Ik zit in 't comité veiligheid en gezondheid. Ik vertegenwoordig daar m'n vakbond. Tijdens een jaarlijkse vergadering worden die uitslagen besproken. En daar waren er bij ons ook met uitschieters van hun leverwaarden. Maar dit kan wel door véél meer redenen dan gebruik van spierversterkende middelen. Bij mij op m'n werk was m'n van gedacht, dat die persoon de dag ervoor gewoon eens lekker was gaan stappen. En ik denk zelfs dat ze bij ons dat enkel konden testen met de bloedtest. Maar daar ben ik niet zeker van. Volgens mij moet je niet panikeren. Zeg gewoon dat je de dag ervoor eens een lekker stapje in de wereld bent gaan zetten. En maak daar een verhaaltje rond. Die man die de testen afneemt is een arts. Die mag zelfs niet zeggen van wie die verhoogde leverwaardes zijn, tegen iemand anders. En die wil ook dat risico niet nemen zoiets door te vertellen, want die kan je ruïneren, mocht je daar mee verder gaan.
En daarbij, leverwaardes meten ze in ons fabriekje alleen maar als je in sommige (gevaarlijke) afdelingen staat. Maar ik werk in de chemie. Ik denk niet als je ergens aan den band auto's maakt of in de voeding staat dat ze je leverwaardes gaan testen. Want dat kost de baas veel en daar heeft ie geen boodschap aan. Trouwens, ik heb ooit zelf knalpotjes gelast, in m'n jonge tijd, mocht je daar maandagmorgend de leverwaardes testen van iedereen die daar rondliep, dat grafiekje zou nogal doen denk ik.
Maar dat is natuurlijk mijn mening maar hé...