XXL Nutrition

Kan iemand mij aub verder helpen?

Wauwter1

Novice
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
64kg
Hallo allemaal,
Ik ben 23 jaar oud en sport erg graag. Ik ben 1.75 en weeg 64 kg. Ik voetbal zo’n 3 keer per week, en buiten het seizoen om ga ik altijd 3 keer per week hardlopen (ong. 10 km in +/- 45 minuten). Daarnaast doe ik al enkele jaren thuis krachttraining, met het doel sterker te worden en een atletisch lichaam te krijgen. De vooruitgang is naar mijn idee onvoldoende. Ik neem al extra eiwit-shakes, en probeer genoeg koolhydraten binnen te krijgen. Ook heb ik al eens creatine monohydraat geprobeert, maar of dit echt werkt, of dat het tussen de oren zit vraag ik me af..
Tijdens het trainen heb ik vaak het gevoel dat ik steeds tegen een maximum aanloop, maar daar gewoon niet overheen kom. In het begin ga ik altijd vooruit, maar dan kom ik op een bepaald gewicht, waar ik gewoon niet meer overheen kom. Vaak lees ik dat je ook niet teveel kunt verwachten wanneer je veel erbij rent. Maar toch heb ik het gevoel dat er meer in zit. Op zich ga ik wel vooruit, maar ik heb het gevoel dat ik iets niet goed doe.
Nu doe ik 4 keer per week krachttraining. Ik heb thuis een halterbank, maarmee ik ook mijn rug en benen kan trainen. Mijn schema is nu als volgt:
- maandag: Borst, Triceps, Benen, Buik, hardlopen
- dinsdag: Biceps, Rug, schouders
- woensdag: hardlopen
- donderdag: Borst, Triceps, Benen, Buik
- vrijdag: Biceps, Rug, schouders, hardlopen
Hierbij maak ik steeds 3 sets van ongeveer 12 herhalingen. De laatste herhalingen gaan altijd zwaar.
Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven. Ik heb namelijk het gevoel dat ik effectiever zou kunnen trainen, maar hoe..
Bij voorbaat dank voor de reacties!

Wouter

Dit schema gecombineerd met 3x per week voetbal?
Dan zou je waarschijnlijk 3x (no joke) zoveel moeten eten als je nu eet.
Ben al héél blij dat je je benen traint voor iemand die voetbalt :D Maar laat dat hardlopen eruit, train elke spier 1x zwaar per week.
Wat je overhoud is bijvoorbeeld 4x per week krachttraining (grote spier + kleine spier = 1 dag) en dan je 3 voetbaltrainingen erbij. Maar ik veronderstel dat nu ff het seizoen afgelopen is dus dat je enkel hardlopen hebt. Maar dan is 3x nog altijd teveel als je echt massa wilt bijkomen.

Conclusie: minder trainen (=meer rusten) en een voedingsschema. En daarna ook ff je oefeningen posten :-)

1. Zoek een sportschool. Thuistrainen is niet erg makkelijk voor beginners
2. Maak een goed voedingsschema
3. Pak maximaal 2 spiergroepen per dag
4. Rustig beginnen met Whey & Amino's. Niet direct creatine.
5. Als je op een plateau zit. Verander je reps. doe bijvoorbeeld 3x8 of 4x6.

Bijvoorbeeld:

Ma: Biceps + Triceps
Di: Benen + Buik
Wo: Rust
Do: Borst
Vr: Schouders + Rug

of

week 1:

Ma: Borst + Triceps
Di: Rug + Biceps
Do: Benen + Buik
Vr: Borst + Schouders

week 2:

Ma: Rug + Biceps
Di: Borst + Triceps
Do: Benen + Buik
Vr: Rug + Schouders

Koop een potje Whey. Bijvoorbeeld:

http://www.bodyenfitshop.nl/eiwitten-alle/body-fit-sportsnutrition/whey-perfection

Koop een potje aminozuren. Bijvoorbeeld:
http://www.bodyenfitshop.nl/aminozuren-alle/body-fit-sportsnutrition/magic-eaa

Opstaan: 30gram whey(1 schep me kop erop)
uur voor training: 30gram whey
Voor & tijdens de training: 20gram Magic EAA(4 schepjes)
30min na training: 30 gram whey

Zorg er verder voor dat je minimaal 6x per dag eet.

