AndroidHealthClinic

Ik val maar meteen met de deur in huis

mcm

Novice
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
99kg
Hallo allemaal,

ik heb geen 'voosteltopic' kunnen vinden, dus doe ik het maar even hier..
Ik ben dus mcm, een dame van 27. Ik kan nu vanalles over mezelf gaan vertellen, bijvoorbeeld dat ik samenwoon en een leuke fulltime job heb, maar ik wil toch graag eerst weten of ik met het aanmelden op dit forum een goede stap heb genomen..

Situatie:
Na 25 kg te zijn verloren met shaken, wil ik nu op een goede gezonde manier leren eten en bewegen en daarmee nog 25 kilo kwijtraken.
Ik probeer een eet- en beweegschema te maken, waarbij ik van alles voldoende binnenkrijg, gezonde keuzes leer maken, geen honger heb en plezier in ga krijgen.

Nu heb ik mijn BMR (puur) berekend en deze is 1779. Je kunt het beste, zo las ik, niet onder je BMR gaan zitten als je wilt afvallen, maar ik vind 1779 kc echt superveel, of vergis ik me?
Ik heb al wat gepuzzeld en vandaag is dit bijvoorbeeld in totaal wat ik eet:
beleg = (pindakaas of eru balans of kipfilet)

ontbijt: 50gram brinta met halfvolle melk
1 heleappel, royal gala

Lunch: 3 volkoren boterhammen met beleg
komkommer

Diner: 1 bakjevla, karamel 0% (optimel campina)
1 portielasagnette, bereid gerecht (knorr)

Tussendoor: 3 x Volkorenboterham met beleg (verschillende tijden)

Dan kom ik dus aan 1611 kc
Ik vind dan dat ik echt veel heb gegeten.
Maar nu lees ik weer dat als ik ga sporten dat je dan ander moet tellen.
Ik doe mijn dagtotaal 1611kc, daar haal ik mijn BMR en mijn sport (vanavond bodypump) vanaf en dan zou ik rond de -400 moeten zitten, ik zit op -1083

Ik las ook iets over verhoudingen tussen vetten, koolhydraten en eiwitten.

Heel graag wil ik een goed voedingsschema voor mezelf maken, maar ik zie door de bomen het bos niet. Is er iemand die me hiermee wil/kan helpen?

ik zou je wel willen helpen met een goed voedingsschema waar de goede EKV verhoudingen in zitten :D enige wat ik dan moet weten is wat je lekker vind om te eten qua fruit enz. maar ook wat je zoal in huis hebt ;)

owhjah, en ik moet ongeveer weten hoeveel kcal je avond maaltijd bevat :D

Je BMR lijkt me juist wel redelijk accuraat, zo lang ben je niet, vrouwen hebben wat minder calorieën nodig en je hebt nog steeds aardig wat totale massa.

Goed dat je actief bent, cardio is altijd goed. Je doet dus bodypump en verder geen kt of cardio? Prima hoor.. als je voeding maar goed zit zul je verder afvallen.

Je voeding:
Momenteel eet je bijna alleen maar koolhydraten. Probeer rond de 100g eiwitten en 50g vetten binnen te krijgen (400+350 kc) en vul de rest op met koolhydraten, of meer eiwitten of vetten.. maakt niet zoveel uit.
Als je maar gezonde keuzes maakt. Niet al teveel 'simpele' koolhydraten (witte pasta, rijst, brood, suikers (glucose-fruit)), qua vetten proberen gehard vet, meervoudig verzadigd enzo meerendeels te vermijden.
Eiwitten vullen goed en ik kan me geen 'slechte' eiwitten bedenken. Altijd een goede keus dus.

Qua voeding de meest simpele carbs naar de ochtend verschuiven, dan lunchen, eventuele tussendoortjes (nootjes, eieren of zo), avondeten en voor het slapen gaan een bak kwark ofzo? Vult goed in elk geval.

• Topic Starter Topic Starter
Wow, dat is een snelle reactie! En tof dat je me wilt helpen!

Deze avondmaaltijd bevat 625 kcal. Ik denk zelf dat ik rond de 1600 kcal per dag moet zitten, omdat mijn bmr 1779 is en ik er ook nog bij wil sporten.
De eetmomenten zijn dan (met invulling van wat ik denk te eten):
ontbijt: 50gram brinta met 250ml halfvolle melk en een appel 217 kcal
tussendoor: boterham met pindakaas 144 kcal
lunch: 2 boterhammen met pindakaas, 1 boterham met smeerkaas 480 kcal
tussendoor: boterham met pindakaas 144 kcal
diner: Knorr lasagnette en bakje optimel vla 625 kcal

Verder 1,5 liter vocht (water en crystal clear)

