AndroidHealthClinic

IND mag asielzoeker vooralsnog niet uitzetten

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
ZWOLLE - De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) mag een uitgeprocedeerde asielzoeker dinsdag niet uitzetten. Dat heeft de vreemdelingenkamer van de rechtbank in Zwolle maandag bepaald.

Volgens de rechter is het niet uitgesloten dat de man "onder de reikwijdte van de motie over het door de Tweede Kamer gewilde generaal pardon valt".

De Tweede Kamer debatteert dinsdagavond over een pardonregeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers die voor april 2001 Nederland binnenkwamen. Minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) heeft als gebaar naar de Kamer beloofd dat er tot het debat geen mensen worden uitgezet die vallen onder het project Terugkeer.

Pardonregeling

De cliënt van Köse zit sinds 7 november in vreemdelingenbewaring om te worden uitgezet. Volgens de advocaat behoort de man tot de groep voor wie een Kamermeerderheid een pardonregeling wil. Toch kreeg Köse van de IND een schriftelijke bevestiging dat zijn cliënt dinsdagochtend op het vliegtuig zou worden gezegd.

Grote problemen

De man heeft sinds zijn aanvraag om toelating als vluchteling in november 2000 steeds in Nederland gewoond. "Hij is geen oorlogsmisdadiger en is ook niet veroordeeld voor een ernstig misdrijf", aldus Köse. Volgens de advocaat kan zijn cliënt in Turkije grote problemen verwachten, omdat hij zich destijds niet heeft gemeld voor militaire dienstplicht. Bij terugkeer wacht hem twee jaar celstraf en moet hij alsnog in het leger. "Daartegen heeft hij onoverkomelijke gewetensbezwaren", zei Köse.

Er zou maandagmiddag ook een procedure dienen voor de rechtbank in Den Haag, maar volgens Köse is dat kort geding door de uitspraak in Zwolle inmiddels van de baan.

Bron

"Volgens de advocaat kan zijn cliënt in Turkije grote problemen verwachten, omdat hij zich destijds niet heeft gemeld voor militaire dienstplicht. Bij terugkeer wacht hem twee jaar celstraf en moet hij alsnog in het leger."
Dus is ontlopen van terechte straffen nu ook al een excuus om asiel te krijgen in Nederland? Dan kan je beter meteen de deuren helemaal openzetten want ik ben zeker dat er nog wel meer asielzoekers zijn die graag gevangenisstraffen en dienstplicht willen vermijden.

Wordt een gezellige boel hier, als iedereen die z'n dienstplicht niet wil vervullen hierheen mag komen. :)

Ze claimen meestal dat ze hun eigen volk niet willen bestrijden. Koerden in dat geval. Weet niet of het hier om een Koerd gaat, maar er zijn wel veel Koerden op die basis hier naar toegekomen.

In alle gevallen wordt asiel overigens afgewezen.

wat knap dat jullie weten dat zijn enige reden om hier naartoe te komen weigering van dienstplicht was!!!

wow , echt knap!

Gelet op zijn leeftijd zal het geen verdwaalde Armeen uit 1915 zijn Boogie. In het nieuwsbericht hebben ze het over die dienstplicht, welke redenen zouden er nog meer kunnen zijn om Turkije te ontvluchten?

wat knap dat jullie weten dat zijn enige reden om hier naartoe te komen weigering van dienstplicht was!!!

wow , echt knap!

Waarom gebruikt zijn advocaat die reden dan niet? De advocaat zegt het zelf: "Hij is geen oorlogsmisdadiger en is ook niet veroordeeld voor een ernstig misdrijf"

Gelet op zijn leeftijd zal het geen verdwaalde Armeen uit 1915 zijn Boogie. In het nieuwsbericht hebben ze het over die dienstplicht, welke redenen zouden er nog meer kunnen zijn om Turkije te ontvluchten?
weet ik niet. net zo min als jij het weet.
en 1915? een complot van het westen t.o.v. turkije!

Ok, Boogie. Open eens een thread over dat complot, lijkt me gezellig.

wow , echt knap!
Als er een betere reden was geweest, denk je dan niet dat de advocaat dit had vermeld?

edit: Zelda was me voor.

Aangezien niemand hier het volledige dossier kent is het misschien raadzaam om de rechter maar te geloven. hij is tenslotte degene die onze wetten toetst en aan de hand daarvan zn besluiten neemt.

:D sry hoor zal wel aan mij liggen dat ik weer hier over val maar,
niet veroordeeld voor een ernstig misdrijf , betekend dit dat ie wel kleinere misdrijven heeft gepleegd ???

En idd Shutter , laten we het oordeel vd Judge maar afwachten :rolleyes:

:D sry hoor zal wel aan mij liggen dat ik weer hier over val maar,
niet veroordeeld voor een ernstig misdrijf , betekend dit dat ie wel kleinere misdrijven heeft gepleegd ???

En idd Shutter , laten we het oordeel vd Judge maar afwachten :rolleyes:

Dat vroeg ik me idd ook al af ja, ik wou het niet zeggen. Het beeld dat de media altijd geven van asielzoekers is voorbeeldige gezinnetjes met schattige kindjes die alleen Nederlands spreken, maar de werkelijkheid is anders helaas.

