MuscleMeat

'Laat allochtoon maïs telen in probleemwijk'

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
AMSTERDAM - Nutteloze grasvlaktes in achterstandswijken van grote steden moeten worden omgevormd tot akkers met zonnebloemen, maïs, of exotische groenten. De veelal allochtone bewoners kunnen de ervaring met voor hun bekende gewassen inzetten om met het zaaien en oogsten geld te verdienen.

Dat vindt stedenbouwkundige Ton Matton, die met speciale klimaatmachines onderzoekt welke mediterrane gewassen in Nederland kunnen gedijen. Volgens hem moet ons land veel meer gebruikmaken van de positieve effecten van de klimaatverandering.

Groeilamp

Op zijn initiatief worden de komende maanden braakliggende terreinen in Rotterdam-Hoogvliet omgeploegd tot mediterrane akkers met zonnebloemen en maïs. In totaal verrijzen er drie akkers van enkele honderden vierkante meters. Rondom de terreinen worden groeilampen en picknicktafels geplaatst.
"De grote lappen openbare ruimte in Hoogvliet bieden goede mogelijkheden om zelfverzorging te onderzoeken", aldus Matton. "Aanleg en onderhoud van de eindeloze grasvlaktes en perkjes drukt zwaar op de begroting en niemand bekommert zich erom. Het ligt voor de hand om stukken openbare ruimte uit te geven als akker of weiland, waar de bevolking gewassen kan telen en daarmee een boterham verdient."

Volgens hem is de samenstelling van achterstandswijken daarvoor zeer geschikt. "Veel immigranten in een wijk als Hoogvliet komen van het platteland. Dat zijn mensen die weten hoe ze zelf groenten moeten telen. Zij hebben kennis die in onze maatschappij verdwijnt."

Klimaatmachine

Matton onderzoekt al een tijdje welke gewassen kunnen gedijen in Nederland. Samen met onderzoeksinstituut Alterra en de Landbouwuniversiteit van Wageningen heeft hij een 'klimaatmachine' ontwikkeld, een paviljoen waarin allerlei klimaatwisselingen worden nagebootst om kleine hoeveelheden zwarte bonen, rijst en maniokka te kweken.

ANP/Telegraaf

Als ze daar gratis gebruik van mogen maken is het oneigenlijke concurrentie.

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk eerder dat ze mekaar de hersens in gaan slaan want wie bepaalt welk stukje grond van wie is en er wordt natuurlijk mais gestolen als de raven.

Verder voorzie ik problemen in de gewashoogte: Zonnebloemen en maisteelt gaat gepaard met hoge en dichte gewassen. Dit zorgt voor minder overzicht binnen de wijk en dat werkt dan weer groepsverkrachtingen en bosjesrovers in de hand.

gewoon volkstuinen van maken dus...
Hetgeen een steeds zeldzamer iets begint te worden.

Ik denk eerder dat ze mekaar de hersens in gaan slaan want wie bepaalt welk stukje grond van wie is en er wordt natuurlijk mais gestolen als de raven.

Verder voorzie ik problemen in de gewashoogte: Zonnebloemen en maisteelt gaat gepaard met hoge en dichte gewassen. Dit zorgt voor minder overzicht binnen de wijk en dat werkt dan weer groepsverkrachtingen en bosjesrovers in de hand.

:roflol: Je kan het ook met een te cynisch oog bekijken. Lijkt me dat ze zo'n veld wel enige omheining geven. Anders steelt iedereen die velden gelijk leeg.

Ik denk dat die kerel die dit heeft bedacht erg weinig weet van de 'mijn ein dein' instelling bij veel mensen. Het zou een kostbaar project worden als er dag en nacht opgelet moet worden en er omheining moet komen, ik denk dan meteen aan erg hoge omheining met schrikdraad.

Los daarvan komen we natuurlijk wel terecht in een klassieke situatie:

"Waar is Ahmed?"
"Die zit verstopt in het maisveld".

:D

:roflol::roflol:
Stelletje struikrovers:D...

OT: Echt weer iets Nederlands, we doen het voor de achterstandswijken!
Nog even en dan stoppen we heel zo'n wijk in de ''klimaatmachine'' omdat men zo goed floreerde in de oorspronkelijke omgeving.

