AndroidHealthClinic

Levenslang voor antwerpse racismemoordenaar

arnoldfan

Monstrous Giant
Waardering
7
Lengte
1m50
Massa
160kg
Vetpercentage
1%
De 19-jarige Hans Van Themsche is veroordeeld tot een levenslange celstraf. Dat hebben de jury en de drie beroepsrechters van het Anwerpse assisenhof beslist na enkele uren beraadslaging.

De jury en het hof volgden daarmee de openbare aanklager, die voor Van Themsche de levenslange opsluiting had gevorderd.

Van Themsche werd woensdagavond door de assisenjury schuldig bevonden aan de moorden op de peuter Luna Drowart en haar Malinese oppas Oulematou Niangadou, en aan moordpoging op de Turkse Songul Koç.

Ook achtte de jury het bewezen dat racisme een van de motieven voor de feiten was. De juryleden vonden de beschuldigde ook toerekeningsvatbaar, zowel nu als op het ogenblik van de feiten

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Misschien moet je een eigen nieuwssite beginnen?

Als je zulke dingen doet ben je volgens mij nooit toerekeningsvatbaar, anders had hij wel een paar gasten van z'n eigen leeftijd afgeknald door wie hij gepest is..

Zo,n verlegen lulletje die zijn bek niet durfde open te trekken.Maar met een pistooltje in zijn hand voelde die zich helemaal de man.

Ja maar hoeveel jaar is het nu effectief? Of is er echt 0.0 kans dat hij ooit vrijkomt?

De 19-jarige Hans Van Themsche is veroordeeld tot een levenslange celstraf. Dat hebben de jury en de drie beroepsrechters van het Anwerpse assisenhof beslist na enkele uren beraadslaging.

De jury en het hof volgden daarmee de openbare aanklager, die voor Van Themsche de levenslange opsluiting had gevorderd.

Van Themsche werd woensdagavond door de assisenjury schuldig bevonden aan de moorden op de peuter Luna Drowart en haar Malinese oppas Oulematou Niangadou, en aan moordpoging op de Turkse Songul Koç.

Ook achtte de jury het bewezen dat racisme een van de motieven voor de feiten was. De juryleden vonden de beschuldigde ook toerekeningsvatbaar, zowel nu als op het ogenblik van de feiten

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Mischien een naamsverandering voor je klukkluk fan.

• Topic Starter Topic Starter
Die belgen ook altijd.

Serves die ****er right.

Ja maar hoeveel jaar is het nu effectief? Of is er echt 0.0 kans dat hij ooit vrijkomt?

In Nederland is levenslang ook echt levenslang, al is het zo dat de betrokken rechter al bij voorbaat een mededeling doet over de mogelijkheid om in aanspraak komen voor vrijlating, dit kan namelijk alleen bij gratie.

Ja dat weet ik dat dat zo is in NL, maar dit is in België dus. Persoonlijk vind ik dat deze kerel geholpen moet worden, en heel goed in de gaten moet worden gehouden wat vorderingen betrefd. Maar minder dan 30 jaar cel lijkt me iig niet verdedigbaar, gezien de daden.

ff gechecked, in Belgie staat levenslang synoniem voor 30 jaar :rolleyes: weet niet hoe de regeling is, maar als je in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating in NL moet je 2/3 uitzitten; 20 jaar. Lijkt me sterk dat je in belgie maar 4/10 van je straf uit moet zitten..

over tien jaar is er een kans. maar hij heeft al een jaar voorarrest gehad dus kan hij ten vroegste over 9 jaar vrijkomen.

edit: (net gehoord op de radio, dus ik weet het wel zeker :P)

Met goed gedrag kan je na 1/3 van je straf weer vrijgelaten worden (dus 30:3 = 10 jaar)

Ik weet het nog niet, gisteren zij men toch duidelijk dat er een mogelijkheid is tot effectief levenslange opsluiting, echter ik vind nog steeds nergens wat het nu precies inhoud in deze zaak. 10 jaar zou natuurlijk lachwekkend zijn, in de VS krijg je voor dit soort zaken 10x levenslang ofzo, dat is een 100x zwaardere straf.

ach levenslang is betrekkelijk.

10 jaar vind ik al best wel lang. Oppassen dat je hem niet 30 a 40 jaar in de bak steekt en dat hij dan met wraakgevoelens weer erbuiten gaat. We moeten hem niet volledig uitsluiten van de maatschappij, maar dat staat niet gelijk aan toestanden waar hij gratis naar een voetbalmatch kijkt enzo en andere 'fun' activiteiten (wat wel zo was met marius o)

Ik weet het nog niet, gisteren zij men toch duidelijk dat er een mogelijkheid is tot effectief levenslange opsluiting, echter ik vind nog steeds nergens wat het nu precies inhoud in deze zaak. 10 jaar zou natuurlijk lachwekkend zijn, in de VS krijg je voor dit soort zaken 10x levenslang ofzo, dat is een 100x zwaardere straf.

