XXL Nutrition

linux

Henke

Cool Novice
Waardering
0
ik ben van plan volgende week linux op mijn pc te gaan installeren.
maar ik kwam er achter dat er allemaal soorten zijn ubuntu suze enz.
welke vinden jullie de beste?
wat is het verschil?
en moet ik er een virusscan op zetten?

ik zelf heb Xubuntu, dit is een versie die niet veel ruimte nodig heeft. Heb maar 40 Gig op mn laptop en opgedeeld in 2 patches, vandaar dat deze lichte versie voor mij super is en erg snel draait. Hij start op in 45 sec :D

Owjah een virusscanner is niet nodig op Linux, hierdoor draait je computer alleen maar langzamer

• Topic Starter Topic Starter
is xubuntu wel gewoon een volledige versie??
of een leeggehaalde versie van ubuntu

ik heb ubuntu,mandriva en fedora geprobeerd.
Ga voor ubuntu, gemakkelijk te installeren en dankzij de installmanager is het ook gemakkelijk installeren. In 20 min heb je ubuntu staan.

is xubuntu wel gewoon een volledige versie??
of een leeggehaalde versie van ubuntu

Het is volgens mij wel een volledige versie. Over het algemeen geldt:
Ubuntu en Kubuntu zijn voor 256 mb of ram en Xubuntu voor minder dan 256 mb fo ram.
Xubuntu is dus ideal voor lichte systemen. De windowmanager van Ubuntu is Gnome en de windowmanager van Xubuntu is XFce4

Ligt er aan hoeveel ervaring je met linux hebt, en wat je wilt doen.
Mijn persoonlijke favorieten zijn:
BackTrack2 - Remote-Exploit.org - Supplying offensive security products to the world
Fedora - Fedora Project
Gentoo - Gentoo Linux -- Gentoo Linux News
...neem aan dat je niet zoveel ervaring hebt met linux(anders had je deze vraag immers niet gesteld), ik zou dan voor Fedora, Ubuntu of Suse gaan, is erg gebruiksvriendelijk, simpele installatie en makkelijk voor windows gebruikers om over te stappen.

Hoi, fijn dat je linux wil gaan gebruiken, linux is eigenlijk de kernel, waar jij het over hebt zijn distributies ik adviseer je om een paar verschillende uit te proberen, zowel rpm based als dpkg based, dus bijvoorbeeld ubuntu en suse. Wat versta jij onder volledig? Je kan software gewoon installeren zonder problemen die staan op de cd/dvd erbij of je download het vanaf het internet en er is 1 ding wat je niet moet doen, dat is linux vergelijken met windows...

Ligt er aan hoeveel ervaring je met linux hebt, en wat je wilt doen.
Mijn persoonlijke favorieten zijn:
BackTrack2 - Remote-Exploit.org - Supplying offensive security products to the world
Fedora - Fedora Project
Gentoo - Gentoo Linux -- Gentoo Linux News
...neem aan dat je niet zoveel ervaring hebt met linux(anders had je deze vraag immers niet gesteld), ik zou dan voor Fedora, Ubuntu of Suse gaan, is erg gebruiksvriendelijk, simpele installatie en makkelijk voor windows gebruikers om over te stappen.

niet fedora nemen, is meer voor servers en is een pak zwaarder dan ubuntu.

oke dan denk ik dat ik voor ubuntu ga

Jup ... ik zie in de computer evenementen ook mensen die linux verstokt zijn natuurlijk ...

Ik zie inderdaad veelal Ubuntu draaien.. heb zelf dan niet zo enorm veel linux kennis, maar dat ik het merendeel Ubuntu zie draaien lijkt me dit het meest gebruiksvriendelijk ..

een typische "echte" server linux is Slackware.. Alle linux servers die ik tegen kom draaien nagenoeg slackware.. en enkele fedora.. en een enkele suse..

Slackware schijnt de beste te zijn (van linux verslaafde kameraden gehoort) in onder andere IP-routing, Web toepassingen (webservers) en Mailserver functionaliteit

Redhat ftw ?? Vin ik in iedergeval wel fijn, suze is ook wel handig !!

Suze of Fedora Core zijn denk ik het beste voor de beginnende gebruiker.

ubuntu als je er weinig ervaring mee hebt

ik ben wel van plan er wine op te zetten want ik wil wel gewoon mijn exe bestanden kunnen blijven draaien.
of kan ik dan beter bij xp blijven?

welke exe bestanden zijn het? Meeste heeft wel een linux alternatief hoor.
Het beste is denk ik wel nog altijd een dual boot systeem...

photoshop, flash, en games

mja, voor photoshop is er een goed alternatief, nl gimp.
Flash, een exe?

Enja voor games kun je beter je windows houden. Er zijn ook wel linux games hoor maar die zijn vrij basic...
Op zich is dat geen probleem en kun je je partitie verkleinen van windows.
Goed om te weten is dat je altijd aan je windows bestanden kan in linux. Je kan wel niet op je windowspartitie schrijven vanuit linux.

Er zijn windows emulators zodat je een deel van de windows spellen onder linux kunt spelen..

Terug
Naar boven