Goedemorgen,
Probeer je trainingen niet té langdradig te maken, beter zijn korte effectieve trainingen waarbij je goed door werkt. Dus max. 45 min voor je KT, eventueel daarna 30 min op een rustig tempo bij ong. 70 -85% van je hartslag cardio. Later als je al wat langer traint misschien cardio toevoegen in de vorm zoals bijv. interval. Ligt er maar net aan waar jij het beste op reageerd.
Elk persoon is anders dus om meteen direct een schema van iemand over te nemen heeft weinig zin als deze niet gebasseerd is op jou lengte/gewicht en wat je activiteiten zijn. Je kunt beter zelf beginnen met een schema en leren van je fouten... als je bijv. aankomt in vet% niet meteen schrikken maar gewoon extra cardio toevoegen en je kcal weer met 100 á 200 kcal veranderen.
Als ik zo even uitreken zonder je vet% te weten zou je BMR (wat je lichaam verbruikt met basis dingen zoals het goed laten functioneren van je organen, temperatuurregeling, vertering, etc etc). zijn: 2053,7 kcal per dag.
We gaan er zo vanuit dat je vol gaat houden 3 á 4x per week te trainen, dan zou je op onderhoud ong. 3183,2 kcal nodig hebben. Aangezien je graag wat wilt verliezen zou ik zeggen begin met een voedingsschema van - 400kcal. Dus dat zou uitkomen op 2783,2 kcal wat je per dag zou eten.
2783,2 - je bmr (2053,7) = 729,5 kcal. Met je trainingen probeer je dus veel te verbranden in korte duur om zo uit te komen op je dagelijkse "onderhoud" behoefte qua kcal.
Als je zometeen merkt dat;
1. je niet afvalt, verlaag dan je kcal per dag met 200kcal en houd dan ook dit schema even vol...geduld is een schone zaak!!
2. je spiermassa verliest maar vetmassa blijft, dan moet je jezelf goed afvragen of je wel goed eet ..dus niet maaltijden overslaat of té lang met een lege maag rond loopt. Je stofwisseling kan dan slomer zijn en het is goed om te proberen je maag/darmen constant in beweging te houden en dus je maaltijden wat te verspreiden over de dag en niet te vergeten

. Je stofwisseling zal hier aan moeten wennen, dus ook hier weer..geduld is een schone zaak!
3. spiermassa + vetmassa verliest, dan eet je te weinig... en gaat je lichaam niet alleen je vetreserves gebruiken maar ook je spiermassa. Eet dan zo'n 200 kcal meer en kijk hoe je dan reageerd...
Dit zijn gewoon even paar simpele tips om het in de gaten te houden. Je wilt graag iets bereiken en daar moet voor gewerkt worden, wonderpilletjes en weinig eten is niet verstandig. Je lichaam krijgt dan gewoon te weinig voeding binnen en zal ook veel eten "opslaan" omdat het van vroeger nog gewend is bij "magere" tijden om te overleven.
Ten eerste wat voedingstips (dit is iets wat ik zelf belangrijk vind, kunnen mensen me soms een muts vinden.. maar eet graag gewoon gezond&natuurlijk en zo min mogelijk tot geen chemische rotzooi

1. natuurlijke producten, dus meest natuurlijke staat. Om even een voorbeeld te noemen... hokje A = tomaat, hokje B = tomatenpuree zonder toevoegingen, hokje C = tomatensaus met kruiden.....hokje F = ketchup met veel suiker.
2. Vermijd light rotzooi en geraffineerde suikers
3. Kip/kalkoen/vis/eiwitten zijn zeer goede bronnen van pure eiwitten en weinig vet
4. vette vis = goed voor de omega's

5. Goede complexe koolhyraten + bron van vezels: volkorenbrood, zilver/bruine en wilderijst, peulvruchten, aardappels, groentes
6. drink veel water!! daarnaast als toevoeging bijv. melk.. maar persoonlijk ben ik niet van de melk...is iets voor kalfjes

en kan daarnaast zorgen dat je er wat puffy-er uit ziet.
7. groene thee

, brandnetelthee ook goed

8. veel groente, rauw of gepocheerd... NIET doodkoken!!
9. euhh... rauwe/ongebrande/ongezoute noten ook zeer gezond! (goede vetten/eiwitten en wat kh's), maar hier in niet te overdrijven...zijn ook kcalbommetjes, straks goed als je wilt gaan bulken

