MuscleMeat

Kan men van een niet-complexe carb voedsel wel een complexe carb maaltijd maken?

sloan135

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m80
Vetpercentage
1%
Ik weet dat volkoren (zilvervlies)rijst iets trager verteerd dan wit (geraffineerde) rijst mede dankzij de iets hogere hoeveelheid aan voedingsvezels dat in zilvervliesrijst zit; maar stel als je voldoende groenten en eventueel vetten aan je witte rijst zou toevoegen, dan bekom je toch ook een complexe (traag verterende) maaltijd?

Dus in zo'n geval; wat is er dan mis met witte rijst?:)

Of is zilvervliesrijst echt overrated?

Laatst bewerkt:
zilvervliesrijst is zwaar overrated inderdaad. (maar goed, er zijn zat (D)BB'ers die enkel rijst en kip eten, dus in dat geval ....)

Ik weet dat volkoren (zilvervlies)rijst iets trager verteerd dan wit (geraffineerde) rijst mede dankzij de iets hogere hoeveelheid aan voedingsvezels dat in zilvervliesrijst zit; maar stel als je voldoende groenten en eventueel vetten aan je witte rijst zou toevoegen, dan bekom je toch ook een complexe (traag verterende) maaltijd?

Dus in zo'n geval; wat is er dan mis met witte rijst?:)

Of is zilvervliesrijst echt overrated?

Ja. Vet vertraagd de doorvoer van voeding vanuit de maag naar de dunne darm, waar voeding opgenomen wordt. Dit heeft te maken met pH in de dunne darm, deze mag niet te laag worden.

Dus bij het toevoegen van genoeg vetten zal zelfs suiker langzaam worden opgenomen.
Die hele Glychemische index is sowieso flinke bullshit, tenzij je echt alleen die koolhydraatbron eet. Maar elke fatsoenlijke maaltijd bevat ook vet, en dan speelt de GI nauwelijks meer een rol

De rijst zal eerder voor de vezels genuttigd worden, Als je al voldoende vezels via je voeding binnenkrijgt maakt het niks uit.

zilvervliesrijst is ook een belangrijke leverancier van bijv. B-vitaminen
deze zijn zeker als sporter onmisbaar.

er is niets mis met witte rijst.... dat gezeur over complexe carbs is overrated

Jawel, basmati rijst is te vergelijken met zilvervliesrijst qua voedings waarden en GI.
Het is een wat zoetere rijst met een heerlijke smaak en geur.

Ik beaam JW zijn verhaal mbt de vetten, voor de rest maakt het geen zak uit wat je eet, een carb is een carb. Het wordt pas interessant op het moment dat je langs de "medicijnman" gaat, naturel hoef je je er niet zo druk om te maken.

Q

Ik beaam JW zijn verhaal mbt de vetten, voor de rest maakt het geen zak uit wat je eet, een carb is een carb. Het wordt pas interessant op het moment dat je langs de "medicijnman" gaat, naturel hoef je je er niet zo druk om te maken.

Q

Waarom?

Terug
Naar boven