AndroidHealthClinic

laptop acer formateren voor eerste keer, hoe? :(

Tanero

Novice
Waardering
0
Beste mensen,

Ik zou graag men laptop formateren, maar weet niet echt hoe ik eraan moet beginnen. Ik heb al gelezen dat ik eerst ne recovery ergens moeten nemen, graag meer uitleg.

mvg Taner

Heb je een installatie cd bij de laptop gekregen? Je moet eerst al je persoonlijke data op een externe hd zetten, daarna de laptop starten met de installatie cd.

• Topic Starter Topic Starter
Euhm nee, niets gekregen van cd's :s

Maar er stond wel Windows op toen je 'm kocht? Sowieso moet je een cd hebben als je heel de hd wil formateren. Dus ff informeren bij Acer of de verkoper.

Euhm nee, niets gekregen van cd's :s
tegenwoordig krijg je ook geen cd dit is jaren 90 methode

ze maken een aparte geheime schijf aan waar je OS op staat , bij opstarten moet je ergen op een f knop drukken f4 ofzo moet je even je handleiding pakken van je laptop en vandaar uit kan je keuzes maken herstellen formatteren etc etc

Jah alles stond erop, maar ik heb gelezen dat er ergens een recovery back up staat maar kweet ni echt waar :s

Maar er stond wel Windows op toen je 'm kocht? Sowieso moet je een cd hebben als je heel de hd wil formateren. Dus ff informeren bij Acer of de verkoper.

Wellicht hebben ze een verborgen recovery partitie waarmee je Windows opnieuw kunt installeren. (er wordt dan wel een hoop onnodige troep geïnstalleerd, maar dan hoeft ie zelf wel geen drivers et cetera te installeren. (ik weet niet of de TS dat wel zelf kan :D))

---------- Toegevoegd om 22:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:35 ----------

Jah alles stond erop, maar ik heb gelezen dat er ergens een recovery back up staat maar kweet ni echt waar :s

Je moet dan tijdens het opstarten een bepaalde toetscombinatie indrukken. Welke dat is zal je vast wel via Google kunnen vinden.

ah ik heb gevonden waar, maar ik zie hier 4 soorten :s

disk met fabriekstandaarden = 9.9 Gb
back-updisk met stuurprogramma en toepassing maken ongeveer 1 Gb
back-up van de gebruiker aanmaken
back-ups van de manaer gebruiken

nu weet ik ni welke juist is

Wellicht hebben ze een verborgen recovery partitie waarmee je Windows opnieuw kunt installeren. (er wordt dan wel een hoop onnodige troep geïnstalleerd, maar dan hoeft ie zelf wel geen drivers et cetera te installeren. (ik weet niet of de TS dat wel zelf kan :D))

Je moet dan tijdens het opstarten een bepaalde toetscombinatie indrukken. Welke dat is zal je vast wel via Google kunnen vinden.
Oh leuk, weer typisch zo'n goedkoop gedoe om te besparen op een cd en ondertussen is de gebruiker hd ruimte kwijt en gebruiksvriendelijk vind ik dit ook niet.

ah ik heb gevonden waar, maar ik zie hier 4 soorten :s

disk met fabriekstandaarden = 9.9 Gb
back-updisk met stuurprogramma en toepassing maken ongeveer 1 Gb
back-up van de gebruiker aanmaken
back-ups van de manaer gebruiken

nu weet ik ni welke juist is
ik zou eerst als je bestanden veilig ergens kopieren, meestal heb je een 2e partitie dat meestal leeg is of op een usb stick

dan kies je voor optie disk met fabriekstandaarden,

jah ik ga gwn men harde schijf kopieren naar men externe harde disk, en dan die fabriek standaard gebruiken. En hoe zit het met men drivers ik heb gezien op site bij acer dat per laptop al zijn drivers staan, maar nu is men vraag moet ik die al downloaden en ook op externe disk plaatsen of gwn na da ik vista heb geinstalleerd dan maar pas die drivers downloaden en instalere

ga naar C:\\program files --> windows --> delete system32

succes

jah ik ga gwn men harde schijf kopieren naar men externe harde disk, en dan die fabriek standaard gebruiken. En hoe zit het met men drivers ik heb gezien op site bij acer dat per laptop al zijn drivers staan, maar nu is men vraag moet ik die al downloaden en ook op externe disk plaatsen of gwn na da ik vista heb geinstalleerd dan maar pas die drivers downloaden en instalere
eerst vista installen en dan je drivers altijd van het net halen die zijn up to date
succes

Ik veronderstel dat de fabriekstandaarden al de belangrijkste drivers erop zet, de rest kan je dan altijd nog binnenhalen van internet.

oke bedankt, ik kom wel trg als het gelukt is

ik heb echt zo'n gruwelijk hekel aan die voorgeinstalleerde recovery partities van laptopfabrikanten. ikzelf neem dan dus ook altijd een eigen xp cdrom en installeer het daarmee. ik hoef geen 60 dagen proefversie van norton en al dat andere gezeik.
en drivers lukt ook altijd wel, zoek ze altijd van te voren op, en als ik ze van te voren niet kan vinden backup ik de drivers die al geinstalleerd staan voor ik de laptop leeghaal.

Het eerste wat ik deed bij mijn acer laptop was usb stick met W7 erin, alle oude partities weg waaronder die verborgen partitie en W7 instaleren zoals ik het wil. Met die actie ben je wel meteen de garantie kwijt.

Recovery was een van de F toetsen indrukken met opstarten dacht ik, F5 of F8, weet ik niet zeker meer maar volgens mij kreeg je dat in het scherm. En binnen windows staat het ergens tussen de programma's. Terug naar fabrieksinstellingen.

Oh leuk, weer typisch zo'n goedkoop gedoe om te besparen op een cd en ondertussen is de gebruiker hd ruimte kwijt en gebruiksvriendelijk vind ik dit ook niet.

Het heeft mijns inziens zijn voor- en nadelen. Je hebt gelijk dat de gebruiker minder hd ruimte overhoudt, maar ik denk dat het voor veel mensen gebruiksvriendelijker is dan een normale installatie van Windows inclusief drivers. Je hoeft immers alleen de partitie te booten en de rest verloopt automatisch.

alt-f10

Het heeft mijns inziens zijn voor- en nadelen. Je hebt gelijk dat de gebruiker minder hd ruimte overhoudt, maar ik denk dat het voor veel mensen gebruiksvriendelijker is dan een normale installatie van Windows inclusief drivers. Je hoeft immers alleen de partitie te booten en de rest verloopt automatisch.
nou zo gebruiksvriendelijk is het niet hoor die fabriekinstellingen zijn niet up to date, denk aan progs die erop staan drivers etc etc brutal fail in mijn ogen

Terug
Naar boven