Fitness Seller

Hoever ideale FFBM overschieten ?

pibara

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
118kg
Vetpercentage
29%
Toen ik drie jaar geleden was begonnen met trainen (na een gat van meer dan een decenium) was ik mij helemaal suf geschokken van mijn hoge vetpercentage (meer dan 40%) en mijn lage FFBM (rond de 60kg) . Ik heb mij toen het doel gesteld om:

1) M'n FFBM met 25kg omhoog te krijgen.
2) M'n vet percentage naar rond de 15% te krijgen.

Ik ben nu drie jaar bezig met trainen en heb mij vooralsnog dus vrijwel alleen op kracht en op mijn FFBM gericht. Ik zit nu bijna op m'n streef FFBM maar m'n vet percentage zit nog op bijna 30%. Ik weet dat als met m'n vet percentage aan de gang ga dat ik massa kwijt ga raken, ook als ik het rustig aan doe (wat ik zeker wil doen om m'n metabolisme niet (weer) naar de klote te helpen. Mijn plan is dus om nog eventjes door te gaan met groeien, maar niet te veel, net genoeg zodat ik wat extra spier massa heb om in de tijd dat ik aan mijn vet percentage werk weer kwijt te gaan raken. Er vanuit gaande dat ik mij tijdens het afvallen aan de 2% regel wil houden (max 2% van mijn lichaamsgewicht per maand aan vetmassa afvallen), heeft iemand een idee hoeveel ik mijn ideale FFBM zou moeten overschieten gegeven dat ik zo'n beetje de helft van m'n vetmassa kwijt wil?

sorry hoor maar wat heb je aan massa met een vp paar 30%??
Het enige wat opvalt is je vet.. don''t take ik personal its just my opinion..

Ik denk niet dat er een zinnig antwoord op te geven is. Het zal per persoon verschillend zijn. Als je gewoon goed traint, goed eet en je macro's in de gaten houdt, zal het spierverlies wel meevallen. Je zult in totaal natuurlijk veel vet-massa verliezen, dus je oogt straks veel dunner dan je waarschijnlijk verwacht. Laat je er niet door afleiden. Zolang je gewichten in de gym aardig gehandhaafd blijven en je lichaamsgewicht geleidelijk zakt, zit je goed. Als ik jou was zou ik wel binnenkort beginnen met cutten. 30% is behoorlijk hoog. En het is nog een lange weg te gaan naar 15%. Als je nu begint is de kans wel aanwezig dat je volgende zomer je doel hebt gehaald.

• Topic Starter Topic Starter
@rotterdambb, FFBM was toen ik begon 3 jaar terug maar 60kg, FP was meer dan 40, dubbel bud dus. Omdat ik uit het (verre) verleden weet dat ik moeilijk groei als ik laten we zeggen een zwembad ready FP heb, ben ik maar eerst begonnen met m'n FFBM een beetje op pijl te krijgen. Veel mensen doen het andersom, weet ik, snap ik, snel zwembad ready zijn is mooi, of doen het om en om, paar maandjes groeien, paar maandjes cutten, maar voor mij gaat het puur om m'n eind doel (ronde de 100kg met <= 15%), niet om de tussenresultaten. M'n idee was dus om nog voldoende extra spier massa te pakken om zodra ik straks een keer m'n voeding en training omgooi en doorpak tot de 15%, de kilootjes spiermassa die ik ga verliezen kilootjes waren die ik toch niet zo hard nodig had.

@Taste, tnx. Hoef dus i.i.g m'n target niet erg veel te overshieten. Ik weet nog van vroeger hoe ik er uit zie als ik op 85kg FFBM zit, ik heb flink ontwikkelde beenspieren dus als ik veel onder de 85 FFBM uitkom ben ik zodra ik m'n FP op orde heb gewoon te iel van boven. Denk dat ik m'n target FFBM voor de zekerheid met 1kg a 2kg ga overschieten (nog 3 a 4 kg aankomen nu) voor ik ga cutten. Tnx.

Heb je "Burn the Fat, Feed the Muscle" gelezen? (zie sticky). In dat boek wordt onder andere het probleem behandeld van spierverlies tijdens het cutten. Kortweg betekent dat vooral dat je te weinig calorieen binnenkrijgt.

Klein citaat:

"Lean mass decreases and body fat decreases
You are losing body fat which is good, but you’ve also lost some lean mass, which is not good. A small loss in lean mass (a few tenths of a pound) is nothing to worry about. If this is the first time you’ve lost LBM, don’t panic because some of the LBM is water weight. If this is a recurring pattern and you’ve been losing LBM every week for more than two weeks straight, you’re losing muscle tissue. You need to eat more, at least temporarily. Increase your caloric intake by 100-200 calories to stimulate your metabolism, while continuing with your current exercise program. Keep your nutrient ratios the same."

Het kost wel wat werk en aandacht om bij die 'sweet spot' te komen (alles goed bijhouden). Maar tegelijkertijd voorkom je daarmee dat je je verrichte werk weer snel kwijtraakt. Ben je van plan om KT te blijven doen tijdens je cut?

Terug
Naar boven