Fitness Seller

Maak ik voldoende vooruitgang?

Alizee

Novice
Waardering
0
Hoi,

Ik train nu zo'n 5 maanden en heb de volgende vooruitgang gemaakt:

Gewicht: van 58 naar 64 kilo
Bankdrukken: 43 kilo naar 77 (dit is max) ik doe 3 x 8 --> 60 kg
Squats: 85 kg naar 105 kg

Voor de rest zie ik dat de rest omhoog is gegaan zoals curls etc. etc.

Nu vraag ik me af of dit een goede vooruitgang is in 5 maanden of dat het eigenlijk een beetje tegenvalt.

Ik ben zo'n 1,75 en 18 jaar oud

Dat lijken mij prima gains. Maar deadlift je ook wel?

5 maanden is ook natuurlijk niet erg lang, maar de gains zijn toch best aardig?
Let wel dat je in het begin de meeste progressie maakt, en dat het straks een stuk minder snel zal gaan.

Maar voorlopig lekker doorknallen !

• Topic Starter Topic Starter
Nee om eerlijk te zijn doe ik geen deadlifts. Ik train minimaal 5 keer per week. Maar ik vroeg me af of mij vooruitgang goed ging. Is het erg belangrijk om deadlifts te doen?

Zalig man, zo moet het ;) . Hoe groot ben je? (kwestie van klein en breed of groot en getraind)

en wat zou je doen moesten we nu zeggen dat je vooruitgang slecht is ? :rolleyes:
rare vragen op dit forum de laatste tijd ..

Nee om eerlijk te zijn doe ik geen deadlifts. Ik train minimaal 5 keer per week. Maar ik vroeg me af of mij vooruitgang goed ging. Is het erg belangrijk om deadlifts te doen?

Ik vind de deadlift wel erg belangrijk ja. Naast dat de deadlift je een stevige onderrug geeft wat erg belangrijk is bij veel oefeningen o.a. een van de grote 3; de squat, is het ook een mega compound oefening die je een flinke boost kan geven in afgifte van groeihormonen die dan weer gunstig zijn voor je hele lichaam.

1.6 keer bodyweight squatten is verre van onmogelijk voor 5 maanden training. Zeker als je kort/licht bent.

Het zou wel prima progressie zijn maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het inderdaad geen partial reps of smith machine squats moeten zijn.

Van wat groeien je benen het best (massa niet kracht) ?
Paralell squats of een beetje dieper?

Hoe dieper je gaat, des te meer je beenspieren geactiveerd worden. Dus als je wat meer diepte kan aanbrengen in je squats is dat zeker aan te raden

Hoe dieper je gaat, des te meer je beenspieren geactiveerd worden. Dus als je wat meer diepte kan aanbrengen in je squats is dat zeker aan te raden
Hmm zal ik proberen maar probleem is dat men hielen de neiging hebben om omhoog te gaan dan, gym eigenaar zegt dan schijven van 5kg onder men hielen leggen maar is dat dan wel nog goed ivm houding etc ?
Zie nl nooit iemand zo squaten in video's

Het kan aan een paar verschillende dingen liggen, misschien is je techniek nog niet goed genoeg; ga je ver genoeg naar achter met de kont, blijft je bovenlichaam recht genoeg, komen je knieën niet over je tenen, ligt de bar op de lage positie of juist de hoge? volgens mij kan zelfs dit de mogelijkheid tot diepere squats beperken of juist helpen.

Kan ook aan flexibiliteit liggen en dan zou je wat moeten rekken nzo voor een tijdje. zou zo alleen niet meteen kunnen zeggen waar het probleem met de flexibiliteit dan ligt.

Bij het squatten laat je het gewicht toch wel op de hak "neerkomen" terwijl je zakt?

Iets onder je hak leggen wordt afgeraden alhoewel ik zo ff niet meer weet waarom, volgens mij had het iets te maken met het feit dat je dat je knieën daaronder lijden.

Laatst bewerkt:
Het kan aan een paar verschillende dingen liggen, misschien is je techniek nog niet goed genoeg; ga je ver genoeg naar achter met de kont, blijft je bovenlichaam recht genoeg, komen je knieën niet over je tenen, ligt de bar op de lage positie of juist de hoge? volgens mij kan zelfs dit de mogelijkheid tot diepere squats beperken of juist helpen.

Kan ook aan flexibiliteit liggen en dan zou je wat moeten rekken nzo voor een tijdje. zou zo alleen niet meteen kunnen zeggen waar het probleem met de flexibiliteit dan ligt.

Bij het squatten laat je het gewicht toch wel op de hak "neerkomen" terwijl je zakt?
Hmm techniek is waarschijnlijk nog niet 100% goed ook, lange tijd in smith gedaan en pas sinds 2maand los..

Zal eens video posten denkik (tenzij ik een van die punten kan verbeteren :p)
Thx voor de tips en ja laat ze zakken op men ''hak''

• Topic Starter Topic Starter
Okee bedankt voor de reacties, om eerst even duidelijker te maken, die 105 is mijn max, excuses voor het niet duidelijk zijn hierin ik doe sets van 70 kg en dan 3 x 8.

Ik vroeg me gewoon af of deze progressie een beetje redelijk was voor het tijdsbestek waarin ik nu sport. Vandaar de vraag... als deze vraag je niet aan staat omdat je het een vage vraag of wat dan ook vind, heb ik geen probleem mee.. maar ga dan niet dom zitten posten dat je het een domme vraag vind.. want daar zit ik niet op te wachten.. bedankt voor de mensen die wel on topic konden blijven.

Ik ga dan denk ik beginnen met deadliften, ik zal bij de sportschool vragen of ze me hem goed kunnen uitleggen zodat ik hem goed kan uitvoeren.

En ik zag een vraag hoelang ik ben, ik ben ongeveer 1,75m

Bedankt voor de reactie's :)

Terug
Naar boven