AndroidHealthClinic

missie Afghanistan, 2010, gaan of blijven?

In 2010 wil men de missie, zoals het er nu voorstaat niet verlengen, wat vinden jullie dat Nederland moet doen, wel of niet verlengen, en licht eens toe waarom?! Ik vind zelf dat Nederland de missie moet verlengen, want in vier jaar kan men geen verschil maken, maar in tien jaar waarschijnlijk wel!

we hebben daar niets te zoeken. wegwezen dus.

jij denkt verschil te kunnen maken in 10 jaar... haha, dat d8en de russen ook.
wie niet van de geschiedenis leert is gedoemd dezelfde fouten te maken.

enneh, van welke "terreur" hadden wij ook alweer last?

En ver voor de Russen dachten de Engelsen dat ook. Reden dat Nederland daar blijft krijgen we niet te horen, minister kruipt liever door t stof omdat ie gelogen heeft.

• Topic Starter Topic Starter
Wellicht juist, maar denk dat het operationeel niet haalbaar is.
Op missie is wat anders dan op de veluwe 'rondhangen'.
M.a.w. leading nation, wat nederland nu is, kunnen ze geen jaren blijven volhouden.

Nee, dat denk ik ook niet. Maar ik denk als ondersteunend land, dat NL het echt nog wel tien jaar vol kan houden. Tenminste, als de krijgsmacht dan niet leeg is gestroomd omdat de militairen niet meer op missie willen.:o

• Topic Starter Topic Starter
we hebben daar niets te zoeken. wegwezen dus.

jij denkt verschil te kunnen maken in 10 jaar... haha, dat d8en de russen ook.
wie niet van de geschiedenis leert is gedoemd dezelfde fouten te maken.

enneh, van welke "terreur" hadden wij ook alweer last?

maar de Russen pakten het iets anders aan dan wij nu doen, dus hebben wel wel van de geschiedenis geleerd:D. En bovendien, de gemiddelde Afghaan is het geweld ook wel zat hoor! De taliban bestaat vooral uit moslims uit andere landen, zoals Pakistanen, uit Iran, enz

maar de Russen pakten het iets anders aan dan wij nu doen, dus hebben wel wel van de geschiedenis geleerd:D. En bovendien, de gemiddelde Afghaan is het geweld ook wel zat hoor! De taliban bestaat vooral uit moslims uit andere landen, zoals Pakistanen, uit Iran, enz

zullen we pas gaan concluderen of we iets van de geschiedenis geleerd hebben als de UITKOMST daadwerkelijk anders is?

Zoals het daar nu gaat gebeurt er niets. Het leidt nergens toe om een beetje door de straten te patrouilleren. Zodra je weg bent nemen de Taliban de boel weer over. Je moet er maar zin in hebben om dit nog jaren vol te houden, zonder uitzicht op verbetering. De Taliban blazen meer scholen op dan er kunnen worden bijgebouwd. Bovendien, als de bevolking wíl kunnen ze zelf ook wel scholen bouwen. Ik heb niet de indruk dat er daar erg veel animo is om je kids naar school te sturen, zeker niet de meisjes.

Aan de andere kant is het misschien wel de moeite waard het te blijven proberen. Maar er is binnenkort wel een ander land aan de beurt dan, 2010-2012 is het wel welletjes. Tenzij we een deal kunnen sluiten dat we in plaats van vluchtelingen opnemen in Nederland, onze humanitaire plichten op deze manier kunnen vervullen, dat zou ik ook wel een idee vinden. :)

Terug
Naar boven