MuscleMeat

Is het Afrikaanse continent een definitief verloren zaak?

Marky

Monstrous Giant
Waardering
333
Nu je ziet dat opkomende economieën in Azië en Zuid-Amerika het gat met ons beginnen te dichten, vooral dankzij ons geleende geld en alle vormen van investeringen en hulp, blijft het in Afrika angstvallig stil en lijkt de onverschilligheid om uit de bodem te komen een eeuwigdurende strijd.

Wat denk jij? Welk lot is dit continent beschoren en wat heeft wel en niet zin?

En waarom lukt het niet? Zijn ze daar genetisch anders wat dat de denk en handelwijze anders maakt?

Ik zou er wel het een en ander over kunnen zeggen, maar op de een of andere manier zou dit allemaal erg beledigend kunnen ervaren worden richting afrikanen in het algemeen. Met dat in het achterhoofd zeg ik: ja, het ligt voor een groot deel aan hun zelf...

Afrika is opzich volgensmij wel rijk aan grondstoffen, het is alleen jammer dat wij het allemaal weghalen daar en niks aan de bevolking teruggeven. Daarnaast heb je natuurlijk vaak de corrupte regering en lokale politieke partijen die niet helemaal goed bezig zijn.
Denk ook trouwens maar niet dat als er bijvoorbeeld noodhulp gegeven wordt dat wij er dan geen baat bij hebben, vaak worden er ook nog contracten bij gesloten die flink in het nadeel zijn van dan Afrikaanse partij.
Amerika dumpt ook vaak hun voedseloverschotten in Afrika, hierdoor komen de lokale boeren ook vaak in de problemen

met al het geld dat we er de laatste 50 jaar ingepompt hebben zouden ze steenrijk moeten zijn

ipv op hun reet te zitten zouden ze er beter iets mee doen

nu is het enkel nog wachten op die lijmsnuivende kraakpandbewoner om zijn linkse idealen te komen rondstrooien
enter builderb

Ja , dat is een verloren zaak. Ze zijn destijds dermate uitgebuit onderdrukt waardoor de mentaliteit verandert is bij de bevolking. Qua grondstoffen de rijkste continent. Maar ook dat is voer voor de Westerse multinationals. Ontwikkelingshulp is nutteloos , behalve als het kleinschalig is.

met al het geld dat we er de laatste 50 jaar ingepompt hebben zouden ze steenrijk moeten zijn

Ik ben wel heel nieuwsgierig: hebben ze jou ook om advies gevraagd voor dat tv-showtje wat paris hilton en nicole richie hebben gemaakt? Ik geloof iets met 'the simple life'...

nu is het enkel nog wachten op die lijmsnuivende kraakpandbewoner om zijn linkse idealen te komen rondstrooien
enter builderb

Tadaa. Daar ben ik. En ter uwer informatie. Ik werk meer dan 32 uur per week in een hospice voor het afronden van mijn studie verpleegkunde en woon in een huurhuis, (zonder huurtoeslag). Ik heb zelfs nog nooit gekraakt gewoond, of niet gewerkt voor het geld dat ik kreeg. Wat betreft het lijmsnuiven: al zou ik 20 jaar lang blijven lijmsnuiven alsof m'n leven er van af hangt, dan heb ik nog steeds meer verstand tussen m'n oren over dan jij nu. Mafkees.

zelfs hoe ze een condoom moeten gebruiken snappen ze niet..

---------- Toegevoegd om 13:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:14 ----------

enter builderb

veel van dat geld komt in verkeerde handen terecht en wordt gebruikt voor
wapens , h**ren en drugs.

Laatst bewerkt:
Ik denk iig dat die 10 miljard die we er elk jaar heen sturen op een betere manier besteed kan worden.

China bouwt die shit wel op.

Zo'n conservatieve Paus is natuurlijk ook niet bepaald bevorderlijk voor de ontwikkeling. Onthouding my ass, die naïviteit is slechts een façade, de Katholieke Kerk is doodsbang voor modernisering, ze zal echter weinig keus hebben.

Weg met het Vaticaan dus:)

Ik ben wel heel nieuwsgierig: hebben ze jou ook om advies gevraagd voor dat tv-showtje wat paris hilton en nicole richie hebben gemaakt? Ik geloof iets met 'the simple life'...

Tadaa. Daar ben ik. En ter uwer informatie. Ik werk meer dan 32 uur per week in een hospice voor het afronden van mijn studie verpleegkunde en woon in een huurhuis, (zonder huurtoeslag). Ik heb zelfs nog nooit gekraakt gewoond, of niet gewerkt voor het geld dat ik kreeg. Wat betreft het lijmsnuiven: al zou ik 20 jaar lang blijven lijmsnuiven alsof m'n leven er van af hangt, dan heb ik nog steeds meer verstand tussen m'n oren over dan jij nu. Mafkees.

meer verstand hebben dan ik is ook niet echt een wereldprestatie kerel;)

maar on topic

ik vind dat ze meer actie zouden moeten ondernemen ipv altijd hulp te verwachten van derden

komaan jong

ze hebben de meest waanzinnige dingen in de grond daar

ze maken elkaar liever kapot dan te werken aan een leefbare maatschappij

primaten gedrag vind ik

Lees een keer een boek, of zo. Of onderneem andere activiteiten die je algemene kennis vergroten, dit is gewoon te pijnlijk om aan te zien.

weet je wat ik eens zou willen?

een jaar aan een stuk mogen de links idealisten al de kosten voor dit soort onzin op zich nemen

wedden dat je er een heel stuk anders over begint te denken

IMO moet Afrika grotendeels een reservaat worden voor dieren, met beperkte menselijke bevolking, die vooral moet instaan voor het toerisme.

