XXL Nutrition

Is onze Euro wel zoveel waard?

Marky

Monstrous Giant
Waardering
333
We hadden al eens vastgesteld dat het niet uitmaakt of er een goudvoorraad aanwezig is, of niet. Uiteindelijk draait alles om wederzijds vertrouwen. Geld 'dwingt' mensen om gevraagde verplichtingen aan elkaar na te komen.

Maar wie denk hier dat banken misschien voor een (klein) gedeelte uitsluitend electronische Euro's hebben zonder een back up van een daadwerkelijke munt?

Het lijkt mij zo dat de bevolking in Europa zich de laatste jaren 'rijk' rekend omdat onze economie sterk staat in de wereld. Maar zou dit deels niet het resultaat kunnen zijn van het Europese volk dat denkt een sterke munt in handen te hebben die er in werkelijkheid misschien wel helemaal niet is voor een gedeelte?

De Europese bank weet uiteraard dat in praktische zin nooit de gehele bevolking in 1 klap z'n vermogen komt opnemen. Maar iedereen lees op z'n rekening wat die heeft en met dat idee van z'n tegoed geeft men ook z'n geld uit. En dat is geld circulatie. ;)

Economie voor beginners? Marky iedere economie draait om vertrouwen en iedere economie kan onderuit gaan als het vertrouwen wegvalt.

De Euro is overigens niet zoveel sterker geworden de laatste jaren. Het is meer het verval van de dollar en de laatste maanden ook het Britse pond dat het doet lijken dat de Euro een sterke munt is. Bij een sterke munt hoort een lage inflatie en die is in de eurozone toch niet extreem laag te noemen.

• Topic Starter Topic Starter
Dat fictief geld vertrouwen kan maken of breken is duidelijk. Maar ik vroeg me af hoe groot dat percentage fictief geld kan zijn zonder dat het vertrouwen wordt aangetast.

Uiteindelijk kan niemand checken in hoeverre het geld dat alle Europese burgers van Eurolanden bezitten strookt met de werkelijke aanwezigheid van deze valuta. Zolang het geld uit de muur komt wordt aangenomen dat het goed zit.

Ik heb het verder niet over vastgoed en hypotheekzaken, ook niet beleggen of inversteringsfondsen. Dat is natuurlijk altijd eerst beloftes maken door middel van overtuigingskracht voordat het geld zich kan vermenigvuldigen.

Dat fictief geld vertrouwen kan maken of breken is duidelijk. Maar ik vroeg me af hoe groot dat percentage fictief geld kan zijn zonder dat het vertrouwen wordt aangetast.

Uiteindelijk kan niemand checken in hoeverre het geld dat alle Europese burgers van Eurolanden bezitten strookt met de werkelijke aanwezigheid van deze valuta. Zolang het geld uit de muur komt wordt aangenomen dat het goed zit.

Ik heb het verder niet over vastgoed en hypotheekzaken, ook niet beleggen of inversteringsfondsen. Dat is natuurlijk altijd eerst beloftes maken door middel van overtuigingskracht voordat het geld zich kan vermenigvuldigen.

Werkelijke aanwezigheid van valuta? Je haalt zelf aan dat er geen dekkingsplicht meer is, waarom zou er dan iets daadwerkelijk aanwezig moeten zijn?

Of denk jij dat er gewoon geld in het systeem wordt gepompt zonder dat het systeem dit kan dragen? Dat leidt normaliter tot inflatie en in het ergste geval tot hyperinflatie.

De centrale bank moet gewoon zorgen dat de hoeveelheid geld in omloop overeenkomt met de hoeveelheid producten en diensten die verkocht worden. Het gaat daarbij inderdaad om papiergeld, dus de banken moeten evenveel papiergeld in de kluis hebben als op de elektronische rekeningen staat volgens mij.

Tastbaar geld verdwijnt op den duur toch wel. We leven niet in de middeleeuwen.

Het enige wat mij hiervan echt duidelijk is, is dat als iedereen massaal zijn geld op gaat nemen de hele zooi op z'n bek gaat..

De centrale bank moet gewoon zorgen dat de hoeveelheid geld in omloop overeenkomt met de hoeveelheid producten en diensten die verkocht worden. Het gaat daarbij inderdaad om papiergeld, dus de banken moeten evenveel papiergeld in de kluis hebben als op de elektronische rekeningen staat volgens mij.

Valuta (chartaal geld) in circulatie is maar een onderdeel van de volledige geldhoeveelheid. De girale tegoeden worden niet gedekt door uitgegeven bankbiljetten maar behoren wel bij het geld dat in omloop is.

Het enige wat mij hiervan echt duidelijk is, is dat als iedereen massaal zijn geld op gaat nemen de hele zooi op z'n bek gaat..

Dat gebeurde in de USA kort geleden. Een aantal banken ging daar dus ook naar de klote. Als een bank geen beschikking meer heeft over de tegoeden van klanten is hun rol grotendeels uitgespeeld.

Nu was Bear Stearns meer een handelsbank maar toen daar de tegoeden massaal werden opgevraagd werd gelijk de krapte in liquiditeiten een groot probleem. Zoiets zou ook kunnen gebeuren bij een normale bank. Krapte in liquiditeit is meestal genoeg om banken aan de bedelstaf te brengen. Als ze geen geld meer kunnen uitzetten is hun rol uitgespeeld.

Valuta (chartaal geld) in circulatie is maar een onderdeel van de volledige geldhoeveelheid. De girale tegoeden worden niet gedekt door uitgegeven bankbiljetten maar behoren wel bij het geld dat in omloop is.
Dat is dan toch vreemd, want dan is een groot deel gewoon 'virtueel geld', het bestaat immers alleen in computers, het is niet vast te nemen. Ik heb ooit eens een docu gezien en daar werd juist gesteld dat papieren geld in circulatie moet overeenkomen met het BBP (was wel in USA).

Dat is dan toch vreemd, want dan is een groot deel gewoon 'virtueel geld', het bestaat immers alleen in computers, het is niet vast te nemen. Ik heb ooit eens een docu gezien en daar werd juist gesteld dat papieren geld in circulatie moet overeenkomen met het BBP (was wel in USA).

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

M1 is al het chartale en girale geld (direct opvraagbaar). Je ziet gelijk dat M1 het minst snel groeit waar M2 en vooral M3 een stuk harder zijn gegroeid.

M2 is M1+ spaartegoeden + korte termijn deposito's

M3 = M1+M2+lange termijn deposito's+balansen beleggingsfondsen+balansen institutionele beleggers

Voor de dagelijkse gang van zaken is vooral de M1 van belang en daar zie je gelijk dat het aandeel valuta als percentage van het totaal amper groeit.

De grafiek komt van Wikipedia maar de cijfers kan ik eventueel zo oplepelen van de FED-site.

Als ik het me goed herinner is er sprake van een liquiditeit van zo'n 15 procent? (economie is 6 jaar geleden :D)

Terug
Naar boven