Die zin staat er eerder bij om aan te geven dat de man niets op zijn kerfstok heeft. Dat zou namelijk direct reden voor uitzetting kunnen zijn.

Maar goed, vooral selectief lezen. Iedere asielzoeker is inderdaad een potentiele moordenaar.

Zelda, hoeveel asielzoekers ken jij zelf dan? Want de werkelijkheid is momenteel dat een hele grote groep asielzoekers bestaat uit kinderen. 36% is niet ouder dan 19 jaar. Nog eens zo'n 20% is ouder dan 40 jaar. Die 36% kinderen hebben ook ouders. Dus overwegend gaat het inderdaad om gezinnen.

Let wel, we hebben het hier over asielzoekers. Zij die toegang hebben gekregen tot Nederland en zijn uitgestroomd uit de opvang zijn geen asielzoekers meer.

Nog een feit, er zijn dit jaar 6.643 asielzoekers opgenomen in het COA-bestand. Daar waar er in 2000 en eerder nog meer dan 30.000 asielzoekers per jaar werden opgevangen.

Opvang in de regio heeft dan ook de voorkeur. Iets wat veel landen in de buurt van vluchtelingen dan ook doen. Landen met veel minder middelen, maar die vangen buitenproportionele hoeveelheden vluchtelingen op.

En nog maar wat cijfers, wereldwijd zijn er 8,4 miljoen vluchtelingen (mogelijke asielzoekers). Daarvan wordt aan door de top 10 van Westerse landen jaarlijks zijn 250.000 asielverzoeken ingewilligd. Nederland staat in die top 10 van Westerse landen, maar de 12.100 ingewilligde verzoeken (indieningen van vorige jaren meegerekend) zijn bijvoorbeeld lager dan wat Belgie of Zweden opvangt. Daarmee niet zeggend dat Nederland meer moet gaan opvangen, maar gelet op de opvang in de regio en de opvang door vergelijkbare landen is het niet meer dan logisch dat wij ook ons steentje bijdragen.

Pakistan vangt bijvoorbeeld 1,5 miljoen Afghanen op. En in Afrika vangen landen per jaar ook tienduizenden vluchtelingen op uit bijvoorbeeld Soedan, Congo, Somalie en andere landen met conflicten.

Laatst bewerkt:
Dus Nederland is in de laatste paar jaar vijf keer minder vluchtelingen op gaan vangen en NOG STEEDS staan we in de top tien, als klein, dichtbevolkt landje? Wat een gemenerikken zijn we ook.

Om op je vraag in te gaan, ik ken precies 0 asielzoekers. Ik zie ook schrijnende gevallen op televisie, maar nooit de oplichters die volgens de cijfers er ook in groten getale tussenzitten. Ik vind het ook vreselijk om te zien dat kinderen in zo'n opvangcentrum moeten leven en uiteindelijk misschien wel teruggestuurd worden. M'n hart zegt ook laat ze blijven. Maar helaas is het zo dat als je gezinnen met kinderen standaard zou toelaten, er volgend jaar een miljoen nieuw gezinnen op de stoep staan. Helaas zag je dat ook met de relatief coulante regeling voor minderjarige asielzoekers, die spoelden allemaal hun paspoort door het vliegtuigtoilet om meer kans te maken, en in sommige gevallen ook om te verhullen dat ze eigenlijk de 18 al gepasseerd waren.

Het is triest, maar als je niet bijna onmenselijk streng bent komt er een stroom op gang die we gewoon niet aankunnen. Waar ik wel voor ben is om veel meer geld beschikbaar te stellen voor opvang in de regio. Landen als Pakistan hebben waarschijnlijk per asielzoeker een fractie van het geld beschikbaar dat wij uitgeven, daar is veel ruimkte voor verbetering.

Ik ben ook voor opvang in de regio, alleen moet niet worden gedacht dat Nederland overspoelt wordt met asielzoekers en dan ook nog eens asielzoekers van slechte wil. Het is overwegend uit landen waar echt conflicten aan de gang zijn, ook duidelijk af te lezen aan de hoeveelheden vluchtelingen in de regio die eveneens uit die landen met conflicten komen. Dat er gelukszoekers meekomen uit andere landen is onontkoombaar, maar die gaan overwegend onder het nieuwe beleid ook redelijk snel weer terug.

Nederland heeft als Westers beschaafd land gewoon een rol om mede voor opvang te zorgen voor een groep van die vluchtelingen. Net zo goed als Frankrijk, Duitsland, UK, Belgie, Zwitserland en andere rijke landen dat doen. Als je stopt met opvang behoor je gewoon tot de risee van de wereld.

Opvang in de regio, met hulp van Westerse landen in die regio, verdient de voorkeur. De inplaatsing van die vluchtelingen is bij einde van het conflict dan ook een stuk makkelijker. Maar goed ook die omringende landen kennen natuurlijk een limiet wat nog haalbaar is aan opvang. In Pakistan wonen ook nog eens grote aantalen Afghanen buiten de opvangkampen. Dat zijn gewoon mensen die eigenlijk een normaal bestaan willen opbouwen maar geen weg terug hebben en eigenlijk ook geen toekomst.

En nog maar wat cijfers over Nederland zelf :

9000 afwijzingen tegenover 1000 toewijzingen in 2005. Een beeld wat je ook in andere Westerse landen tegenkomt.

Terug
Naar boven