XXL Nutrition

Mission (Im)possible

catie

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m58
Massa
49kg
Hallo allemaal!

Na 7 maanden buffelen zonder resultaat heb ik toch besloten om hier een log bij te houden, zodat ik voor mijzelf kan nakijken waarom het mij toch niet lukt om de gewenste 3-4 kg af te vallen.

Mijn verhaal is het volgende: ik ben een vrouw van 32 jaar, 1.58 cm, woog tot 7 mnd geleden 42-43 kg en kon daarbij alles, maar dan ook echt alles eten zonder van aan te komen. Zat toen makkelijk aan de 2500 kcal, denk ik, want ik lette nergens op en de resultaat in de spiegel was prima, mooie maat 34 (heb wel echt kleine botten en ben oorspronkelijk vrij tenger). Toen ben ik gestopt met roken en toen begon de ellende. Na 3 maanden zat ik op 48 kg, dus 5 kg aangekomen. Vanaf dat moment ben ik heel goed op mijn eten gaan letten (veel eiwitten, weinig carbs en vet, 1200 - 1500 kcal max en 4 x per week 40 min spinnen. Het effect was dat ik een maand geleden op 51 kg zat, dus nog eens 3 kg extra. Toen heb ik mijn vetpercentage gemeten en ik zat op 30%!

Dit was nog nooit eerder in mijn leven voorgekomen, dus toen ben ik te rade gegaan bij mijn man (ex-bodybuidler) en toen hebben we een goed trainingsschema opgesteld: 5x per week krachttraining!

Mijn startgegevens:

BMR: 1250 kcal
Onderhoud: 1700 kcal
Vetpercentage: 30%
Gewicht: was 50.3, zit nu na 2 wk op 49.6, waarvan 35 kg vetvrije massa
Doel: 46-47 kg, maar met vetpercentage van max. 17-20 %

Mijn sportschema:

5 x per week:

2 verschillende oefeningen in 4 series van 15 voor biceps met dumbbells
2 verschillende oefeningen in 4 series van 15 voor triceps met dumbbells
2 verschillende oefeningen in 4 series van 15 voor bovenkant schouder met dumbbells
8 series van 15 bovenbenen met fitnessapparaat
8 series van 15 billen met fitnessapparaat
7 x 15 buikspieroefeningen

Mijn eetschema (heb besloten om op 1100- 1200 kcal te gaan zitten, nu ik bij 1200-1500 bleef aankomen):

1100-1200 kcal per dag, verspeid over 6 maaltijden

8.00: magere yoghurt met muesli 4 nuts

11.00: 1 boterham koolhydraatarm brood met eiwitrijk beleg (ei, cottage cheese, kipfilet of rosbief/ runderrookvlees)

14.00: rijke gemengde salade met kipfilet of tomaten met mozarella light

16.30: rijstwafel met cottage cheese

19.00: kip/ kalkoenfilet gegrild of gestoomde vis, veel groente en op de dagen dat ik train klein beetje basmatirijst voor de koolhydraten, op rustdagen geen koolhydraten

22.00: na de training een whey proteine shake met halfvolle melk, op rustdagen een klein bakje magere yoghurt of een paar amandelen

Blijkbaar doe ik iets niet goed, want de bovenstaande eet- en trainschema ben ik gaan invoeren in een app voor de iphone, zodat je precies in 1 oogopslag kan zien wat je eet en verbrandt. Na 2 weken zit ik op -9000 kcal, was 1.2 kg afgevallen tot zaterdag, maar nu sinds 3 dagen weer 500 gr aangekomen ???

Ik ga nu 1x per 2 weken een refeed inlassen, las ergens dat dat de richtlijn is bij een vetpercentage van 30%.

Ik hoop dat alles opschrijven mij door deze moeilijke periode gaat helpen, want iedereen om me heen zegt dat ik het gewoon zo moet volhouden en niets aan veranderen, maar dat ik waarschijnlijk in een stickingpoint zit waardoor er even niets gebeurt en dat straks mijn doorzettingsvermogen zou worden beloond.

Voor diegenen die mijn verhaal gaan lezen, kom met tips of opmerkingen als je denkt dat ik iets niet goed doe! Alle hulp is welkom, want ik zit nu op een punt dat ik toch gedemotiveerd raak... :(

Door het stoppen met roken is je stofwisseling in de war..ipv van je lichaam de tijd te geven om een balans te vinden ga je nu een extreem dieet volgen.
Met als grote kans dat wanneer je weer meer gaat eten ook gelijk weer je verloren kilo's terug hebt.

Ik zou zelf opteren om eerst een poosje op onderhoud te eten en je te richten op je krachttraining. Zodra je op een evenwichtig gewicht zit dan voorzichtig gaan cutten met 10 tot 20% onder je onderhoud te eten.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen;)

• Topic Starter Topic Starter
Door het stoppen met roken is je stofwisseling in de war..ipv van je lichaam de tijd te geven om een balans te vinden ga je nu een extreem dieet volgen.
Met als grote kans dat wanneer je weer meer gaat eten ook gelijk weer je verloren kilo's terug hebt.