Kan hard klinken voor zij die welvaart willen creëren in dit continent, maar er zijn genoeg redenen om dat niet wenselijk te achten.

1) de aarde kan absoluut niet nog eens een groot continent aan met een vervuiling zoals China, de VS of Europa

2) Afrika is één van de weinige gebieden waar dieren nog vrij en ongestoord kunnen leven, dit moeten we IMO behouden

3) ontwikkelingshulp heeft bewezen niet te werken en gewoonlijk de situatie op termijn erger te maken. Bovendien, ontwikkeling naar wat? Onze Westerse cultuur? Waarom moet Afrika verwesteren??

4) mens en dier gaan daar niet gelukkiger worden vanwege een grotere welvaart

IMO moet Afrika grotendeels een reservaat worden voor dieren, met beperkte menselijke bevolking, die vooral moet instaan voor het toerisme.

Kan hard klinken voor zij die welvaart willen creëren in dit continent, maar er zijn genoeg redenen om dat niet wenselijk te achten.

1) de aarde kan absoluut niet nog eens een groot continent aan met een vervuiling zoals China, de VS of Europa

2) Afrika is één van de weinige gebieden waar dieren nog vrij en ongestoord kunnen leven, dit moeten we IMO behouden

3) ontwikkelingshulp heeft bewezen niet te werken en gewoonlijk de situatie op termijn erger te maken. Bovendien, ontwikkeling naar wat? Onze Westerse cultuur? Waarom moet Afrika verwesteren??

4) mens en dier gaat daar niet gelukkiger worden vanwege een grotere welvaart

zolang dat je je eigen plasmascherm en eigen wagen niet moet opgeven zeker? Ik vind ook niet dat Afrika de American way moet najagen, maar dat vind ik van de rest van de wereld ook niet.

zolang dat je je eigen plasmascherm en eigen wagen niet moet opgeven zeker? Ik vind ook niet dat Afrika de American way moet najagen, maar dat vind ik van de rest van de wereld ook niet.
Ik heb geen plasma, oude beeldbuis voorlopig :D

Kijk, wij zijn nu eenmaal een generatie die gelukkig is met moderne technologie en luxe. Dat is niet zo in heel de wereld. Je kan prima gelukkig leven op een manier die dichter bij de natuur staat, en waar andere factoren je geluk bepalen. Overigens heeft geluk weinig te maken met luxe en welvaart. Je zou zelfs kunnen stellen dat het aantal gevallen van depressie in Westerse landen een gevolg is van die welvaart (werkdruk). Als ik als Afrikaan geboren zou zijn, en we gaan er even vanuit dat het om een dorp gaat waar geen oorlog of hongersnood is, dan zou ik niet beter weten en perfect gelukkig zijn met mijn bestaan. Wij Westerlingen denken te vaak dat anderen landen miserabel zijn omdat ze niet in luxe leven, dit is een onwetende en denigrerende houding.

China bouwt die shit wel op.

Jep op China kunnen we bouwen als het gaat om moraal en ethiek.

Ik vind dat de topictitel wel wat verruiming mag gebruiken. Wat bedoel je precies met een evrloren zaak? In welke opzichten?

---------- Toegevoegd om 20:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:14 ----------

Kijk, wij zijn nu eenmaal een generatie die gelukkig is met moderne technologie en luxe. Dat is niet zo in heel de wereld. Je kan prima gelukkig leven op een manier die dichter bij de natuur staat, en waar andere factoren je geluk bepalen. Overigens heeft geluk weinig te maken met luxe en welvaart. Je zou zelfs kunnen stellen dat het aantal gevallen van depressie in Westerse landen een gevolg is van die welvaart (werkdruk). Als ik als Afrikaan geboren zou zijn, en we gaan er even vanuit dat het om een dorp gaat waar geen oorlog of hongersnood is, dan zou ik niet beter weten en perfect gelukkig zijn met mijn bestaan. Wij Westerlingen denken te vaak dat anderen landen miserabel zijn omdat ze niet in luxe leven, dit is een onwetende en denigrerende houding.

Big-T ik zeg het niet vaak, maar 100% met je eens.
Ookal komen we denk ik wel toe een verschillende conclusie.

Laatst bewerkt:

geef ik je dan ook volledig gelijk in, maar vind je dan ook niet dat elk Afrikaans land de kans moet krijgen om een stabiele samenleving op te bouwen zonder externe interventie. Zoiets zie ik echter niet gebeuren zolang er nog voor "het westen" iets te rapen valt. Terugtrekken betekent in mijn ogen dan ook terugtrekken in volle zin.
Om maar een voorbeeldje te geven van onze eigen Congo. Destijds lag er met Lumumba en de zijnen de kans open om iets moois op te bouwen, was het niet dat hij zich daarvoor wou afkeren van Westen en protectionisch te werk wou gaan (wat ook begrijpelijk is, zelfs onze eigen welvaart was er in de eerste fase aan te danken). Dan gaan ze zo'n figuur kapôtmaken om scrupuleuze marionetten de macht geven. Achteraf is het dan makkelijk kritiek geven op het feit dat er nix van de grond komt.

Terug
Naar boven