke grepen die comfortabel aanvoelen. Werkt prima voor mij.

Maaruhm, je abs voelen na chins of pullups???

helemaal uitrekken is het beste,maar ook het moeilijkste

helemaal uitrekken is het beste,maar ook het moeilijkste

Waarom? Uitrekken is goed omdat je dan strekt en ik vind het lekker voelen voor de rug. Echter denk ik als je doel maximale spieropbouw is. Dat je niet helemaal moet rekken maar net iets ervoor moet blijven, dan kan je een stuk zwaarder gaan en heb je toch nog best een grote ROM.

Ik doe full-rom, maar zonder deadhang. Zo blijft de spanning op de lats.
Verder boeit het me weinig hoe zwaar ik kan gaan, als de lats maar groeien. Soms zie ik gozers zwaar optrekken, maar met zo'n kleine rom dat ze de bovenarmen nauwelijks bewegen.

gewoon helemala naar beneden en dan weer omhoog

Kinesist heeft mij ooit is verteld dat pullups waar je helemaal naar beneden gaat zeer slecht zijn voor je ellebogen, en aangezien dieje man wel wist waarover hij sprak geloof ik hem.
ik ga dus niet helemaal naar beneden maar hou een lichte hoek in men arm.
maarja als fullrom beter aanvoeld bij u moette dit doen he :o

Partials, dan kun je lekker veel rep's doen achter elkaar in een hoog tempo.

Bigger ROM, bigger muscles!

Persoonlijk vind ik hetvolgende het best.

Ecc.
- Dusdanig uitstrekken dat wel de rugspieren, maar niet de armen op lengte komen (beetje spanning op de armen houden betekend dat je wat de armen aangaat niet vanuit en dood punt hoeft te komen waardoor de rug zwaarder belast kan worden).
- Regelmatig gebruik maken van het myotatic strechreflex

Conc.
- Handen niet verder dan ongeveer kin/keel hoogte. Verder trekken betekend vaak dat je wat minder gewicht aankan en verschuift een deel van de belasting naar de triceps. Vergeet niet dat er verschil kan zijn tussen MROM en OROM (Maximale ROM en Otimale ROM)
- Even vast houden in dit punt

Als je toch een maximale ROM zoek kan je er voor kiezen de oefening op te delen in twee fasen, waarbij je een ddel van de tijd richt op het bovenste deel van de beweging en een tijd op het onderste deel waarbij je de stang wel zover mogenlijk naar onder trekt.

Terug
Naar boven