Ik zou zelf opteren om eerst een poosje op onderhoud te eten en je te richten op je krachttraining. Zodra je op een evenwichtig gewicht zit dan voorzichtig gaan cutten met 10 tot 20% onder je onderhoud te eten.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen;)

Dat is nou idd wat ik niet wilde horen ;) Maar goed, je begrijpt dat als ik 8 kg omhoogschiet in 7 mnd dat ik niet eens op onderhoud DURF te eten. Op zich kan ik mijn eetschema goed volhouden dus voel niet veel behoefte aan ooit weer zoveel eten als voorheen, ik voel me er goed bij om niet nok en nok vol te zitten na het eten, ik noem het nu een "prettig gevuld gevoel" :p

Maar als ik zo moet buffelen voor 0.5 kg, wat gaat er gebeuren wanneer ik 1700 kcal (onderhoud) ga eten ipv 1200? Dan zit ik in no time op 60 kg! :( 30% zit ik nu! Dat is idioot hoog!

Pff... Thnx voor je bijdrage iig! Nogmaals alle tips zijn welkom en wie weet durf ik sommige daarvan ook nog eens uit te voeren! ;)

Na een aantal tips hierbij mijn aangepaste eetschema met diverse voorbeelden en samenstellingen.

Bijlagen

UPDATE<<<

Eindelijk lijkt er schot in te zitten! Gisteravond zwaar getraind, op aanraden van forumleden toch nog borst en onderrugoefeningen aan mijn fullbodyworkout toegevoegd. Voel me lekker, mijn armen en schouders beginnen behoorlijk hard te worden, dus de boel gaat zeker strakker staan.

Toch ook even een fatburnertje erbij genomen, met mijn lage bloeddruk een welkome aanvullig dus heb lekker veel energie, zonder te stuiteren!

Mijn eiwitten heb ik nog meer omhoog geschroefd en eet nu op ong 1350 kcal.

Vanochtend gewogen en ja hoor, 48.6! Niet veel verschil maar ben toch blij de 8 weer op de weegschaal te zien, dat geeft de burger weer moed!

Dus vandaag weer lekker mijn eetschema aanhouden en vanavond weer hard ertegenaan. Hopelijk blijft het zo goed gaan, want ik zie wel op tegen de cardio, ik heb geen zin om weer last van mijn knie te krijgen en weer te moeten rusten.

Ik weet niet op uberhaupt iemand deze log leest, maar ik ben iig blij dat ik het zelf terug kan lezen, want na maandenlang op slot te zijn geweest lijkt mijn metabolisme weer op gang te komen en dan kan ik in de mindere dagen dit doorlezen om weer moed te krijgen!!!

Meer volgt dus!

Ik zou je niet te veel af laten schrikken door de dag tot dag veranderingen. Je schrijft hier dat je weer enorm baalt als je in 1 dag 500 gram aankomt, en nu ben je 2 dagen later weer 1kg afgevallen en ben je dus weer super blij.

Je gewicht gaat nu eenmaal niet in een mooie rechte lijn omlaag of omhoog, het moment van de dag, je vochtinname, je toiletbezoek en je sport-activiteit hebben er allemaal invloed op. Dit zorgt ervoor dat je in 24 uur makkelijk een liter vocht kwijtraakt of erbij krijgt, dit is helemaal geen probleem!

Ik zou 1 vast moment in de week kiezen waar je jezelf weegt, en zorgen dat de omstandigheden zo gelijk mogelijk zijn. Bijvoorbeeld iedere zaterdagochtend als je opstaat eerst naar de wc gaan en dan op de weegschaal staan. Als je dat dan iedere week doet, zijn de resultaten tenminste te vergelijken.

Thnx! Het is idd frustratie die me elke dag richting de weegschaal drijft:mad:

Weeg wel alleen 's ochtends, na het bezoekje aan het kleine kamertje, maar moet het idd minder vaak doen... :D

Leuk te horen dat het goed gaat.
Net als Dunk al aangeeft is het aan te raden om het max. één keer in de week te wegen.
Ik herken het in principe wel, want je wil toch resultaat zien voor het gene wat je presteert, maar bekijk het op een langere termijn en focus je niet te veel op het korte termijn. (laat het niet je dag bepalen)
Spiegels zijn dan een leukere manier om het resultaat te meten, want gewicht zegt natuurlijk niet altijd alles.

Zet em op :thumbs:

gewicht betekent niet alles.indien je nog steeds zo blijft eten ,zal je lichaamsvet zeker niet zakken.maar stijgen en verlies je spieren.meet je jezelf en weeg jezelf om de zoveel tijd.

Terug
Naar boven