AndroidHealthClinic

Interessant artikel over vitamine D

thnx vitamine D artikels zijn altijd leuk en intressant.

2 dagen is oud???

Jij bedoelt het artikel over test verhoging of anti e, dat was een tijdje terug ja.

Maar inhoudelijk; de zon schijnt, ik ga zo even buiten zitten en krijg in een uur meer vitamine D binnen dan met een berg pillen. Het is erg nuttig voor de herfst en winter dit.

Laatst bewerkt:
2 dagen is oud???

Jij bedoelt het artikel over test verhoging of anti e, dat was een tijdje terug ja.

Maar inhoudelijk; de zon schijnt, ik ga zo even buiten zitten en krijg in een uur meer vitamine D binnen dan met een berg pillen. Het is erg nuttig voor de herfst en winter dit.

is dat zo ?

maakt je lichaam aan ja

Ja, dat je lichaam vit-D aanmaakt weet ik, maar hoeveel ?

Vitamine D3 zit in de betere supplementen en in dierlijke producten. De huid maakt de vitamine ook aan door zonlicht. Eigenlijk zouden we vijftig tot tachtig nanogram vitamine D3 per milliliter in ons bloed moeten hebben, maar gemiddeld komen we niet verder dan twintig.

Hoe lang moet je buiten zitten, met hoeveel cm2 vel ontbloot met welke zonfactor voor hoeveel vit-D.

Volgens mij ga je met DIT weer niet zonder jas naar buiten, dus de hoeveelheid zon die je opvangt is minimaal, en de hoeveelheid vit-D dientengevolge verwaarloosbaar.

In mijn hoofd zat dat je duizenden IU vitamine D aanmaakt per uur, dat stond in een stuk over vitamine D pillen (bron kwijt, niet alles bewaar ik mijn mijn favorieten). Het argument was dat extra slikken veilig was omdat je zo heel veel binnen krijgt door de zon en dat ook veilig is. Maar als ik nu google is als je rekening houd met zonkracht, bedekking van het lichaam, dat we de godganse dag achter de pc of in de gym zitten het helemaal niet zo hoog.

Toch nog eens beter zoeken, dacht dat deze pillen alleen voor de winter nuttig waren.

Terug
Naar boven