XXL Nutrition

Macronutrienten als je een hoog vetpercentage hebt (>30%)

Gast_131707

Novice
uitgeschakeld
Waardering
0
Lengte
1m74
Ik lees op het internet dat wanneer je een hoog vet percentage hebt je vet inname hoger moet liggen dan je koolhydraat inname? Dus ongeveer zo: e=45%, k=25% en v=30%. Klopt dit? Ik ben 23 jaar en weeg 106 kilo en ik ben namelijk bezig met het maken van een voedingsschema. Ben benieuwd of jullie hier iets meer over weten!

Nee dit klopt niet.
Overigens is het beter (handiger) om te werken met aantal grammen.
Het aantal eiwitten dat je neemt is minimaal 1,2 tot 1,5 gram per kg lichaamsgewicht. Je mag natuurlijk veel meer, maar minder is niet goed. Het aantal vetten dat je neemt is minimaal 0,6 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht. Als je een goede verhouding neemt tussen gezonde onverzadigde vetten en verzadigde vetten dan kun je iets minder aanhouden, maar als je daar niet op let kun je beter wat hoger zitten, rond de 1 gram. Meer mag ook altijd, alleen bevat vet meer kcal per gram dan eiwit of koolhydraat,

De sleutel tot afvallen is minder kcal eten dan je onderhoud. Sommige mensen vinden dit makkelijker met weinig koolhydraten en veel vet, andere mensen willen juist veel koolhydraten en minder/weinig vet. Zoek dit voor jezelf een beetje uit wat jij wilt, zolang je op je eiwitten let, niet onder de minimale grens van vetten kom en niet zomaar koolhydraatvrij gaat eten, kan je daar best zelf een beetje mee experimenteren.

Terug
Naar boven