Fitness Seller

Nieuws Ja... je huis is 56% minder waard! Problem?

el smurfo

Huge Freak
Waardering
481
Lengte
1m78
Massa
71kg
Vetpercentage
11%
Tenminste als je in België een huis koopt. Wanneer en of er ooit een correctie komt is niet bekend. Ondertussen blijf ik wachten.

Belgische huizenprijzen 56 procent te hoog

Belgische huizen zijn gemiddeld 56 procent te duur. Daarmee doet België het in Europa het slechtst. Dat meldt het Britse weekblad The Economist. Ook op wereldvlak presteert ons land niet al te best. Het moet enkel Singapore en Hong Kong voorlaten.

België is de nummer in het overwaarderen van woningen in europa. Dat blijkt uit vergelijkend onderzoek, gebaseerd op traditionele vergelijkingen, maar ook op vergelijkingen van huurprijzen met het gemiddelde inkomen van burger. Het OESO kwam eerder al tot de conclusie dat de Belgische huizen zo'n 50 procent te duur zijn.

Singapore en Hong Kong
België steekt met kop en schouders boven de andere Europese landen uit met 56 procent, gevolgd door Frankrijk (47 procent), Nederland (32 procent) en Spanje (27 procent).

Op globaal niveau moet België enkel Singapore met 60 procent en Hong Kong met 58 procent laten voorgaan. Hoewel de zeepbel van Amerikaans vastgoed in 2006 uiteenspatte met een globale financiële crisis tot gevolg, scoort de VS veel beter dan België, met zo'n 19 procent onderwaardering.

Nederland

Bij onze noorderburen gaat het niet goed. Daar staat het niet enkel voor het helse karwei haar begrotingstekort kleiner dan 3 procent te houden, ook de vastgoedsector bevindt zich in moeilijke vaarwateren. Door creatief om te springen met hypothecaire leningen heeft het land op korte tijd een grote zeepbel in haar vastgoedsector geblazen. Het wordt een pijnlijke periode om die zeepbel terug af te laten.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Overwaardering ? Dits is een gevalletje van vraag en aanbod. De markt maakt de prijzen.

Een 'correctie' zal er niet komen hoor.
Mensen zullen de komende jaren misschien wel wat minder gaan verdienen en minder willen uitgeven, waardoor de prijzen genoodzaakt wat moeten zakken bvb.

En nu de verklaring waarom dit zo is:

Philippe Janssens, vastgoedexpert van het Antwerpse studiekantoor Stadim, is het niet eens met die analyse. ‘De prijzen van onze woningen zijn de jongste dertig jaar mee geëvolueerd met de inflatie, de evolutie van de interesten, de koopkracht, de verlenging van de financieringstermijn van 20 tot 25 jaar en meer. In die zin kun je niet spreken van een overwaardering.’

Janssens vindt het bovendien gevaarlijk om de vastgoedprijzen in verschillende landen te vergelijken met de huurprijzen. ‘75 procent van de Vlamingen heeft een eigen huis (in Nederland is dat 50 procent). Wat rest voor de huurmarkt, gaat naar gezinnen met lage inkomens, die zich geen eigen huis kunnen veroorloven. Met als gevolg: lage huurprijzen. Als je die afzet tegen de huizenprijzen, kom je aan een groot verschil. Bovendien ligt het ritme waartegen huizen verkocht worden bij ons zeer laag: om de 35 jaar. In Angelsaksische landen is dat om de 10 jaar. Bij ons worden huizen dan ook gebouwd voor 100 à 110 jaar en zijn ze van een veel betere kwaliteit dan die in andere landen.’ (IVD)

Dit is dus gewoon BS om over overwaardering te spreken, elk land is totaal anders.

En hoezo presteer je "slecht" als je vastgoed een hogere waarde heeft? Als 75% van de Vlamingen een eigen huis heeft en de waarde van hun huis stijgt relatief gezien dan is dat juist een goede investering geweest. Als Belgische aandelen relatief gezien meer waarde krijgen gaan ze dan ook zeggen dat die "te duur" zijn?