In de VS zijn het idd erg zware straffen, zag een week of 2 geleden een docu op canvas van tieners die levenslang kregen en nooit meer zouden vrijkomen. (terwijl ze eigenlijk 0.0 jaar verdienden imo)

10 jaar vind ik al best wel lang. Oppassen dat je hem niet 30 a 40 jaar in de bak steekt en dat hij dan met wraakgevoelens weer erbuiten gaat. We moeten hem niet volledig uitsluiten van de maatschappij, maar dat staat niet gelijk aan toestanden waar hij gratis naar een voetbalmatch kijkt enzo en andere 'fun' activiteiten (wat wel zo was met marius o)

ik vind dat dat juist de rol is van justitie: de normale mens volledig beschermen van zo een gek. Dus zolang hij nog gek is gewoon in de bak blijven en niet vroeger de gavangenis verlaten.

dutroux schijnt ook echt levenslang te hebben

Roel's Weblog - Levenslang voor Dutroux, tot 30 jaar voor andere verdachten

Hoe lang duurt levenslange gevangenisstraf in België?

drs.J.W.Swaen Historicus Welkom op de site blik op de wereld

Sinds een wetswijziging van 3 maart 1998 komen in België levenslang gestraften na 10 jaar in aanmerking voor Voorwaardelijke Invrijheidsstelling. Met een restrictie: Gaat het om recidivisten dan komt men pas na veertien jaar in aanmerking voor Voorwaardelijke Invrijheidsstelling.

Voor de wetswijziging van3 maart 1998 besliste de minister over de Voorwaardelijke Invrijheidsstelling dat doet nu een commissie. Deze commissie beslist op basis van rapportage van de gevangenisdirectie over hun gedrag. Daarbij komt nog een psychologisch verslag en een reclasseringsplan van de gedetineerde. Daarin wordt bepaald waarde gedetineerde gaat wonene en werken, hoe hij zijn tijd zinvol zal doorbrengen en de slachtoffers zal vergoeden.

De mensen die in 1992 voorwaardelijk werden vrijgelaten, hadden gemiddeld 11,3 jaar gezeten. In 1999 kwamen er 14 mensen voorwaardelijk vrij, zij zaten gemiddeld 12,1 jaar. In 2003 werden 28 mensen in voorwaardelijke vrijheid gesteld, zij zaten gemiddeld 13,2 jaar. In 2004 kwamen 26 levenslanggestraften voorwaardelijk vrij. Tien van hen hadden langer dan 13 jaar gezeten, 12 minder dan 12 jaar.

Tussen 1999 en 2004 werden 130 gevangenen die levenslang hadden gekregen, voorwaardelijk vrij gelaten. Eind 2004 waren er vijf daarvan opnieuw opgesloten voor het plegen van nieuwe feiten.

Opvallend is de stijging van het aantal mensen dat tot een levenslange gevangenisstraf werd veroordeeld. In 1998 waren dat er vijf, in 1999 elf, in 2000 dertien, in 2001 tien en in 2002 tweeëntwintig.

Het gemiddeld aantal jaren dat een levenslang gestrafte in de gevangenis zit in België lijkt kort. Maar als iemand tot 30 jaar veroordeeld is en hij moet ook 30 jaar uitzitten, dan heeft de persoon er geen enkele belang bij om zich goed te gedragen en om te werken aan zijn reïntegratie in de maatschappij. Aldus strafpleiter Filip van Hende in de Standaard.'Ik zou dan niet graag cipier zijn, want die mensen hebben dan maar één alternatief: ontsnappen. Bovendien zijn gestraften maar in staat iets positiefs uit hun gevangenschap te halen gedurende de eerste zeven, acht jaar. Langer zitten heeft geen toegevoegde waarde'.

Wie in voorwaardelijke vrijheid wordt gesteld wordt de eerste jaren gecontroleerd door een justitieassistent die verslag moet uitbrengen aan de commissie Voorwaardelijke Invrijheidsstelling . Als men niet aan de voorwaarden voldoet moet met terug naar de gevangenis.

Opgemerkt dient nog te worden dat in België veel veroordeelden een heel stuk langer vast zitten. Verder is er nog een groep gevangenen die psychotisch zijn en dientengevolge veel langer dan anderen gevangen blijven.

Per 1 november 2005 telde België 242 levenslang gestraften. Dat was 2,5% van de gevangenen. Achttien zaten toen al meer dan twintig jaar vast, vier langer dan 30 jaar. De langst opgesloten gestrafte zit 39 jaar. Acht personen uit de groep van 242 waren recidivist. De meeste levenslange veroordelingen werden uitgesproken door het assisenhof van Antwerpen.

De bekendste levenslang gestrafte in België is Marc Dutroux.

Hoe lang duurt levenslange gevangenisstraf in België

Terug
Naar boven