Laatst bewerkt:
Nu worden steegjes en garages hiervoor gebruikt, een maisveld zou veel meer tegemoet komen aan de 'natural habitat' dus wel meenemen in de overweging zo'n veld te ontwikkelen.

:roflol: Echt één grote joke dit land...
Tags: Inheemse gewassen:roflol:...

Herinner je je het 'Smulbos' nog?

Ze wilden een bos gaan aanplanten vol gewassen die je ook terugvindt in de thuislanden van veel allochtonen. Die lopen graag door het bos en snoepen dan bij voorkeur van de struiken en boomvruchten.
Dus bedacht iemand: We maken een SMULBOS! Een bos waar de allochtoon doorheen kan lopen en lekker mjammie mjammie lekka lekka kan snoepen van z'n favoriete nootjes en vruchten.
En dan nog zeggen dat er weinig gedaan wordt :D
Is het er ooit van gekomen trouwens???

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smulbos

:roflol::roflol:
Stelletje struikrovers:D...

OT: Echt weer iets Nederlands, we doen het voor de achterstandswijken!
Nog even en dan stoppen we heel zo'n wijk in de ''klimaatmachine'' omdat men zo goed floreerde in de oorspronkelijke omgeving.

Opzich is het vanuit economisch oogpunt gezien vrij apart dat er braakliggende stukken land in binnenstedelijke gebieden van deze aard liggen. Dat de beste man er een bestemming voor heeft verzonnen is dan ook een aardig initiatief. De toegevoegde waarde per m2 is echter zeer laag en ik vraag me sterk af of dit (zoals door DBC in extreme vorm gesteld), de achterstand van de wijk niet alleen maar meer in de hand werkt. En dan hebben we het nog niet eens over de uitvoering ervan.

Misschien dat enkele goedwillenden er een boterham mee kunnen verdienen, maar ik ben bang dat de externe effecten tot falen leiden.

Ik denk dat die kerel die dit heeft bedacht erg weinig weet van de 'mijn ein dein' instelling bij veel mensen. Het zou een kostbaar project worden als er dag en nacht opgelet moet worden en er omheining moet komen, ik denk dan meteen aan erg hoge omheining met schrikdraad.

Los daarvan komen we natuurlijk wel terecht in een klassieke situatie:

"Waar is Ahmed?"
"Die zit verstopt in het maisveld".

:D
Kunnen ze jou niet inhuren om de boel te gaan bewaken daar dan? :D

Ik denk dat de meesten toch gaan zeggen dat er een karikatuur gemaakt wordt van ze. Maar als je je gedraagt alsof je het liefst terug naar je roots wil en jou het stukje land wat je ouders hadden in Marokko min of meer opnieuw wordt aangeboden dan lijkt me dat juist het ultieme roots-life binnen een urban-gemeenschap.
En tevensl literair krachtvoer voor tekstschrijvers van rapgroepjes.

lol dat zal weer iets worden

Ik dacht al: Wanneer komt 'ie! :D

Maar opa doet geen urban beveiligingswerk meer :D

Je moet je dan waarschijnlijk wel zo uitdossen als ze daar gewend zijn, dus leger outfit en een karabijn of iets dergelijks, met een licence to kill! :D

Op zijn initiatief worden de komende maanden braakliggende terreinen in Rotterdam-Hoogvliet omgeploegd tot mediterrane akkers met zonnebloemen en maïs.

:roflol:
half nederland staat in de zomer vol met zonnebloemen en mais.
Volgens hem is de samenstelling van achterstandswijken daarvoor zeer geschikt. "Veel immigranten in een wijk als Hoogvliet komen van het platteland. Dat zijn mensen die weten hoe ze zelf groenten moeten telen. Zij hebben kennis die in onze maatschappij verdwijnt."

Waarom moet men in de glas en tuinbouw dan op zoek naar polen als wij zelf complete wijken hebben die graag in die sector willen werken ??

Het is dat 1 april al geweest is maar ik zou zweren dat het een grap is.

Nee was ook cynisch bedoeld :D

:roflol:
half nederland staat in de zomer vol met zonnebloemen en mais.

Waarom moet men in de glas en tuinbouw dan op zoek naar polen als wij zelf complete wijken hebben die graag in die sector willen werken ??

Het is dat 1 april al geweest is maar ik zou zweren dat het een grap is.

idd, waarschijnlijk huren de immigranten poolse arbeiders in om op die maisvelden te gaan werken ???

Terug
Naar boven