Goed je E/K/V (Eiwitten/Koolhydraten/Vetten)verhouding in de gaten houdt.

Ik zie dat je wel wat massa kan gebruiken dus: 40/40/20 is prima.

Ga tussen de 2700-3000kcal per dag zitten.

Brood
Vlees
Vis
2 stuks fruit
Brinta(pap)
Kwark
Ongezouten ongebrande pinda/noten/zaden

zijn enkele voorbeelden wat goede voeding is.

• Topic Starter Topic Starter
Allereerst natuurlijk bedankt voor deze snelle reacties!

Als ik het goed begrijp is voeding dus 1 van de belangrijkste oorzaken van mijn matige progressie. Vaak heb ik ook het gevoel dat het per dag verschilt hoeveel kracht ik heb. Ik ga dus beginnen om bij te houden wat ik zoal eet en of dit constant is gedurende de week. Whey isolaat heb ik nog, maar ik nam de shakes altijd alleen op trainingsdagen. Aminozuren heb ik nog nooit gebruikt. Ik zal het eens gaan uitproberen.

Minder rennen is niet echt een optie omdat ik per se mijn conditie op peil wil houden buiten het seizoen om.

In het begin heb ik een tijdje op een sportschool gezeten, voor zover ik erin thuis ben voer ik de oefeningen correct uit. Toch denk ik dat ik me weer ga aanmelden, bijleren kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik heb de schema's even bekeken. Mijn voorkeur gaat uit naar dit schema:
Ma: Biceps + Triceps
Di: Benen + Buik
Do: Borst
Vr: Schouders + Rug
Hoeveel oefeningen moet ik dan ongeveer doen per spiergroep?

iig nogmaals bedankt voor de reacties. Hiermee ben ik sowieso al een stuk verder geholpen!

Dus ter bevestiging:

-Altijd whey in de ochtend bij het opstaan.

-Op trainingsdagen whey uur voor de training & 30min na de training
-Als drankje tijdens je workout... 20gr Magic EAA(of andere aminozuren)

-Eerst je grootste spiergroep doen en dan de kleinere.

-Eerst 1 groep alle oefeningen, dan pas de volgende spiergroep

Dan nog een vraag. Welke oefeneningen doe je, Namen?

thnx voor het advies!

De oefeningen die ik meestal doe zijn:
Borst:
Incline bench press
Gewone bench press
Close-grip bench presses
Flye

Benen:
Squat
Uitvalspas
Hamstring + kuiten oefening op halterbank

Buik:
Decline crunch
Bent-leg curl-ups

Rug:
Chin-ups
Neck pull-downs
Deadlifts

Schouders:
Behind-neck press
Bent-over raises

Biceps
Seated concentration curls
Standing curl

Triceps
Dippen tussen bankjes
Pull down (met kabel)
Press down

Close grip benchpress is een oefening voor de triceps.
Bij de rug nog een row oefening (Bent over row, dumbbell row)
Met uitvalspas denk ik dat je lunges bedoelt?
Schouders: neck press is redelijk blessure gevoelig, kan je beter military press doen + side raise + bent over raise.
Bij je triceps dus close grip bench press en skullcrushers, beide goede massabuilding oefeningen.
Voor de rest zijn het allemaal goede oefeningen imo

Bedankt voor al deze adviezen. Gisteren ben ik met de nieuwe oefeningen aan de slag gegaan. Resultaat: spierpijn. Dus wat mij betreft een goed teken.

Eigenlijk heb ik nog slechts 1 vraagje over:

Supplementen:

- Meestal bestel ik de whey van Power Supplements: Pure Whey protein Isolate. En soms ook die van eiwitpoeder: Whey premium. Zijn dit goede keuzen?
- Power supplements heeft ook aminozuren/BCAAs: Power BCAA’s with P5P. is dit vergelijkbaar met die 20gr Magic EAA(of andere aminozuren)

Alvast bedankt!

Terug
Naar boven