En nu de verklaring waarom dit zo is:

Dit is dus gewoon BS om over overwaardering te spreken, elk land is totaal anders.

En hoezo presteer je "slecht" als je vastgoed een hogere waarde heeft? Als 75% van de Vlamingen een eigen huis heeft en de waarde van hun huis stijgt relatief gezien dan is dat juist een goede investering geweest. Als Belgische aandelen relatief gezien meer waarde krijgen gaan ze dan ook zeggen dat die "te duur" zijn?

Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk wordt het wel moelijker en moeilijker voor jonge gezinnen om een huis te kopen.

En maar 50% van de NL'ers die een eigen huis heeft? laag cijfer zeg..

Ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen hier een huis koopt en er dan 30 jaar op afbetaalt, terwijl er ergens anders de zon altijd altijd schijnt, lekker warm weer heel het jaar door en het leven en de huizen goedkoper zijn ....

Hier is werk en sociale zekerheid. En als je huis afbetaald is heb je ineens geld genoeg om naar die landen te gaan.

Ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen hier een huis koopt en er dan 30 jaar op afbetaalt, terwijl er ergens anders de zon altijd altijd schijnt, lekker warm weer heel het jaar door en het leven en de huizen goedkoper zijn ....

dit

in de rand van Perth, Australie, heb je voor 200000 euro een alleenstaand huis met grote tuin, zwembad, ...

Laatst bewerkt:
Als de prijs van mijn huis daalt, daalt ook de prijs van andere huizen. Zolang de waarde van mijn woning niet komt onder het bedrag dat ik ervoor geleend hebt maakt het me persoonlijk niet zo heel veel uit (jammer, maar het is niet anders).

Het niet verkocht krijgen van mijn woning vind ik een veel groter probleem dan het bedrag dat ik er voor krijg.

In nederland is het nog erger

Mooi huis.

Simpel, mensen zijn hier geboren en maken hier hun carrière. Je kent hier familie en vrienden, je bent het gewend, je wordt deel van de cultuur etc...

Er gaan heel veel mensen naar het buitenland wonen wanneer ze ouder worden. Maar het is niet voor iedereen om helemaal opnieuw te beginnen in een vreemd land. Het is ook beetje simplistisch om te doen alsof hier alles slecht is en elders alles beter. Niet omdat de zon ergens anders wat meer schijnt en de huizen goedkoop zijn dat al het overige ook beter is...

Dacht dat in Europa Nederland wel koploper zou zijn. Er gaan toch best veel Nederlanders net over de grens in Belgie wonen.

Dacht dat in Europa Nederland wel koploper zou zijn. Er gaan toch best veel Nederlanders net over de grens in Belgie wonen.
Dacht ik ook. Volgens mij heeft het gewoon te maken met de huurprijzen. Als huren in België goedkoper is dan in Nederland, dan zijn relatief gezien de huizenprijzen in België duurder, terwijl dat in absolute cijfers dus niet zo hoeft te zijn.

Wat je in België wel hebt is plaatsen waar huizen redelijk goedkoop zijn, maar dan ook plaatsen waar ze extreem duur zijn...

Over het algemeen had ik ook het idee dat de prijzen voor woningen toch beter meevallen dan in NL.

Hoe verklaar je dan dat de huizen in Nederland duurder zijn dan in België (tegen de grens in België puilt het land uit van de Nederlanders die naar hier zijn getrokken om "voordeliger" een huisje te bekomen...).
Ik heb toch m'n vragen bij deze analyse hoor...

Huren kost me ook 800 in de maand. Nu betaal ik iets meer maar heb na 30 jaar dan wel een huis wat van mij is, waar ik dingen aan mag passen naar mijn eigen wensen enz.
Als ik mijn aflossing van mijn maandelijkse nettolasten afhaal betaal ik maar een 500 euro per maand. Daar mag ik niet voor huren. Dus is dit de juiste oplossing.

Terug
Naar boven