MuscleMeat

missie Afghanistan, 2010, gaan of blijven?

DutchArmy

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
In 2010 wil men de missie, zoals het er nu voorstaat niet verlengen, wat vinden jullie dat Nederland moet doen, wel of niet verlengen, en licht eens toe waarom?! Ik vind zelf dat Nederland de missie moet verlengen, want in vier jaar kan men geen verschil maken, maar in tien jaar waarschijnlijk wel!

Nederland stuurde 1 augustus 2006 1800 militairen naar Uruzgan. Het oorspronkelijke plan was om daar te blijven tot de zomer van 2008. Inmiddels is het al 2009 en we zitten er nog steeds. Het plan is namelijk verlengt tot eind 2010. De begroting is bijgesteld naar 580 miljoen euro, wat een hele boel geld is.
De grote vraag is natuurlijk: “wat doen wij in hemelsnaam in Afghanistan”. We investeren er veel geld in (gemiddeld 800.000 euro per dag!!!) en onze mannen zetten hun levens op het spel (inmiddels zijn al 17 soldaten overleden), voor wat.....?
Om die vraag te beantwoorden kijken we terug naar: “Wat dreef Nederland naar Afghanistan”.
Het was de bedoeling om een veilige situatie te creëren en de wederopbouw te bevorderen. Maar in welke mate komt hun bedoeling tot z’n recht..?
In afghanistan wordt al 30jaar oorlog gevoerd. Generaties groeien op in oorlog. Ze verliezen vrienden, familie en kennisen.
Wij kaaskoppen komen dan even daar om de boel op orde te krijgen. Ondertussen vecht Amerika gewoon nog steeds tegen de Taliban. Alles wat bij opbouwen wordt toch weer kapot geschoten. Het is een onbegonnen missie en ons doel bereiken is onmogelijk.
Maar wat als we nu weggaan. Hoe laten we het land achter? In puin en onderdrukt door de Taliban? We laten de bevolking in de steek. We hebben gewoon gefaald punt.
Het zou me niets verbazen als we over tien jaar en tientallen doden verder nog steeds in Afghanistan zitten.

Heb hier vrij recent een werkstuk over gehouden, dus even wat gecopypaste.
Mijn mening is wegwezen. Ons doel bereiken is onmogelijk en we moeten niet meer slachtoffers laten vallen.

Onze jongens terug naar Nederland!

In 2010 wil men de missie, zoals het er nu voorstaat niet verlengen, wat vinden jullie dat Nederland moet doen, wel of niet verlengen, en licht eens toe waarom?! Ik vind zelf dat Nederland de missie moet verlengen, want in vier jaar kan men geen verschil maken, maar in tien jaar waarschijnlijk wel!

En wanneer niet in 10 jaar, misschien in 50 jaar!

Ben nogal sceptisch geraakt over de toestand in Afghanistan. Jaap de Hoop Scheffer zei ook al dat de Afghaanse autoriteiten geen enkele bijdrage leveren aan een stabiele situatie. Juist door de afgelopen jaren is duidelijk geworden wat voor uitzichtlose klus het is, tijd om het actieplan te veranderen lijkt me.

Nu weet ik niet wat de alternatieven zijn want opnieuw de sleutel overhandigen aan de Taliban ben ik ook geen voorstander van. Misschien kunnen ze zich concentreren op urbane gebieden, waar duurzaam opgebouwd kan worden en scholen kunnen draaien en de rest laten voor wat het is.

Je kan niet van een stelletje apen verwachten dat ze ineens uit de bomen komen en een moderne beschaving worden.
Wegwezen daar en als ze daar ook ooit willen globaliseren etc, dan horen we t wel van ze.

Het meest lachwekkende is wel VVD kamerlid Hans van Baalen. :roflol: Onze neerlandse oorlogsfanaat en United States wanker die nu opeens, omdat z'n partij in de oppositie zit dankzij het ondermaatse optreden van verschillenzoeker Rutte, een krachtig standpunt inneemt dat parelell ligt met die onverzorgde WWérs van de SP.

Het opportunisme druipt ervan af.

Het CDA had meteen al moeten beslissen dat we van 2006 tot 2012 zouden opereren daar. Als je dacht aan 2 jaar genoeg te hebben had je bouwvakkers gestuurd. Ze hadden gehoopt en ingezet op een smooth verloop zodat de Kamer en bevolking een telkens terugkerend besluit van verlenging zou accepteren. Hoe denkbeelding bleek dit allemaal te zijn.

Als de reacties v/d Kamer minder fel waren geweest op de poging van Maxime Verhagen om de opinie te testen (deed hij overigens heel slim), twijfel ik er niet aan dat het CDA daar gretig gebruik van zou hebben gemaakt.

Ik zeg blijven, totdat de boel daar is opgelost. Met een maximum van 8 jaar. Tot 2014 dus.

En voortaan op voorhand enkel nog besluitsvormingen nemen die gericht zijn op heel werk en niet op half werk. Of wel gaan en echt wat af maken, of we blijven geheel thuis. En dan van te voren aangeven aan de Kamer en bevolking dat het een langdurige missie kan worden.