Ik heb voor pindakaas gekozen, omdat dat goede vetten oplevert en hoog ik kcal zit.
Ik vind appel, banaan, kiwi, druiven, mandarijn en sinaasappel lekker. Heb ook kwark in huis, maar weet nog niet goed waar ik dat moet inpassen.

ik zou je wel willen helpen met een goed voedingsschema waar de goede EKV verhoudingen in zitten :D enige wat ik dan moet weten is wat je lekker vind om te eten qua fruit enz. maar ook wat je zoal in huis hebt ;)

owhjah, en ik moet ongeveer weten hoeveel kcal je avond maaltijd bevat :D
ga zelf maar eerst trainen,eten:o
OT:
gewoon veel lezen op deze forum, voeding schema maken voor cutten>afvallen> goede manier van trainen en klaar is kees

Trainen zou ik minstens 3x in de week doen met 15-20 min cardio als je klaar bent met krachttraining
voeding zou ik ongeveer 300-500kcal beneden zitten wat je op onderhoud normaal gesproken eet

Laatst bewerkt:
Minder brood en meer kwark/vlees/eieren eten. 1600kcal is wel goed en helemaal niet teveel. Hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten krijg je nu binnen per dag?

hier is je voedingsschema, in principe at je al wel de goede dingen hoor!! :)

Laatst bewerkt:
Minder brood en meer kwark/vlees/eieren eten. 1600kcal is wel goed en helemaal niet teveel. Hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten krijg je nu binnen per dag?

Eiwit Koolh Vet

Totaal 102.73 gr
154.70 gr
59.08 gr

Energieverhouding 25.74 %
38.76 %
33.30 %

---------- Post toegevoegd Tue 19 Jun 2012 om 12:44 ----------

hier is je voedingsschema, in principe at je al wel de goede dingen hoor!! :)

Wow, wat een snelheid! Thanks hier kan ik wat mee! :-)

Is het nu ook zo dat ik op trainingsdagen anders moet eten dan op niet-trainingsdagen?

*is eetmeter 2002 aan het kopen [downloaden]

Je BMR + sportactiviteit is niet wat je per dag nodig hebt behalve als je verder de hele dag alleen maar in bed ligt. Reken uit wat je écht nodig hebt en ga daar eens 500 onder zitten. Als dát dan onder je BMR uitkomt (als je heel weinig uitvoert) dán moet je gewoon op je BMR gaan eten, maar als je een beetje sport dan is je TDEE wel ruim 500 hoger dan je BMR. Dus niet simpelweg BMR + eenmalige sportactiviteit optellen want ik neem aan dat je niet alleen maar uit bed komt om te sporten.

En ga daar ook niet mee smokkelen omdat je denkt dat het dan sneller gaat, het heeft gewoon geen zin, zeker niet op lange termijn, je breekt meer spier af en 't gaat je later alleen maar tegenzitten.

je zou om af te kunnen vallen op trainingsdagen je houdfen aan het schema en op niet trainingsdagen de appel en banaan eruit gooien. ;P maar is niet nodign hoor :) je hebt nog een lange weg te gaan en hier hoop ik je in elk geval een goed steunte in de rug mee gegeven te hebben :P

je zou om af te kunnen vallen op trainingsdagen je houdfen aan het schema en op niet trainingsdagen de appel en banaan eruit gooien. ;P maar is niet nodign hoor :) je hebt nog een lange weg te gaan en hier hoop ik je in elk geval een goed steunte in de rug mee gegeven te hebben :P

Alsof die appel/banaan dat verschil gaan maken, als je cardio erbij doet zul je zeker op onderhoud off iets erboven moeten eten. Wat meer eiwitten in je schema toevoegen.

je bmr + sportactiviteit is niet wat je per dag nodig hebt behalve als je verder de hele dag alleen maar in bed ligt. Reken uit wat je écht nodig hebt en ga daar eens 500 onder zitten. Als dát dan onder je bmr uitkomt (als je heel weinig uitvoert) dán moet je gewoon op je bmr gaan eten, maar als je een beetje sport dan is je tdee wel ruim 500 hoger dan je bmr. Dus niet simpelweg bmr + eenmalige sportactiviteit optellen want ik neem aan dat je niet alleen maar uit bed komt om te sporten.

En ga daar ook niet mee smokkelen omdat je denkt dat het dan sneller gaat, het heeft gewoon geen zin, zeker niet op lange termijn, je breekt meer spier af en 't gaat je later alleen maar tegenzitten.

+1

Reken uit wat je écht nodig hebt en ga daar eens 500 onder zitten.

Hoe reken ik dat uit?

---------- Post toegevoegd Wed 20 Jun 2012 om 12:00 ----------

Alsof die appel/banaan dat verschil gaan maken, als je cardio erbij doet zul je zeker op onderhoud off iets erboven moeten eten. Wat meer eiwitten in je schema toevoegen.

