XXL Nutrition

Ik heb hulp nodig met HIIT

Dayuum

Dutch Bodybuilder
Waardering
16
Ik heb 5kg overgewicht en een zeer slechte conditie en ben van plan HIIT te doen maar een paar vragen:
1.Hoe vaak per week?
2.Zijn Renschoenen van belang of zijn normale sportschoenen ook goed?
3.Moet ik het in de ochtend of avond doen? Ik heb gehoord dat je metabolisme beter in de ochtend is
4.Ik ben van plan dit schema te volgen omdat het ideal is voor iemand met een slechte conditie maar wat vinden jullie ervan?
Muscle Media

1 Ik zou het rustig opbouwen, beginnen met 1 - 2 keer in de week, later eventueel 3 keer per week. Ook je training bouw je rustig op. Ga niet direct op 110 procent sprinten, en probeer niet om direct 30 seconden te sprinten. Hou in het begin de 'rustperiodes' waarin je eigenlijk jogt langer te houden. Beste indicatie is je ademhaling. Trek een sprint van bijv 10 - 15 seconden en jog daarna net zolang tot je ademhaling en hartslag weer redelijk genormaliseerd zijn. Pas dan trek je weer een sprint. Je zal merken dat naarmate je vaker loopt, je sneller herstelt bent van een sprint en ook wat langer door kan sprinten.

2 Ja goede schoenen zijn van belang, hardlopen lijkt makkelijk maar er komt ook behoorlijk wat techniek bij kijken, een verkeerde techniek en verkeerde schoenen kan leiden tot blessures. Als je het je kan veroorloven kun je hardloopschoenen laten aanmeten, anders gewoon een goede hardloopschoen uitzoeken. Comfort is belangrijk.

3 Maakt niet zo heel veel uit. Doe wat je prettig vindt, want wat je prettig vindt houd je langer vol. Ga nooit op nuchtere maag Hiit doen, dat ga je bekopen.

4 Hiit is een goede manier om conditie op te bouwen, en om af te vallen. Als je het rustig opbouwt kun je er veel plezier van hebben.

Maar de vraag is, wat voor soort conditie je wilt hebben. Wil je bijvoorbeeld marathons gaan lopen dan kom je er alleen met hiit niet, dan zul je ook echt langere afstanden moeten lopen. Wil je middenafstanden gaan lopen, dan zul je dat ook moeten trainen.

Misschien is het wel een goed idee om naast je hiit trainingen 1 keer in de week langere afstanden te lopen, de afwisseling is fijn en je bouwt dan ook aan je uithoudingsvermogen.

• Topic Starter Topic Starter
Ok bedankt
Is 4 minuten niet te kort dan?
En ik wil niet een marathon conditite hebben maar meer een voetbal achtige condititie

Waar haal je die 4 minuten vandaan?

Ik zou gewoon beginnen met een keer of 4 sprinten en kijken hoe het gaat. Gaat het goed, zit je niet compleet stuk dan kun je op dat moment beslissten om nog een keer (of twee) te sprinten.

En als je straks zo hebt opgebouwd dat je 30 seconden op 110 procent kan sprinten en aan 30 seconde genoeg hebt om te recupereren, dan ben je in 6 minuten klaar. Nou ja, inclusief 5 minuten in- en uitlopen ben je nog minimaal 16 minuten van huis. Maar goed, tegen de tijd dat je dit kan kun je ook de intervallen nog wat vergroten, dus proberen langer te sprinten.

En een voetbalconditie betekent dat je 90 minuten lang een inspanning levert. Niet constant natuurlijk, maar ik denk dat je er dan goed aan doet om er ook een keer in de week gewoon bij te hardlopen. Wat ik al zei, is ook een fijne afwisseling.

De 4 minuten haal ik uit die tabel in mijn begin post
De mensen die 10-20 minuten doen hebben meestal een rustperiode van 60 seconden en sprinten meestal 10-20 seconden

Is dat beter dan 4 minuten?

hrivqr.png

rmsnef.png

Renschoenen heb je nodig anders kan je vervelende blessures krijgen.

20 minuten is denk ik een beetje overkill. Probeer eerst maar eens die 4 minuten vol te houden, dat kan al zwaar tegen vallen.

Bedankt,
Maar met 20 minuten joggen ze langer en sprinten ze korter
En na hoeveel weken begint je conditite te verbeteren?

het lukt me niet om 30 seconden te sprinten ik denk dat ik de eerste twee weken met 15 begin

30sec sprnten is lang, je kan beter 15sec sprinten en 45sec joggen, rustig opbouwen

Bedankt,
4 minuten 15 sec sprinten 45 seconden joggen of 20 minuten?

Begin maar met 4 minuten en bouw het daarna langzaam op.(steeds een minuut toevoegen)

Ik weet niet of dat artikel te vertrouwen is want het zegt ook dat je het best HIIT kan doen op een nuchtere maag

30 seconden sprinten om na 30 seconden terug 'redelijk' gerecupereerd te zijn trek je in het begin niet..
Dat heb ik vorige week ondervonden :D

Goede loopschoenen zijn, zoals al vermeld, zeker geen overbodige luxe..
Ik liep ervoor ook met "gewone" sportschoenen, maar dat werkte blessures in de hand.
Loopschoenen lopen gewoon ook fijner, zwevend gevoel zo :)

Terug
Naar boven