Wat moet je nu wel niet denken als nabestaande, als je in de kranten leest dat Uruzgan in 2014 weer net zo'n rovernest is als vroeger terwijl je zoon z'n bestaan op 18 jarige leeftijd tot een eind is gekomen onder de schijn van 'sterven voor een betere regio'.

als we daar weg gaan komt er plots wel weer iets anders uit de hoge hoed,zoals donker Afrika of zo :rolleyes:

Militairen terughalen en schurkenlanden nucluaire wapens laten maken, word de wereld toch veel beter van.

Wat moet je nu wel niet denken als nabestaande, als je in de kranten leest dat Uruzgan in 2014 weer net zo'n rovernest is als vroeger terwijl je zoon z'n bestaan op 18 jarige leeftijd tot een eind is gekomen onder de schijn van 'sterven voor een betere regio'.

Dus om de gesneuvelden hun leven niet voor niets gegeven te laten hebben stel je voor om er nog meer de dood in te sturen voor een onzekere afloop?

Btw; explain je signature eens, neigt toch wel naar simplistisch relativisme waar ik me slecht in kan vinden.

Dus om de gesneuvelden hun leven niet voor niets gegeven te laten hebben stel je voor om er nog meer de dood in te sturen voor een onzekere afloop?

Btw; explain je signature eens, neigt toch wel naar simplistisch relativisme waar ik me slecht in kan vinden.

hij bedoelt juist dat het allemaal voor niks is geweest en wat in zon situatie nabestaanden moeten denken. niet om er nog meer te sturen, gekkie!:p

althans, dat mag ik hopen?;)

Zoals Klusmier vastzit aan het dogma van defensiespeler Christus, zo dit Zoutzak vast aan het dogma van voorhoedespeler Dawkins.

Nou, liever vast zitten aan het "dogma" van Dawkins dan aan die hypocriete charlatan van een Christus. :roflol:

Wat een kromme vergelijking trouwens. :o Dawkins is teminste nog vatbaar voor reden en discussie, zijn dogmatisme valt wel best mee 'in vergelijking met' denk ik zo. ;)

niet verlengen, kost alleen maar levens en je bereikt niets
maarja zolang mongooltjes(want dat ben je als je hiervoor je leven op het spel zet) zich blijven aanmelden bij de krijgsmacht blijven ze natuurlijk sturen

http://www.defensie.nl/missies/nieu...4938/Missie_Uruzgan_gaat_nieuwe_fase_in_video

Daarbij, als ik onze premier mag geloven tijdens de afgelopen persconferenties en interviews (Buitenhof o.a. en de wekelijkse toespraak), leider van een kabinet dat spreekt met 1 mond, zijn de tijden van defence nu echt voorbij en gaan we de fase in waarin diplomacy en development nu echt zichtbaar hun vruchten gaan afwerpen.

Ik kan me dan niet inbeelden hoe het mogelijk is dat we, indien het bouwen echt v/d grond komt (je weet natuurlijk nooit welk mooi weer er gespeeld wordt) en we midden in een process zitten van het behalen van ons gestelde doel, we een datum nemen waarop we zomaar onze biezen pakken terwijl de verwezenlijking van een sterke Afgaanse politiemacht misschien nog net enkele jaren nodig heeft om de heersende autoriteit te worden.

Als je voor die tijd vertrekt, bestaat dus het risico dat de Taliban de alsnog de zwakke autonome autoriteit omver werpt.

Het kabinet van destijds had van te voren al een langere tijdsduur moeten aangeven. En zèker een waakzame en zelfbewuste partij als de VVD wist wel dat het langer dan enkele jaren zou gaan duren. Want naief zijn de liberalen zeker niet en zij waren sterk voorstander bij de aanvankelijke besluitsvorming. Het is hun begonnen werk. En waar Nederland aan begint, hoort het ook iets af te maken. Dat komt ons internationaal aanzien ten goede.

Maar als het zo is, dat alles van de afgelopen tijd weer eens een opgediende facade is, dan zeg ik het is mooi geweest.

...

M'n signature is gewoon een perceptie. Ik vond 't gedenkwaardig dat jij en klusmier in directe zin als twee evenredige tegenpolen, vanuit een persistente overtuiging op èèn dezelfde wijze een hegemonie probeerde te verordenen. Ongeacht wat de inhoud daarvan was.

ik zou zeggen terug naar waar je vandaan komt:D

M'n signature is gewoon een perceptie. Ik vond 't gedenkwaardig dat jij en klusmier in directe zin als twee evenredige tegenpolen, vanuit een persistente overtuiging op èèn dezelfde wijze een hegemonie probeerde te verordenen. Ongeacht wat de inhoud daarvan was.

Haha, okay ouwe. Don't worry, ik zal je niet naar de inhoud vragen. ;) Die laatste toevoeging, en het abusievelijk gebruik van het woord 'dogmatiek' zegt mij genoeg er niet op in te gaan.

weg daar, Nederland heeft daar niets te zoeken

de nederlanders en belgen moeten daar overal wegblijven,laat ze het zelf oplossen .

Wellicht juist, maar denk dat het operationeel niet haalbaar is.
Op missie is wat anders dan op de veluwe 'rondhangen'.
M.a.w. leading nation, wat nederland nu is, kunnen ze geen jaren blijven volhouden.

Helpt geen ****, en de mensen die daar wonen willen het niet eens

Gaan dus.

Terug
Naar boven