Fitness Seller

Lichaam verbrandt na inspanning liever onverzadigd vet...

Captain Tsubasa

Dutch Bodybuilder
Waardering
7
Lengte
1m81
Na inspanning verbruikt het lichaam urenlang meer energie dan normaal. EPOC, heet dat fenomeen. In 2003 ontdekten voedingswetenschappers van de University of Wisconsin dat het lichaam liever enkelvoudig onverzadigde vetzuren uit olijfolie verbrandt voor EPOC dan de verzadigde vetzuren uit vlees en snacks. Nog een reden om matig te zijn met verzadigde vetzuren, en ze als het even kan te vervangen door enkelvoudig onverzadigde.

Lees verder op de onderstaande weblink:

www.ergogenics.org/vetzucht123.html

P.S.: mag ik er van uit gaan dat 15 à 20 gram onverzadigde vetten in je post-workout meal totaal geen kwaad kan?

Zo lang het past in je macro's natuurlijk...

Na inspanning verbruikt het lichaam urenlang meer energie dan normaal. EPOC, heet dat fenomeen. In 2003 ontdekten voedingswetenschappers van de University of Wisconsin dat het lichaam liever enkelvoudig onverzadigde vetzuren uit olijfolie verbrandt voor EPOC dan de verzadigde vetzuren uit vlees en snacks. Nog een reden om matig te zijn met verzadigde vetzuren, en ze als het even kan te vervangen door enkelvoudig onverzadigde.

P.S.: mag ik er van uit gaan dat 15 à 20 gram onverzadigde vetten in je post-workout meal totaal geen kwaad kan?

Wikipedia
De inzichten ten aanzien van de schadelijkheid van verzadigd vet zijn echter aan het verschuiven. Verzadigd vet zou, in tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, niet bijdragen aan een verhoging van het risico op hart- en vaatziekten.
Ook helpen verzadigde vetten bij het gezond houden van de longen en de nieren.

Wie zegt dat dat wel kwaad kan dan?

Wanneer houden we een keertje op met onverzadigde vetten beter noemen dan verzadigde vetten? Allemaal gebash van een vetgroep die eigenlijk ontzettend belangrijk en goed voor je is, om de zogenaamde heart-healthy onverzadigde vetten als beter te bestempelen.

En verzadigde vetten geven je geen hart- en vaatziekten en onverzadigde vetten beschermen je hier niet tegen, grootste bullshit ooit.

• Topic Starter Topic Starter
Wanneer houden we een keertje op met onverzadigde vetten beter noemen dan verzadigde vetten? Allemaal gebash van een vetgroep die eigenlijk ontzettend belangrijk en goed voor je is, om de zogenaamde heart-healthy onverzadigde vetten als beter te bestempelen.

En verzadigde vetten geven je geen hart- en vaatziekten en onverzadigde vetten beschermen je hier niet tegen, grootste bullshit ooit.

Niemand in dit topic heeft verzadigde vetten slecht bestempeld hé!

Ik kom af met studies die aantonen dat het lichaam de onverzadigde vetzuren beter verbrandt;

Dat wil niet zeggen dat verzadigde vetten per direct slecht zijn hé...

Maar is het niet zo dat wanneer je meer verzadigde vetten eet op een dag t.o.v. onverzadigde vetten, dat dat op termijn slechter is?

't gaat hier vooral om vetten pre-workout he.

Dacht ook altijd gelezen te hebben vetten een beetje te mijden voor de workout. Eet vaak alsnog zo'n 15gr vetten voor een workout mja, zal ook wel wat per persoon verschillen

Ik kom af met studies die aantonen dat het lichaam de onverzadigde vetzuren beter verbrandt;

Dat wil niet zeggen dat verzadigde vetten slecht zijn hé...

Maar is het niet zo dat wanneer je meer verzadigde vetten eet op een dag t.o.v. onverzadigde vetten, dat dat op termijn slechter is?

Nee. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je ideaal gezien verzadigd vet de dominante vet moet zijn (dus minstens de helft van je vetten verzadigd). Maar belangrijker is dat je je meervoudig onverzadigde vet inname zo laag als mogelijk houdt.

Goeie bronnen zijn naar mijn mening kokosolie, volle melk en andere volvette zuivelproducten (hoeft niet per se koeien melk te zijn), roomboter. Vlees is ook prima (vaak net zo veel enkelvoudig onverzadigd vet als verzadigd vet, of iets meer zelfs).
Deze producten geven je een grote variatie aan verzadigde vetten (is een groep vetten, niet 1 vet opzich). Kokosolie bevat verder ook veel korte en medium chain triglycerides (MCT's), volle melk en roomboter ook alleen in wat mindere mate.

't gaat hier vooral om vetten pre-workout he.

Dacht ook altijd gelezen te hebben vetten een beetje te mijden voor de workout. Eet vaak alsnog zo'n 15gr vetten voor een workout mja, zal ook wel wat per persoon verschillen

Meen een paar keer studie te hebben gezien of ergens te hebben gelezen dat volle melk eiwit synthese beter stimuleert dan halfvolle melk.

Dat wil niet zeggen dat verzadigde vetten per direct slecht zijn hé...

onderzoek heeft wel een enigzins negatief beeld over verzadigde vetten

• Topic Starter Topic Starter
Nee. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je ideaal gezien verzadigd vet de dominante vet moet zijn (dus minstens de helft van je vetten verzadigd). Maar belangrijker is dat je je meervoudig onverzadigde vet inname zo laag als mogelijk houdt.
Dat van meervoudig onverzadigde vetten heb je gelijk, dat heb ik ergens ook gelezen, dat deze in grote hoeveelheden de gezonde lichaamscellen beschadigen...

onderzoek heeft wel een enigzins negatief beeld over verzadigde vetten

Jij moogt zeggen wat je wilt, ik baseer mij liever op feiten...

OT: je haalt deze info uit 1 bron en je neemt het aan als waarheid?
Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn, boeit mij ook weinig maar als je een statement wil maken, zorg dan voor zoveel mogelijk bronnen.
Ja inderdaad al de pro's die je vindt maar evengoed de contra's

Terug
Naar boven