AndroidHealthClinic

Breaking News Luchtruim boven Nederland vanmiddag gesloten wegens aswolkLuchtruim boven Nederland vanmiddag geslot

killingmen

Competitive Bodybuilder
Waardering
57
Groot-Brittannië sluit om 13.00 uur haar luchtruim vanwege een grote aswolk. Die ontstond na een vulkaanuitbarsting op IJsland en trekt langzaam richting het zuiden.
Met de sluiting van het luchtruim gaan ook de Londense luchthavens Heathrow, Gatwick en Stansted dicht. Heathrow is het grootste vliegveld van Europa. Vanaf 13.00 uur worden alle vluchten geannuleerd. Het luchtruim blijft tot zeker 19.00 uur gesloten.
Ook in Noorwegen, Zweden en Ierland zijn luchthavens dicht door de aswolk.
Schiphol

Al de hele dag heeft het internationale vliegverkeer in Noord-Europa last van de as. Op Schiphol zijn tientallen vluchten naar Rusland, Scandinavië en Groot-Brittanië geannuleerd.
Vluchten van en naar de Verenigde Staten moeten worden omgeleid en lopen vertraging op.
Schade

Vliegtuigmotoren kunnen schade oplopen door de vulkanische as, die al zo'n 1300 kilometer door de luchtstromen is meegevoerd.
Door de hitte in de motoren kunnen de stofdeeltjes smelten en de motor belemmeren. Bovendien kunnen de deeltjes krassen veroorzaken op ruiten en in het airconditioningsysteem terechtkomen.
KLM

Een KLM-toestel raakte in 1989 in de problemen door vulkanische as. Boven Alaska raakte de Boeing 747 in een aswolk van Mount Redoubt terecht en vielen vier motoren uit.
Na een daling van ruim vier kilometer sprongen twee motoren weer aan en kon het toestel veilig landen in Anchorage in Alaska. De Boeing liep door de aswolk flinke schade op aan ruiten en elektronica.
Uitbarsting

De aswolk wordt veroorzaakt door de uitbarsting van een IJslandse vulkaan. Die kwam gisteren onder de Eyjafjallajokull-gletsjer voor de tweede keer tot uitbarsting.
De uitbarsting was volgens deskundigen "tien tot twintig keer sterker" dan de uitbarsting eerder deze maand. Achthonderd mensen die in de buurt van de vulkaan wonen, zijn geëvacueerd.
Door de hitte die bij de uitbarsting vrijkomt, is de Eyjafjallajokull-gletsjer, die precies boven de vulkaan ligt, gaan smelten. In het dal is het waterpeil inmiddels met drie meter gestegen.

Eyjafjallajokull-gletsjer, leuk voor scrabble.

• Topic Starter Topic Starter
Gaan we die aswolk ook kunnen zien?

weet ik niet lijkt me wel

update:o

Het luchtruim boven Nederland gaat vanmiddag dicht. Dat zegt Eurocontrol, dat verantwoordelijk is voor de luchtverkeersleiding in Nederland, België en een deel van Duitsland.
Oorzaak voor de sluiting van het luchtruim is de grote aswolk die van IJsland deze kant opkomt. De wolk met as van de Eilandbergen-vulkaan drijft in zuidwestelijke richting.
Ook in België en delen van Duitsland mag vanmiddag niet meer worden gevlogen. In Groot-Brittannië gaat het luchtruim een uur eerder dicht.
Capaciteit

Een woordvoerster van Eurocontrol zegt dat niet precies duidelijk is wanneer het luchtruim boven Nederland wordt gesloten. De komende uren wordt de capaciteit van het luchtverkeer al geleidelijk verminderd, tot ongeveer de helft van de normale capaciteit.
Zodra de aswolk daadwerkelijk boven Nederland arriveert, wordt het vliegverkeer helemaal stilgelegd. Hoel ang het luchtruim gesloten gaat blijven, is evenmin duidelijk.

Eindelijk kan ik dan slapen..
is mijn oplossing toch gelukt...

zo legt zijn matras op de landingsbaan.........

ik zit al heel de tijd aan de telefoon met die idioten omdat mijn boeking al 2 keer verdoet is door een fout melding als ik kies betalen met creditcard.
al tig keer gebeld en moet elke keer dag later maar terug bellen
nu bel ik vandaag en zit ik al ****ing lang in de wacht

k*t aswolk :mad:

morgen om 20.00 gaat me vliegtuig vanaf Weeze, ik hoop dat het stof dan weg is.

Gvd dinsdag mijn knie verdraait op de training. Klote aswolk!!!

Ik kreeg aids van die aswolk :(

Luchtruim is niet afgesloten tot nader order.

De wraak van Ijsland, ze hebben gewoon die Icesave euro's in de fik gestoken.

net nog mijn vliegtuig genomen zag nog niets in de lucht

Ik zou de schade claimen bij IJsland.

Mogelijk een mooie rode zonsondergang door de aswolk jongens, ff opletten vanavond.

me vriendin zou om half 7 op schiphol landen en ik zou haar ophalen, maar haar vlucht is idd geannuleerd :(

Terug
Naar boven