.
10. ... ... ... ... weet ik zo even niet
Goed... om te beginnen;
2883,2kcal wat ik zei, even zien hoe je hier op zal reageren en anders na een paar weken aanpassen. Dus niet meteen in paniek raken, als je afvalt zal het in het begin meer zijn omdat dit ook veel vocht is. En als je zelf lang te weinig hebt gegeten zal ik het even rustig opbouwen tot aan de 2883,2 kcal...je lichaam moet hier even aan wennen en je moet door middel van extra cardio je stofwisseling wat meer stimuleren.
Zelf eet ik glutenvrij, maar zal proberen hier een vb schema te plaatsen waar gluten wel gewoon in zitten. Ik eet bijv. ipv brinta/havermout --> bambix met water, beetje honing, goji's en whey.
Je moet zelf even kijken wat het ong. zal zijn met je kcal op een dag bij het onderstaande vb schema, ik heb daar nu even geen tijd voor
Ontbijt 07:30
500 ml water
50 gram brinta of 45 gram havermout (of bijv. 25 gram brinta en 25 gram havermout)
30 gram whey (raad ik wel aan snelle eiwitten in de ochtend + voor je training)
beetje honing voor smaak + eventueel wat krentjes
Tussendoor 09:30/10:00
2 volkoren boterhammen met kipfilet of ander mager beleg
Lunch
Goed vullende maaltijd salade met peulvruchten (+/- 120 gram) en bijv. stuk kipfilet. Groente kun je variëren... sla+komk.+tom.+papr.+ui en dressing van olijfolie/azijn (basamico erg lekker) + (verse) kruiden en wat peper/beetje zout. Eventueel kl. handje pijnboompitten (geroosterd erg lekker)
Tussendoor 15:00
2 rijstenwafels met pindakaas
of volkorenboterham met pindakaas
Avondeten
Flink wat groente, minder koolhydraten + goed stuk vis/vlees
Uurtje voor het slapen
250gram magere kwark of bijv. stuk gegrilde zalm of blik tonijn
---> Voor je workout zou ik aanraden om ong. een uur van te voren een whey shake te drinken.
---> NA je workout eventueel wat snelle suikers zoals bijv. een stuk fruit
Trainingsschema
4 dagen trainen = prima

!
Zou zeggen verspreid alle spiergroepen over deze dagen en train ze tot het uiterste, dus splitschema.
Dag1; Borst/triceps
Dag2; Schouders/kuiten/buik
Dag3; Rug/biceps
Dag4; Quads/hams/buik
Dag 1;
Bench Press / schuindrukken
3x12x ...kg
Dumbbell fly's
3x10x ...kg
Incline dumbbell press
3x8x....kg
Triceps push down
4x8x...kg
Lying triceps extension
3x8x...kg
+ min.20 tot max. 40 min. cardio na KT (voor cardio eventueel BCAA's om spierafbraak tegen te gaan)
Dag 2;
Dumbbell side raise
3x12x...kg
Dumbbell front raise
3x10x...kg
* bij deze pak je ook meteen je nekspieren mee+stuk van je trapezius
Seated calf press
3x15x...kg
standing calf raise met dumbbells
3x15...kg (elk been)
Buik --> genoeg te verzinnen
+ min.20 tot max. 40 min. cardio na KT (voor cardio eventueel BCAA's om spierafbraak tegen te gaan)
Dag 3;
Front Pulldown
3x12x...kg
Dumbbell row
3x10x...kg (per kant) of anders Bent over barbell row
Hyperextensions
3x10 zonder gewicht of lower back
3x8x...kg
Dumbbell curl
4x8x...kg
Reversed db curl
3x10...kg
Dag 4;
Squats met barbell
3x12x...kg
Leg press
3x10x...kg
Leg extension
3x10x...kg
Leg curl
3x12x...kg
*Train je benen even niet te zwaar ivm je knie, kijk wat gaat!
Qua gewichten moet je zelf even kijken, begin met je schema maandag en noteer hoeveel gewichten je pakt. Als de oefening je te makkelijk af gaat betekend dat MEER gewicht pakken! Je moet moet moeite je laatste herhaling maken als ware

.
Anyway probeer zo'n schema ong. 1,5 maand vol te houden. Kijk daarna naar je progressie en pas je trainingsschema aan. Wil je daar straks ook wel bij helpen, kijk maar hoe je je erbij voelt.
Kan begrijpen dat het misschien weird is dat ik als bijna 21 jarige meid

je schema in elkaar loop te zetten. Muts ben ik ook...sta ik uit nog eens een uur extra te vroeg op ook...ach ja... even rustig aan mijn lunch vast maken

.
Suc6 ermee en hoor graag wat je er van vind