XXL Nutrition

Lawaaierige voeding etc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Ik ben dus klaar met het assembleren van de nieuwe pc (maak er later nog een topic over met foto's) maar nu kom ik tot de volgende vaststelling:

Ik heb een asus voeding model A-45GA 450W PSU ATX. Mooi en degelijk ding enzo, maar het maakt een enorm lawaai, erger dan een ventilator op stand 3 ongeveer.

Nu heb ik vandaag het volgende ontdekt: de fan aansluiting die uit de voeding komt en naar het mobo gaat heb ik uitgetrokken om het verschil in geluid te horen (de andere 6 fans in me pc hoor je amper tegen de asus) maar als ik dus de stekker uit het mobo haal dan blijft de fan wel werken, alleen aan een lager toerental, het lichtje erin is ook minder fel.

Nu is mijn vraag: hoezo blijft hij dan koelen, en is dit voldoende om de boel koel te houden?

Het helse lawaai is dan ieg helemaal weg , en er komt nog wel een hoop lucht uit de achterkant geblazen.

Iemand die hier meer over weet?

sorry bro , kan je niet helpen , geen verstand van . ik zou zeggen dat ding zit er niet voor niks in:rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
Nee, maar eventueel zou bij een al koele pc de "lagere toeren" voldoende zijn. Maar ik weet niet of dit wel zomaar kan. Ik wacht wel op iemand die er verstand van heeft :D

doe dat maar , anders heb ik strax een kapotte pc op mn geweten:coffeepc: :slap:

Is geen probleem, de stekker is als het goed is om te zien hoe hard je fan draait.

In principe houdt de fan de voeding cool . De fan(s) in je kast zijn er voor de circulatie en houden daar de boel op temperatuur, althans voor zover mogelijk. Je moet aardig wat fanpower hebben om een kast echt koel te houden, zeker als je geen adequate cpu koeling of vga koeling hebt.

Zou dus niet de fan van de voeding te laag zetten, ook al is volgens mij die connector alleen maar bedoelt als fanspeed controller. Je kan dan dus instellen welke snelheid die fan draait. Nu regelt de voeding zelf de fanspeed als ik de specificaties doorlees, maar met een programmaatje als Speedfan http://www.almico.com/speedfan.php zou je met de connector er op dat ook kunnen instellen naar wens.

Is er geen Asus cd bijgeleverd met software om die fan in te stellen?

Ow.. dus als ik het goed begrijp draait ie op max speed met de stekker erin, en moet je zelf regelen afhankelijk van temperatuur?

Zal eens kijken of er wat in de manual staat, maar volgens mij geen software ieg.

Check je bios ff

In de "quick reference" staat er zelfs niets over de fan connector. Helaas kan ik nog geen bios checken, heb nog geen videokaart, die heeft vertraging opgelopen.

Dan zou ik me nog geen zorgen maken. Groot kans dat wanneer de pc helemaal af is, geinstalleerd en opgestart dat je OS de fancontrol overneemt en de fan lager afstelt.
En aangezien er een aansluiting op mobo zit, zal je in de bios ook je fan wel kunnen stellen.

Ok.

Op de Asus website staat dit bij specs

Koel en Stil
De A-45GA Voeding is uitgerust met intelligente ventilator, die in staat is de ventilatorsnelheden automatisch aan te passen om de voeding afdoende koel te houden.
Volgens mij dus geen extra aansluiting nodig, door de auto regeling. Zoals jullie zeggen, die connector zal puur zijn om via software de fan te regelen.

Bedankt voor de reacties alvast.

Die fan aansluiting is dus optioneel, als je die aansluit gaat alles harder draaien voor extra cooling, in jou geval onnodig.

Je kan toch meestal ook het voltage van de koeling lager zetten, en zo het geluid te minderen?

Meestal is het bij die automatische fan-instellingen zo dat hij eerst maximaal draait en pas na een poosje wordt het toerental terug gedraaid. Hoe lang heb je hem aangesloten laten draaien ?

Heb nu een de standaard koeler van Chieftec, fantastisch apparaat, fluitster stil. Afgezien daarvan; het is niet verstandig je PSU fan erg laag te zetten, of te verwijderen.

De ATX-specificaties gaan uit van een PSU met fan; om zo de hete lucht uit je kast te krijgen. Er bestaan fanless PSU's maar dan moet je weinig hitte in je kast hebben, anders krijg je last van oververhitting CPU / vcard / northbridge.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik heb ook nog en grote fan vooraan en achteraan onder de psu, die blijft overigens automatisch geregeld, alleen op volle kracht was niet nodig, en veel te luid ;)

voeding verkopen en een Ultra silence voeding kopen of een fanless voeding kopen (ik weet niet of die er in 450 Watt zijn).

Een echte server hoort te blazen :D

Frenkpie zei:
voeding verkopen en een Ultra silence voeding kopen of een fanless voeding kopen (ik weet niet of die er in 450 Watt zijn).
Dat was de eerste gedachte, maar nu niet meer nodig. Hij regelt dus ook zijn snelheden afhankelijk van de temp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven