MuscleMeat

Mobile Fotografie

Bezoekers in dit topic

Super leuk man :thumbs:, ik ben nu zo'n twee jaar echt serieus met fotografie bezig en vind het een geweldig hobby.

Recent tijdens een festival onder andere deze plaat gemaakt. Dit soort foto's met zo'n beperkte scherptediepte dat red je niet met het kleine formaat sensor en korte brandpunten van een telefoon. Maar ik sta er echt versteld van wat voor plaatjes sommige er mee maken hoor.

40647560690_8bfd984c2b_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Super leuk man :thumbs:, ik ben nu zo'n twee jaar echt serieus met fotografie bezig en vind het een geweldig hobby.

Recent tijdens een festival onder andere deze plaat gemaakt. Dit soort foto's met zo'n beperkte scherptediepte dat red je niet met het kleine formaat sensor en korte brandpunten van een telefoon. Maar ik sta er echt versteld van wat voor plaatjes sommige er mee maken hoor.

40647560690_8bfd984c2b_o.jpg
40647560690_8bfd984c2b_o.jpg

Op instagram bedoel je dan? Zo ja formaat op insta is ook niet echt groot dus lijkt het ook al snel heel vet. En als ik bvb zelfde insta foto bekijk op mobiel vs pc dan lijken ze op me mobiel ook veel mooier. Maar goed kwaliteit van de mobiele camera wordt ook steeds beter natuurlijk.
 
Op het Nikon forum waar ik actief ben kwam ik een al wat ouder draadje tegen van iemand die een Microsoft lumia 950 XL had en daar foto's van liet zien op zeer acceptabele formaten. Ik was echt serieus onder de indruk. De kwaliteit van sensoren in telefoons is echt super verbeterd de laatste jaren hoor, vergis je daar niet in. Het blijft natuurlijk zijn beperkingen hebben (anders hoefde ik niet zo'n mooie camera en lenzen te hebben ;-) ) maar ik kan sommige plaatjes die met telefoons zijn gemaakt best wel waarderen. Zoals ik al zei, voor portretten zou ik een telefoon niet adviseren, evenals fotograferen bij weinig licht, dan heb je bij de kleine sensor van een telefoon veel te snel last van ruis. Dat zijn echt de momenten dat een spiegelreflex met een grotere sensor een groot voordeel heeft (crop of full frame maakt vergeleken met de telefoon dan niet eens zo veel uit) Daarbij is het dynamisch en tonaal bereik van de grotere sensor ook veel groter dus zeker als je aan nabewerking doet heb je met een RAW bestand uit een echte camera veel meer mogelijkheden dan een bestand wat uit een telefoon komt. Daarbij heb je natuurlijk qua snelheid ook een enorm voordeel met een echte camera, scherpstellen enzo gaat niet altijd even snel met een telefoon, dat gaat met mijn camera een flink stuk sneller, evenals het aantal foto's wat je per seconde kan maken, die is doorgaans bij een echte camera ook hoger dan bij een telefoon.

Maar goed, zo kan ik nog wel een paar A4 tjes vol typen maar ik denk niet dat dat de bedoeling is van dit draadje. Ik ben een gepassioneerde hobbyist als het om fotografie gaat dus ik kan er redelijk over los gaan :D
 
pff gisteren ook nog ff voor extra lens gekeken. Versies wat mensen zeggen dat goed is betaal je makkelijk 1k+ tm 2k voor. 2e hands lens is dat de moeite waard denk je Vissertje1980 het is wel een leuke hobby maar kan snel in de papieren lopen.
 
Wat het waard is dat is natuurlijk afhankelijk van persoon tot persoon. Ik heb zowel tweedehands lenzen als nieuwe lenzen. Ik heb trouwens alleen maar Sigma lenzen, die zijn qua prijs even wat aangenamer dan de merk eigen lenzen van Nikon of Canon en doe naar mijn mening kwalitatief niet heel veel onder. De belangrijkste vraag is wat wil je met een bepaalde lens bereiken? Elke lens heeft andere eigenschappen en is daardoor meer geschikt voor het één of juist meer voor het ander. Ik heb voor landschappen bijvoorbeeld een 10-20mm, zeker op 10mm geeft dat een geweldig gevoel van weidsheid en diepte. Maar voor portretten (zoals ook bij eerder getoonde portret) maak ik graag gebruik van mijn 70-200 F2.8. Voor algemeen gebruik heb ik een 17-50 F2.8, die laatste kan ik je ook meteen van harte aanbevelen als vervanger voor de vaak standaard bijgeleverde 18-55 lens bij instapcamera's. Hij is rag en rag scherp en een heeft een constant diafragma van F2.8 over het hele bereik. Je zal zien dat je daarmee op 50mm de achtergrond veel waziger kan krijgen dan met de standaard 18-55 lens die bij 55mm nog maar een diafragma heeft van maximaal F5.6.

Mocht je trouwens meer vragen hebben hierover mag je me ook wel per PB benaderen hoor, anders kapen we dadelijk dit hele draadje en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling ;)
 
Ik heb ook weer wat toe te voegen.

Ik sta altijd open voor tips trouwens. Gebruik jij alleen pro mode of ook auto? Ik wissel het een beetje af.
Jullie hebben de kaas wat meer gegeten dan ik :o

20180612_154506.jpg


20180612_120049.jpg


20180612_114506.jpg


IMG_20180612_201654_580.jpg
 
Ik sta altijd open voor tips trouwens. Gebruik jij alleen pro mode of ook auto? Ik wissel het een beetje af.

Ik fotografeer eigenlijk 90% van de tijd in de diafragma voorkeuze stand omdat ik het belangrijk vind om controle te hebben over de scherptediepte. Ik laat de camera daar dan de juiste sluitertijd bij berekenen en als die sluitertijd te kort wordt stel ik de iso waarde bij. Maar werk ik bijvoorbeeld met mijn reportage flitser dan ga ik juist in de M stand werken. Maar bij bijvoorbeeld panningfoto's (mee trekken met het onderwerp) dan wil je ook over zowel het diafragma als de sluitertijd controle hebben dus ook dan is de M stand een zeer nuttige stand.

Als ik een tip zou mogen geven dan zou dat de volgende zijn: Probeer bij het bepalen van je compositie "de regel van derden" in het achterhoofd te houden (zoek maar eens op google, vind je duizenden tips en trics over). Ik zie nu bijvoorbeeld de bloemen erg centraal in het midden van de foto staan, door het onderwerp uit het midden te zetten krijg je een veel meer dynamisch beeld. Dit geldt ook voor de horizon bij landschapsfoto's, zet de horizon nooit in het midden van de foto maar probeer hem op 1 van de "lijnen van derden" te zetten.
 
Ik fotografeer eigenlijk 90% van de tijd in de diafragma voorkeuze stand omdat ik het belangrijk vind om controle te hebben over de scherptediepte. Ik laat de camera daar dan de juiste sluitertijd bij berekenen en als die sluitertijd te kort wordt stel ik de iso waarde bij. Maar werk ik bijvoorbeeld met mijn reportage flitser dan ga ik juist in de M stand werken. Maar bij bijvoorbeeld panningfoto's (mee trekken met het onderwerp) dan wil je ook over zowel het diafragma als de sluitertijd controle hebben dus ook dan is de M stand een zeer nuttige stand.

Als ik een tip zou mogen geven dan zou dat de volgende zijn: Probeer bij het bepalen van je compositie "de regel van derden" in het achterhoofd te houden (zoek maar eens op google, vind je duizenden tips en trics over). Ik zie nu bijvoorbeeld de bloemen erg centraal in het midden van de foto staan, door het onderwerp uit het midden te zetten krijg je een veel meer dynamisch beeld. Dit geldt ook voor de horizon bij landschapsfoto's, zet de horizon nooit in het midden van de foto maar probeer hem op 1 van de "lijnen van derden" te zetten.

Ga ik zeker naar kijken thanks.

Nog wat meer van vandaag.
Er gaat trouwens wel wat detail verloren bij het uploaden naar dbb zie ik.



20180612_114149.jpg


20180612_114219.jpg


IMG_20180612_211055_201.jpg


20180612_144344.jpg


20180612_154226.jpg
 
Dit is een screenshot van de laaste foto vanaf het orginele bestand en vanaf wat dbb laat zien.

Screenshot_20180612-220554_Samsung Internet.jpg


Screenshot_20180612-220610_Gallery.jpg
 
Samsung + zonsopkomst filter.

20180614_065350.jpg
 
De water. Wel vies haha was geen beste dag :( maar deze vind ik nog wel mooi. Die reflectie in het midden vind ik wel wat hebben. Stond ook nog een mooie Ferrari geparkeerd maar vond het een beetje gênant om me camera erbij te pakken haha.

waterr.jpg
 
Back
Naar boven