Met onderhoud bedoel je BMR? of bedoel je dan het aantal kcal voor het op peil houden van het gewicht. Mijn BMR is 1779. Kcal voor het op peil houden van het gewicht is 2409 kcal.
En eiwitten toevoegen elke dag of op sportdagen?

---------- Post toegevoegd Wed 20 Jun 2012 om 12:02 ----------

Jup thanks, ik kan hier zeker mee aan de slag..! :-)
En die eetmeter 2002 is erg handig om te gebruiken, zo kan ik van tevoren bepalen wat ik op een dag ga eten, want elke dag hetzelfde lijkt me ook niet goed.

Hoe reken ik dat uit?

Met onderhoud bedoel je BMR? of bedoel je dan het aantal kcal voor het op peil houden van het gewicht. Mijn BMR is 1779. Kcal voor het op peil houden van het gewicht is 2409 kcal.
En eiwitten toevoegen elke dag of op sportdagen?

Jup thanks, ik kan hier zeker mee aan de slag..! :-)
En die eetmeter 2002 is erg handig om te gebruiken, zo kan ik van tevoren bepalen wat ik op een dag ga eten, want elke dag hetzelfde lijkt me ook niet goed.

BMR is wat je verbruikt als je de hele dag op bed ligt niets doen.
Onderhoud is dus ~2400 inclusief extra verbruik van activiteiten. Je moet dus ~1900 kcal binnen krijgen om te cutten.

Zo veel?
Ik neem nu 1600 kcal en ik vind dat al veel. Maar wat je zegt is dus dat ik nog 300 kcal kan toevoegen.. Op welke momenten en welke voedingsmiddelen kan ik dan het beste pakken? Iets met eiwitten? Of gewoon extra boterhammen met beleg?

Hoe reken ik dat uit?

Kcal voor het op peil houden van het gewicht is 2409 kcal.

Ik snap dit niet, je vraagt hoe dat uitrekent en in dezelfde post zeg je nog dat je weet wat je moet eten om je gewicht op peil te houden :) nou, dat dus (kennelijk) dus als je daar 500 onder zit is het goed.

Natuurlijk wel je onderhoud bijstellen als je gewicht verliest.

---------- Post toegevoegd Wed 20 Jun 2012 om 12:50 ----------

Iets met eiwitten? Of gewoon extra boterhammen met beleg?

't kan in ieder geval geen kwaad om 1.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten, maar zolang je geen zware krachttraining doet hoeft 't niet zóveel te zijn, maar ik zou wel wat meer eiwitten eten dan nu ja.

Als je altijd 1000 kcal hebt gegeten dan is het verstandig om geleidelijke veranderingen aan te brengen. Van 1000 kcal naar 1500 kcal bijvoorbeeld etc. Kijk het 4 weken aan en pas het indien nodig weer aan (of sneller als je aankomt).

ben blij eens een dame te horen die beseft dat een verandering van levensstijl nodig is door voeding en sport ipv de operatieve ongezonde wijze
veel succes!!!

Ik heb (schrik niet!) in mijn shake-dieet dagelijks 450 - 600 kcal gegeten.. dus ja..
Nu eet ik 1600 kcal volgens het schema wat ik hier kreeg, heb daarna de eetmeter op mijn computer gezet en ga nu zelf mijn schema samenstellen met behulp van het schema wat ik al kreeg. Mijn bedoeling was eigenlijk om dan eerst 1600 kcal te gaan doen, ik kom dan waarschijnlijk aan, omdat mijn lichaam nu heel weinig gewend is.. Dan volgende week 1650, de week erna 1700.. DAn dus kijken wat mijn lichaam doet.
Op sportdagen eet ik na de training een boterham, omdat ik anders in de verleiding kom om verkeerde dingen te gaan eten.

---------- Post toegevoegd Wed 20 Jun 2012 om 13:20 ----------

ben blij eens een dame te horen die beseft dat een verandering van levensstijl nodig is door voeding en sport ipv de operatieve ongezonde wijze
veel succes!!!

Dankjewel, ik ben inderdaad tot dat besef gekomen..!

25 kg (4 maanden) geleden zei mijn huisarts nog dat ik een operatie moest overwegen omdat 'niets hielp'.
Toen ben ik op eigen houtje begonnen met eiwitshakes. ontbijt: eiwitshake, lunch: eiwitshake, diner: lichte maaltijd zonder koolhydraten.
Het ging als een speer.
Maar ik begrijp natuurlijk zelf ook dat ik daar niet mee door kan gaan, daarom deze ommezwaai en ik weet dat ik eerst ga aankomen (ineens veel meer kcal), maar ben wel bezig met iets goeds. Uiteindelijk gaan de volgende kilo's er ook af, maar dan op een goede manier! :-)

Terug
Naar boven