AndroidHealthClinic

juventus naar serie B

beast3D

Novice
Waardering
0
Juventus, Lazio Roma en Fiorentina zijn teruggezet naar de Serie B. Het speciaal voor de Italiaanse sportfraudezaak in het leven geroepen tribunaal maakte het besluit vrijdagavond bekend. Voor Juve houdt het daarmee echter niet op. De Oude Dame begint in de Serie B met aftrek van maar liefst dertig punten. AC Milan blijft in de Serie A.

Juventus moet verder zijn laatste twee landstitels inleveren en mag niet deelnemen aan de Champions League van komend seizoen. De vijf rechters namen de eis van aanklager Stefano Palazzi niet over. Hij had voor Juventus een plek in de Serie C in gedachten. Palazzi eiste verder voor Lazio, Fiorentina en AC Milan terugzetting naar de Serie B, met drie punten aftrek voor de Milanezen en vijftien punten in mindering voor de andere twee clubs. Het tribunaal zette Lazio en Fiorentina inderdaad terug naar de Serie B, maar met aftrek van respectievelijk zeven en twaalf punten. Milan blijft actief op het hoogste niveau. De rossoneri beginnen de competitie echter wel met een puntentotaal van -15 en mogen eveneens niet deelnemen aan de Champions League.

Afgeluisterde telefoongesprekken van de inmiddels opgestapte Juventus-directeur Luciano Moggi vormden de belangrijkste bron van bewijs voor Palazzi. Uit de gesprekken bleek dat Moggi scheidsrechters regelde met behulp van contacten bij de Italiaanse voetbalbond. Later kwam ook de betrokkenheid van andere clubs aan het licht.

Juiste straffen. Met 30 punten minder neem ik niet aan dat Juve kan promoveren, dus blijven ze sowieso 2 jaar in de Serie B voetballen. Belachelijk eigenlijk dat juist de beste clubs van Italie (lees beste spelers) zich met dit soort praktijken bezig houden. Dat hebben ze toch helemaal niet nodig volgens mij.

• Topic Starter Topic Starter
naar mijn weten wist alleen het bestuur er van af spelers blijven hier buitenbeeld maar der zijn heus wel twijfel gevallen tussen de spelers

beast3D zei:
naar mijn weten wist alleen het bestuur er van af spelers blijven hier buitenbeeld maar der zijn heus wel twijfel gevallen tussen de spelers

Ja, maar dat maakt toch niet uit. Ik bedoel dat zulke clubs dat toch helemaal niet nodig hebben om te winnen.

Zwarte dag voor niet alleen de OUDE DAME

Straf had voor mij nog hoger uit moeten vallen.
Denk eens aan al die supporters die week in, week uit hun zuur verdiende geld betalen om naar wedstrijden te kijken waar de uitslag al van tevoren bekend is.
Dat is de doodsteek voor elke sport.

Ik vind het dus nog milde straffen voor de ongeloofelijke minachting dat getoond is voor al die miljoenen toeschouwers. Het is toch onmogelijk om vanaf nu nog ooit serieus naar een Serie A wedstrijd te kijken?

Tja er hangt ook een economisch plaatje aan natuurlijk, voetbalclubs van dat formaat zijn een economische booster voor de stad waar ze spelen. Gaat behoorlijk wat geld om in de merchandising. Waren het een paar wazige kleine clubjes geweest dan hadden ze al in de serie C gestaan met tig punten aftrek. Dan speel je dus minimaal 3 en misschien wel 4 jaar geen Serie A.

Zullen er nog schadeclaims komen, van bijvoorbeeld mensen die op wedstrijden hebben gegokt? En zullen ze een goede kans maken om schadevergoeding te krijgen?

Ik ben geen gokker btw, maar ik vroeg het me af. :D

EricR zei:
Tja er hangt ook een economisch plaatje aan natuurlijk, voetbalclubs van dat formaat zijn een economische booster voor de stad waar ze spelen. Gaat behoorlijk wat geld om in de merchandising. Waren het een paar wazige kleine clubjes geweest dan hadden ze al in de serie C gestaan met tig punten aftrek. Dan speel je dus minimaal 3 en misschien wel 4 jaar geen Serie A.

En wat te denken van de sponsoren en tv rechten, dat verlies is volgens mij enorm. De 80.000 euro boete voor Juve is peanuts, dat verdiend Nedved al per week.

En wat te denken van de 10-jarige jongetjes die de posters van hun muur af scheuren wetend dat hun helden nep zijn. Hoe leg je aan je kinderen uit dat sportuitslagen ook gekocht kunnen worden en dat als je beter bent dan je tegenstander maar de ander is rijker en corrupter je toch nog verliest?
Voor mij is met deze zaak de hele spirit van het Italiaanse voetbal geknakt en dat verlies is groter dan welk economisch verlies dan ook.
De straffen voor degenen die dit hebben veroorzaakt kunnen niet hoog genoeg zijn.

Omkoping is overal aanwezig

Laatst bewerkt:
Santino88 zei:

Dat geloof ik ook wel, maar dit heel ver.
Kijk, als je bijv. doping in de sport gebruikt heb je een oneerlijke voorsprong, maar wil nog niet zeggen dat je wint. Andere manieren van manipuleren kunnen je ook net the edge geven maar succes is nooit gegarandeerd.

Bij dit verhaal in Italie staan uitslagen vooraf al vast. Je bent vooraf kansloos dus. De wedstrijd zelf dient dus geen enkel doel meer. Voor de toeschouwer dus geen enkele reden meer om te gaan kijken. Je kunt de uitslag net zo goed al gelijk op teletekst zetten.

Als dat de sport niet een definitieve nekslag geeft, dan weet ik het niet meer.

ten grondslag aan dit drama wat zich afspeelt in het italiaanse voetbal ligt het probleem dat voetbal niet meer om entertainment van het volk gaat, maar om centen verdienen. Voetbalclubs zijn professioneel geleide bedrijven geworden, waar miljoenen in omgaan. Geld verdienen ligt aan de basis van het bestaansrecht van clubs. Clubs willen meer en beter. Europees voetbal moet ieder jaar gehaald worden, zodat de inkomsten vergroot worden en zodat het aandeel omhoog gaat. Merchandising rijst de pan uit: shirtjes van 10 euro producktiekosten worden verkocht voor 60-70 euro aan supporters. Omdat het dus gaat om geld verdienen, en omdat de belangen zo enorm groot zijn, is valsspelen (omkoping etc) een optie die je in de hand werkt.

In het bedrijfsleven gaat het niet anders. Miljoenen bedrijven hebben daar de macht om mensen, bedrijven of zelfs hele sectoren om of af te kopen, om op die manier geld te verdienen. Voetbalclubs hebben momenteel ook die macht, en dus ook de middelen tot hun beschikking om hun doel te verwezenlijken. De huidige bestuursleden van topclubs zien maar één ding, en dat is geld, veel geld en wel zo snel mogelijk. Omkoping zorgt voor veel geld in het laatje van de club. Voetbal is geen sport meer van de mensen. Voetbal is een sport geworden van de kapitalistische samenleving. Sterker nog: voetbal is de verwezenlijking van het kapitalisme in Europa. Voetbal is een bedrijfssector geworden, waar de belangen groot zijn, en waar veel geld verdiend kan worden. En net als in andere bedrijfssectoren, is valsspelen een manier om dit doel te bereiken...

Doordat vele (top)clubs beursgenoteerd zijn, is het enige doel wat ze vaak nastreven 'het tevreden stellen van de aandeelhouders door de waarde van het aandeel te maximaliseren'. Terwijl in wezen dat niet het doel van een bedrijf (dus ook een voetbalclub) moet zijn. Een bedrijf moet als doel hebben: het leveren van een goed product (voetbal), zodat de klant tevreden is. Daarbij moet dat gedaan worden binnen een kader van randvoorwaarden die zorgen voor het tevredenstellen van de aandeelhouders. Net als bedrijven, zien voetbalclubs, het product en de klant niet meer als het belangrijkste doel van hun organisatie. Het winstoogmerk is het belangrijkste doel geworden, waarbij vaak het produkt (goed voetbal) en de klant (de toeschouwer) over het hoofd worden gezien. De enige manier om geen goed product te leveren, maar wel de winst veilig te stellen, is door vals te spelen (dus door omkoping). Op deze manier dient de voetbalclub alleen nog maar de aandeelhouder (en niet meer de klant en haar product), wat in mijn ogen een rampzalige ontwikkeling is voor het hedendaagse voetbal...

Laatst bewerkt:
En maak van die shirtjes maar 1 euro productiekosten. Dezelfde kwaliteit shirtjes koop je in Azie voor 5 tot 10 euro gewoon op straat. Niks goedkoper dan wat synthetische rommel.

Luukie23 zei:
ten grondslag aan dit drama wat zich afspeelt in het italiaanse voetbal ligt het probleem dat voetbal niet meer om entertainment van het volk gaat, maar om centen verdienen.

...en die centen kunnen ze alleen maar verdienen als het publiek interesse blijft houden in het spelletje. Als het publiek de shirtjes niet meer koopt, de wedstrijden niet meer bezoekt of niet meer op tv wil zien is het snel gedaan met het 'bedrijf' voetbal. Het domste wat je dan ook kan doen is het publiek door dit soort zaken volledig van je vervreemden. Zij zijn uiteindelijk de eindafnemer. De supporter zal dus altijd op nummer 1 moeten blijven staan, wil men geld verdienen in de voetballerij. Helaas zien velen dat niet meer door alle Dollar tekens in de ogen.

Er was toch pas een uitspraak dat Juventus toch in serie A mocht blijven ???

In een wereld van miljarden gebeurt dat, voetbal is big business. De docu over Barcelona waar Rijkaard toen net binnen stapte maakte dat ook wel duidelijk. Zo'n club wordt gerund door keiharde zakenlui, die doen veel zoniet alles om hun club de beste te laten zijn.

Werkt de serie B ook met periodes?
Dan kan Juventus immers toch een nacompetitie halen.

beast3D zei:

Er was toch ook sprake dat de spelers gewed hadden op gefixte wedstrijden? Zoals Buffon bijvoorbeeld.

Terug
Naar boven